مردم اصفهان به کمتر از جریان دائمی زاینده‌رود قانع نیستند

«مردم اصفهان به کمتر از جریان دائمی زاینده رود قانع نیستند، در این راستا لازم است، مسئولان اجرایی انتظارات مردم اصفهان را مورد توجه قرار دهند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، خشکی زاینده‌رود مسئله‌ای است که این روزها علاوه بر کشاورزان شرق اصفهان که معیشتشان در نبود این رودخانه حیات‌بخش، با مشکل مواجه شده به دغدغه اصلی مردم شهر و استان اصفهان هم تبدیل شده است؛ زیرا فرونشست زمین ناشی از خشکی آبخوان‌های اطراف زاینده‌رود به درون خانه‌های مردم آمده و لزوم توجه به رفع این مسئله را بیش از پیش کرده است.

علاوه بر این، جاری نبودن زاینده‌رود، خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی را به دنبال داشته که می‌تواند منبع بزرگی از ریزگردها برای استان اصفهان و سایر استان‌های همجوار باشد. در دولت‌های مختلف تصمیماتی برای حوضه آبریز زاینده‌رود گرفته شده که هر کدام تأثیراتی را به دنبال داشته است. پس از اعتراض چند روزه کشاورزان اصفهانی و همراهی مردم با آنان، وزیر نیروی دولت سیزدهم به اصفهان سفر کرد تا از نزدیک مسئله زاینده‌رود را بررسی کند.

پس از حضور محرابیان در اصفهان، به دستور رئیس جمهور مسئله زاینده‌رود به سرعت پیگیری و در این راستا به گفته وزیر نیرو، طرحی هم تهیه شد که البته هنوز جزئیات آن مشخص نیست.

از عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی دعوت کردیم تا ضمن حضور در خبرگزاری ایمنا به سوالات خبرنگار ما در خصوص زاینده‌رود پاسخ دهد که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

راه حل معضل آب زاینده رود چیست؟ آیا دولت سیزدهم اراده برای حل این مشکل دارد؟

تاریخچه مدیریت آب زاینده‌رود نشان‌دهنده مدیریت غلط، عدم برنامه‌ریزی دقیق حوضه آبریز زاینده‌رود است، بر همین اساس امروز مجموعه‌ای از مطالبات متراکم در خصوص زاینده رود مطرح‌شده است و مردم اصفهان از دولت سیزدهم انتظار دارند به معضل زاینده‌رود رسیدگی کند.

بنده در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار سفر هیئت دولت به اصفهان شدم، بلافاصله در پی نوشت نامه بنده، آیت‌الله رئیسی سفر به اصفهان را برای اقدام به معاون اجرایی خود ارجاع دادند، اما به دلیل عدم آمادگی استاندار اصفهان، سفر ریاست جمهوری به اصفهان به تعویق افتاده است.

مردم اصفهان به کمتر از جریان دائمی زاینده‌رود قانع نیستند

نمایندگان استان اصفهان در خصوص زاینده‌رود مذاکرات و مکاتبات فراوانی را با رؤسای سه قوه و وزیر نیرو داشته‌اند، بنده در دیدار با رئیس قوه قضائیه نسبت مسائل حقوقی مبحث زاینده‌رود تذکر دادم که خوشبختانه با کمک رئیس دستگاه قضائی زمینه‌های لازم برای انجام اقدامات حقوقی زاینده‌رود فراهم شده است و در این را انتظار می‌رود مسئولان اجرایی از این فرصت استفاده کنند، همچنین طی ماه‌های اخیر نشستی با موضوع معضل آب زاینده رود با حضور نمایندگان استان اصفهان و دکتر قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مصوبات ۹ ماده‌ای آب زاینده رود را در مجلس دوره نهم با تلاش فراوان گرفتیم و دغدغه امروز نمایندگان اجرای این مصوبات است که در این راستا وزارت نیرو و استاندار باید اقدامات لازم را انجام دهند، نمایندگان استان اصفهان بارها اعلام کرده‌اند که برای جاری شدن آب زاینده‌رود آماده همکاری با مسئولان اجرایی هستند.

مردم اصفهان به کمتر از جریان دائمی زاینده رود قانع نیستند، در این راستا لازم است، مسئولان اجرایی انتظارات مردم اصفهان را مورد توجه قرار دهند.

جزئیات طرح فوری ساماندهی زاینده‌رود چیست؟ مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برای حل معضل آب چه اقداماتی را انجام داده است؟

بارها بر این نکته تاکید کرده‌ایم که موضوع زاینده‌رود باید در سطوح ملی بررسی شود، بر همین اساس لازم است عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در خصوص زاینده‌رود تصمیم گیری کند، در دیدار نشست مجمع نمایندگان استان اصفهان با ریاست جمهوری بر این موضوع تاکید شد. در حال حاضر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از دانشگاه‌ها و مجموعه‌های آموزشی استان اصفهان در خواست کرده است، طرح‌هایی مبنی بر حل معضل زاینده‌رود را ارائه کنند.

