جراحی مغز بدون بُرش با دقت بی‌نظیر

حسگری برای اندازه‌گیری نیکوتین، شناسایی یک ژن که نقشی مخرب در بیماری کبد چرب دارد، پیش‌بینی زودهنگام زوال عقل با کمک یک آزمایش ساده، ادعای چین در ساخت بزرگترین آنتن جهان و جراحی مغز بدون بُرش با دقت بی‌نظیر را در بسته علم و فناوری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گروهی از محققان در مطالعه اخیرشان از توسعه یک حسگر قابل اتصال بر روی پوست که قادر به شناسایی و اندازه‌ گیری نیکوتین موجود در بخار سیگارهای الکترونیکی است، خبر داده‌اند. این فناوری به طور بالقوه می‌تواند برای تشخیص سایر مواد خطرناک موجود در هوا نیز به کار رود.

نیکوتین یکی از مضرترین ترکیبات موجود در بخار تولیدشده توسط سیگارهای الکترونیکی است، بنابراین افرادی‌که از آنها استفاده نمی‌کنند، باید تا حد امکان از تنفس آن خودداری کنند. گروهی از محققان اخیراً از توسعه حسگری خبر داده‌اند که بر روی پوست قرار می‌گیرد و می‌تواند با نظارت بر سطوح نیکوتین موجود در هوا در مجاورت کاربر به افراد در این زمینه کمک کند.

نمونه اولیه این حسگر بدون باتری که توسط دانشمندان دانشگاه آریزونا و مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن استرالیا ساخته شده است، به طور موقت به پوست قسمتی از بدن کاربر مانند پشت دست وی چسبیده و کار نظارت را انجام می‌دهد.

این وسیله مجهز به یک تراشه ارتباطات میدان‌نزدیک، یک سیم پیچ حلقه‌ای برای انتقال قدرت بی‌سیم و حسگر نیکوتین است. بخش دیگر آن شامل یک بستر پلاستیکی پلی‌ایمید است که با یک لایه نازک از یک ترکیب معدنی به نام "دی‌اکسید وانادیم" (VO2) پوشیده شده است. هر مولکول نیکوتین افشانه شده‌ای که در هوا در مجاورت این حسگر وجود داشته باشد، با دی‌اکسید وانادیم پیوند داده خواهد شد و رسانایی الکتریکی آن را تغییر می‌دهد.

یک دستگاه دارای ارتباطات میدان‌نزدیک مانند یک گوشی هوشمند نیز می‌تواند حسگر مذکور را به صورت بی‌سیم روشن کند و اجازه دهد جریان الکتریکی از طریق لایه دی‌اکسید وانادیم عبور کند. در مرحله بعد اطلاعات رسانایی به منظور تعیین سطوح نیکوتین موجود در هوا به تلفن ارسال می‌شوند و هر چه تعداد مولکول‌های نیکوتینی که با دی‌اکسید وانادیم پیوند داده شده‌اند، بیشتر باشد، تغییر رسانایی بیشتر خواهد بود.

شناسایی یک ژن که نقشی مخرب در بیماری کبد چرب دارد

محققان "دانشگاه ییل" آمریکا در مطالعه اخیرشان که با کمک دکتر "آریا مانی" محقق ایرانی انجام شد، توانستند یک ژن را که تأثیر مخربی بر بیماری کبد چرب دارد، شناسایی کنند.

هنگامی که چربی زیادی در کبد تجمع می‌یابد، بیماری‌ای به عنوان بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) ایجاد می‌شود. این بیماری باعث التهاب و آسیب کبدی می‌شود.

بیماری کبد چرب غیر الکلی نوعی از کبد چرب است که در نتیجه تجمع چربی به دلیلی غیر از مصرف زیاد الکل در کبد بروز می‌کند.

محققان دانشگاه ییل در مطالعه اخیرشان توانستند کشف کنند که چه عاملی باعث بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌شود. آنها دریافتند که جهش در ژنی به نام" Dyrk1b" با سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیرالکلی در انسان مرتبط است.

در حالی که در حال حاضر داروهای متعددی برای درمان بیماری کبد چرب در حال توسعه هستند، اما این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که به بررسی نقش این ژن در بیماری‌زایی / پاتوژنز بیماری کبد چرب غیر الکلی و مقاومت به انسولین پرداخته است.