مردم اصفهان به کمتر از جریان دائمی زاینده‌رود قانع نیستند

وزیر نیرو طی هفته‌های گذشته از آماده شدن طرح ساماندهی زاینده‌رود خبر داد، اما هنوز مفادی از این طرح در اختیار نمایندگان استان قرار نگرفته است، در این راستا نیز به معاون پارلمانی وزارت نیرو تذکر لازم را اعلام کردم. وزارت نیرو باید به وظایف قانونی خود عمل کند، اگر قانون اجرا شود زاینده‌رود جاری خواهد شد، متأسفانه در حال حاضر علی‌رغم اینکه تابلو منابع و مصارف وزارت نیرو نسبت به پرداخت حقآبه زیست محیطی زاینده‌رود تکلیف می‌کند، اما حقآبه زیست محیطی اصفهان صفر است.

تا چه میزان پیگیر احقاق حقوق کشاورزان استان اصفهان هستید؟

با کشاورزان اصفهان شبانه روزی در ارتباط هستم و به نوعی با آنها زندگی می‌کنم، بنده از ابتدای دهه ۸۰ تا امروز تا حد زیادی با معضلات کشاورزان آشنا بودم و در این راستا مصوبات ۹ ماده‌ای زاینده‌رود را از مجلس نهم گرفتم و بعد از آن نیز با جدیت پیگیر اجرایی شدن این مصوبات ۹ ماده‌ای بودم. طی ماه‌های اخیر مذاکرات و مکاتبات فراوانی با مقامات اجرایی کشور در خصوص زاینده‌رود داشتم و بارها از تریبون مجلس به مسئولان ذی‌ربط تذکر دادم،

مردم اصفهان به کمتر از جریان دائمی زاینده‌رود قانع نیستند

ماجرای سفر جنابعالی به ونزوئلا چه بود؟

در طی هفته گذشته به واسطه مأموریتی که مجلس شورای اسلامی به بنده داده بود در راستای منافع ملی عازم سفری دیپلماتیک به ونزوئلا شدم. حضور در رأس هیأت ایران یک مأموریت تعیین شده از سوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بود. در حال حاضر با جدیت تمام به دنبال حل معضل زاینده‌رود هستم و در این راستا دیدارهای فراوانی را با کشاورزان استان اصفهان داشته‌ام.

کد خبر 541023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 20
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    12 0
    دیدار با کشاورزان زیاد کاری از پیش نمبره با مسیولان وزارت نیرو باید رای زنی کنی
  • ص ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 17
    مدیریت نادرست آب یعنی همین که استانی مثل اصفهان ک ازنظر بارش، رتبه ی ۲۵رو در کشور داره، از لحاظ آبِ مصرفیِ صنایع رتبه ی دوم و از لحاظ آبِ مصرفیِ کشاورزی و شرب رتبه ی پنجم رو داره.کشاورزان اصفهانی با چ منطقی در کویر برنج میکارن؟!
  • ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    7 0
    حق نگهدارت ولی یادت باشه از حق دفاع میخواد جاری شدن زاینده رود ناشی از برداشت بیش از اندازه هست
  • نعمت ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 1
    هیچ طوری نیست بالاخره هرکدام مشکل رابندازید گردن یکی دیگه آخر الامر
  • ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    6 12
    من خودم سالهاس تواصفهانم وچهره اون سالاکه آب بودروخیلی دوس داشتم ولی آب نیست آقاجون به چه زبونی بایدگفت چهارمحال خودش واسه شربشون آب ندارن این ظلم نیست
  • حیدری ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    12 1
    سلام من فقط میدونم دیگه چیزی برا ما کشاورزها نمونده واقعا آه و ناله از زندگی ما بالاست کی میخواد این ظلم رو جواب بده و در ضمن بعد از این چند سال دروغ و بد عهدی دیگه امیدی برامون نمونده
  • زاینده رود ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    6 10
    وقتی سرچشمه داره خشک می شه همه باهم تف کنیم تا جریان دائمی زاینده رود برقرار شود... والا
  • ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    13 3
    اون زنازاده که میرد یزد و قول صد درصدی یک لوله بزرگترآب و از یک جاده بهتر را میده اون دروغ نمیگه چون تا چند وقت دیگه آب را میرسونه به یزد برا صنعت ولی نمایندگان زنازاده اصفهان که آب اصفهان را فروختن و حالا به نیرنگ و فریب دوباره می خواهند به خیال خودشان کلاهی دیگر سر مردم اصفهان بزارند اما بدانید بزودی از کرده خود پشیمان میشوید اما فایده ندارد چنان مجازات شوید که در تاریخ تا ابد ماندگار شود از شدت مجازات شما زنازادگان
  • نا امید ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    4 0
    آقای نماینده ی مجلس با حرف هیچ مشکلی حل نمیشه بعد این مدت وقتی هنوز هیچ اطلاعی از برنامه ی وزارت نیرو ندارید یعنی اینکه آنها همچنان خر خود را میرانند و شما و کشاورزان و مردم اصفهان را با وعده وعیدهای دروغین خود سر کار گذاشته اند و شما همگی بر سر گوری نشسته اید که مرده ای در آن نیست