یافته‌های این مطالعه به دانشمندان کمک کرد تا یک هدف درمانی جدید برای درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی و مقاومت به انسولین کبد در دیابت نوع دو کشف کنند.

"آریا مانی" گفت: ما طی این مطالعه نشان دادیم که جهش ژنتیکی در انسان ممکن است باعث بیماری کبد چرب شود. سطح پروتئین کدگذاری شده در اکثر بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب بالا است، اما هنگامی که ما آن را در موش‌های دارای رژیم غذایی پرچرب سرکوب کردیم، توانستیم از موش‌ها در برابر ابتلاء به بیماری کبد چرب غیر الکلی و التهاب کبدی غیر الکلی ناشی از رژیم غذایی محافظت کنیم. این می‌تواند یک درمان مناسب برای بیماری کبد چرب باشد.

پیش‌بینی زودهنگام زوال عقل با کمک یک آزمایش ساده

پژوهشگران آمریکایی در پروژه جدید خود، آزمایش ساده‌ای را ابداع کرده‌اند که می‌تواند به پزشکان در تشخیص زودهنگام نشانه‌های زوال عقل کمک کند.

پژوهشگران "دانشگاه ایالتی اوهایو"(OSU)، آزمایش ساده‌ای ابداع کرده‌اند که می‌تواند افراد مبتلا به نشانه‌های زوال عقل را شناسایی کند. هدف از ابداع این آزمایش موسوم به "SAGE" این است که نشانه‌های بیماری را زودتر از بررسی‌های استاندارد تشخیص دهد.

داده‌های به دست آمده نشان می‌دهند که این آزمایش طی ارزیابی ۶۰۰ بیمار در "مرکز اختلالات حافظه و شناختی"(Center for Cognitive and Memory Disorders) دانشگاه ایالتی اوهایو توانست افراد مبتلا به اختلال خفیف شناختی را که نهایتاً به زوال عقل رسیدند، شش ماه زودتر از روش‌های کنونی شناسایی کند.

به گفته پژوهشگران، تشخیص زودهنگام برای مدیریت مؤثر از دست دادن عملکرد شناختی مرتبط با افزایش سن، حیاتی است؛ به ویژه این که درمان‌های جدید نیز در حال توسعه هستند.

"داگلاس شار"(Douglas Scharre)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این آزمایش برای شناسایی افرادی طراحی شده است که تفکر معمولی دارند، به اختلال شناختی خفیف دچار هستند یا مشکلات شناختی شدیدتری دارند که مطابق با شرایط زوال عقل است.

وی افزود: این آزمایش را می‌توان به مرور زمان تکرار کرد تا اطلاعاتی را ارائه کند که نشان می‌دهند توانایی‌های شناختی شخص، در حال کاهش یا بهبود است.

ادعای چین در ساخت بزرگترین آنتن جهان

چین با بزرگترین آنتن جهان که هیچ کس نمی‌داند کجاست، از زمین به عنوان یک ایستگاه رادیویی غول پیکر استفاده می‌کند.

چین آهسته و پیوسته راه خود را به سمت قرارگیری در قله علم و فناوری در پیش گرفته است. این کشور که به صورت مکرر و مداوم با تحولات علمی و فناوری خود به خصوص در حوزه فضا خبرساز می‌شود، اکنون ادعا کرده است که بزرگترین آنتن جهان را برای عملیات‌های زیردریایی خود راه اندازی می‌کند.

به گفته "ژا مینگ" مهندس ارشد این پروژه و همکارانش از مؤسسه تحقیقات ارتباطات دریایی "ووهان"، چیزی که در مورد این آنتن خاص است این واقعیت است که برای حفظ ارتباطات زیر آب با برد بیش از ۱۹۰۰ مایل (۳۰۰۰ کیلومتر) طراحی شده است که برای رسیدن به "گوام" که بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در غرب اقیانوس آرام است، کافی است.

در حالی که مکان این آنتن غول‌پیکر ناشناخته باقی مانده است، تیم تحقیقاتی آن می‌گوید که جایی در ۶۲۰ مایلی (۱۰۰۰ کیلومتری) جنوب پکن، ۱۲۴۲ مایلی (۲۰۰۰ کیلومتری) جنوب شرقی دانهوانگ در شمال غربی چین و ۶۲۰ مایلی (۱۰۰۰ کیلومتری) شرق میانیانگ در جنوب غربی استان سیچوان قرار دارد.

مقاله‌ای که در مجله چینی Ship Research منتشر شده است، به جزئیات درباره این آنتن می‌پردازد و می‌گوید دستگاه‌های دریافت کننده در عمق ۷۰۰ فوتی (۲۰۰ متری) زیر سطح زمین نسبت به سطح دریا کار گذاشته شده‌اند و می‌توانند سیگنال‌های این آنتن غول پیکر را در فاصله ۸۰۰ مایلی (۱۳۰۰ کیلومتری) دریافت کنند.

این آنتن با استفاده از شبکه بزرگی از کابل‌ها و دکل‌های مشابه با خطوط برق سنتی ساخته شده است. به گزارش رسانه‌های چینی، این سیستم از طریق دو فرستنده زیرزمینی کار می‌کند که با جریان الکتریکی شارژ می‌شوند و بنابراین، زمین را به یک ایستگاه رادیویی غول پیکر تبدیل می‌کنند.

به گفته این تیم تحقیقاتی، این آنتن چینی اولین تأسیسات در مقیاس بزرگ با فرکانس بسیار پایین(ELF) در جهان است که برای کاربران غیرنظامی نیز باز است و می‌تواند امواج الکترومغناطیسی از ۰.۱ تا ۳۰۰ هرتز تولید کند. این امواج می‌توانند مسافت‌های طولانی را هم در زیر آب و هم زیر سطح زمین به راحتی طی کنند.

جراحی مغز بدون بُرش با دقت بی‌نظیر

محققان روشی غیرتهاجمی برای از بین بردن مدارهای عصبی معیوب مغز یافته‌اند که به پزشکان این امکان را می‌دهد که بیماری‌های عصبی را بدون نیاز به انجام عمل‌های جراحی تهاجمی مرسوم، درمان کنند.

محققان دانشکده پزشکی ویرجینیا با همکاری محققان دانشگاه "استفورد" این روش جدید را ایجاد کرده‌اند و اگر این روش با موفقیت در اتاق عمل اجرا شود انقلابی در زمینه درمان برخی از چالش‌برانگیزترین و پیچیده‌ترین بیماری‌های عصبی از جمله صرع و ناتوانی‌های حرکتی خواهد بود.

در این رویکرد از ترکیب امواج فراصوت با شدت کم و ریزحباب‌ها استفاده می‌شود تا بتوان از سد دفاعی طبیعی مغز عبور کرد و نوروتوکسین‌ها را به مغز رساند. نوروتوکسین نوعی ماده‌ای شیمیایی است که سلول‌های معیوب مغز را از بین می‌برد اما به سایر سلول‌های سالم مغز آسیبی نمی‌رساند و ساختار مغز را حفظ می‌کند.

"کوین اس لی"(Kevin S. Lee) دانشجوی دکتری از دپارتمان علوم و جراحی اعصاب دانشگاه ویرجینیا و "مرکز ایمنی‌شناسی مغز و گلیا"(BIG) می‌گوید: این روش جدید این قابلیت را دارد که جایگزین جراحی‌های مرتبط با اختلالات عصبی شود که به دارو جواب نمی‌دهند. این رویکرد منحصربه‌فرد سلول‌های مغزی بیمار را از بین می‌برد اما به سلول‌های سالم آسیبی نمی‌رساند و تمامی این‌ها بدون نیاز به برش پوست سر انجام می‌گیرد.

نام این روش جدید PING است و تاکنون در مطالعات آزمایشگاهی پتانسیل‌های قابل توجهی از خود نشان داده برای مثال یکی از کاربردهای امیدبخش این روش درمان صرع‌هایی است که به دارو پاسخ نمی‌دهند. حدود یک سوم بیمارانی که مبتلا به صرع هستند به داروهای ضد صرع پاسخ نمی‌دهند و عمل جراحی برای برخی از آن‌ها به کاهش یا متوقف کردن تشنج کمک می‌کند.

"لی" و گروهش به همراه همکارانشان در استفورد نشان دادند که این روش جدید قادر به از بین بردن یا کاهش تشنج در دو مدل تحقیقاتی صرع بوده است. این یافته‌ها امکان‌پذیر بودن درمان صرع با درمان‌های غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی‌های سنتی را نشان می‌دهد.

مزیت دیگر روش PING این است که می‌تواند بیماران مبتلا به صرع که تمایلی به انجام عمل‌های جراحی تهاجمی ندارند را تشویق به درمان کند.