سومین جشنواره خندستان به ایستگاه پایانی رسید

آیین اختتامیه سومین جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی خندستان با حضور شهردار اصفهان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از مسئولان و علاقه‌مندان هنر تئاتر، با معرفی برگزیدگان در تالار هنر اصفهان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این آئین سعید امامی، دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی خندستان گفت: نام بلند اصفهان از روزگاران گذشته تا امروز در حوزه فرهنگ و هنر این سرزمین، گوش‌نواز و پرطنین بوده و در این میان طنازی و شیرین گفتاری مردمانش اولین گزاره‌ای است که در ذهن اهالی اقلیم‌های دیگر تداعی می‌شود.

وی با اشاره به دلایل فرهنگی و تاریخی شهرت اصفهان در طنازی، ادامه داد: کارکردهای نقادانه و در عین حال تسلی بخش طنز و کمدی برای کاستن از تلخی‌های پر فراز و نشیب اصفهان در دل تاریخ از مهم‌ترین دلایل این موضوع است، اشاره به این نکته از آن روست که شاید یکی از نمادهای آن‌را در نمایش‌های سنتی اصفهان و سنت نمایش اصفهان می‌توان رصد کرد.

امامی افزود: تاریخ تئاتر و نمایش شهر را که ورق بزنیم در می‌یابیم که در کنار تلاش‌های بسیار و تجربه‌های گران‌سنگ در حوزه هنر نمایش کمدی، از نظر کیفیت و کمیت آثار می‌تواند فصلی متمایز داشته باشد.

دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی خندستان یکی از اهداف برگزاری این برنامه را فراهم کردن زمینه‌ای برای استفاده بیشتر شهروندان از آثار هنری و همچنین ارتقای آثار تولید شده توسط هنرمندان دانست و گفت: پاسداری از میراث هنرهای نمایشی از یک سو و احساس نیاز جامعه مخاطب از ظرفیت هنرمندان حوزه نمایش از سوی دیگر، معاونت فرهنگی شهرداری را به فکر ادامه دادن مسیری انداخت که پیش از آن در عنوان جشنواره نمایش‌های کمدی در چهار دوره و به شکل استانی برگزار شده بود.

چراغ سالن‌های تئاتر، دو سال خاموش بود

امامی نخستین شرط ادامه این مسیر را رویارویی با مشکل کرونا دانست و افزود: در چنین شرایطی باید همه چیز در همان مرحله ایده تمام می‌شد چون اجرای تئاتر به هیچ عنوان ممکن نبود و چراغ سالن‌ها برای مدت دو سال خاموش شده بود، اما همت مسئولان سبب شد تا این مهم را در حوزه‌هایی که پیمودن آن مقدور بود یعنی برگزاری سومین دوره مسابقه ملی نمایشنامه نویسی کمدی و افزودن بخش پژوهش‌های کمدی بر آن، پی بگیریم.

وی غلبه بر مصائب همه گیری کرونا و توجه به ایجاد زیرساخت‌های مناسب را از پیش‌نیازهای اصلی ایجاد نمایشنامه و پژوهش‌های مرتبط در این حوزه دانست و ادامه داد: استقبال نمایشنامه‌نویسان و پژوهشگران چنان دلگرم کننده و فراتر از انتظار بود که ابعاد این جشنواره بیش از آنکه برآورد شده بود گسترش یافت و ارسال ۴۷۵ نمایشنامه و ۵۸ اثر پژوهشی نشان از ظرفیت‌های پیدا و پنهان در گونه نمایش‌های کمدی در کل کشور دارد.

ضرورت کاهش وابستگی تئاتر به منابع مالی

دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی خندستان در ادامه از همکاری مرکز هنرهای نمایشی و انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برای انتشار این آثار در قالب دو مجلد شامل کتاب‌های پژوهشی در باب نمایش‌های کمدی و نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره کمدی خندستان خبر داد و گفت: توفیق اصلی در گرو نتایج درازمدتی است که بتواند پلی بین علاقه مندان و مخاطبان بسازد، این مهم در صورتی به شکل آرمانی خود نزدیک می‌شود که متولیان دولتی کمک کنند تا وابستگی این هنر به منابع مالی بیرون به حداقل برسد و می‌تواند از اهداف میان مدت از این نمایش‌ها باشد.

امامی افزود: اقبال مخاطبان و توجه به وجوه اقتصاد هنر و صنعت خلاق باعث شده گاهی این نمایش‌ها در قالب آثاری فاقد خلاقیت و به دور از ارزش‌های فرهنگی و هنری روی صحنه برود، حال آنکه جشنواره می‌تواند این امکان را فراهم کند که ضمن رقابت گونه‌های نمایشی که تنها به واسطه کمدی بودن دارای وجه اشتراک هستند و ضمن ارج نهادن به همه سلیقه‌ها، سبب حفظ حد مطلوب از نظر هنری شده و در چرخه اقتصاد تئاتر مسبب پیدایش نگاهی جدید باشد.

دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی خندستان، هدایت درست این امکان و تجمیع آن با ارزش‌های نمایشی را موجب آورده اقتصادی برای نمایشگران و شهر اصفهان دانست و ادامه داد: در این راستا و پس از دریافت مجوزهای لازم، معاونت فرهنگی شهر اصفهان این امکان را دارد که به عنوان دبیرخانه دائمی جشنواره کمدی پیگیر ثبت دائمی جشنواره در تقویم نمایشگاهی کشور در کشور شده و دست فعالان این عرصه را در سراسر کشور برای همکاری بیشتر و پربارتر شدن این گونه نمایشی می‌فشارد.

وی با بیان اینکه این ظرفیت در راستای تقویت بنیان نمایش در سرزمین ما است، گفت: همسویی با اهداف و توانمندی‌های شهرداری می‌تواند سبب شود تا اصفهان که روزی در صحنه شاهد هنرنمایی نام‌های بزرگ بوده بتواند این میراث را به خوبی مراقبت کند، امید اینکه با اعلام فراخوان آثار ارسالی در سال آینده بتوانیم گامی بلندتر در به دست آوردن نتایج برداریم.

نقش مهم اصفهان در هنرهای نمایشی ایران

در ادامه لیلا پرویزی، دبیر علمی بخش نمایشنامه نویسی جایزه سراسری خندستان نیز با اشاره به سابقه دیرینه و درخشان شهر اصفهان در جشن‌های آئینی و نمایش‌های شادی از دوران صفویه و قاجار، گفت: با ورود تئاتر به شکل غربی و معرفی هنرمندان اثرگذار و ماندگار در این زمینه، اصفهان نقش مهمی را در هنرهای نمایشی ایران به عهده داشته است.

وی طنازی و مناسب‌گویی را ویژگی مردم اصفهان برشمرد و افزود: شورای سیاست‌گذاری جشنواره خندستان برای تقویت زیرساخت‌های علمی بر آن شد تا با تاکید بر جایگاه ارزشمند و بنیادین پژوهش‌های کاربردی و با هدف آشنایی نسل نوی هنر تئاتر، از همه هنرمندان و پژوهشگران علاقه‌مند هنرهای نمایشی دعوت کند تا برای رسیدن به تئاتری پژوهش بنیان، بخش مقاله جستار و تجربه نگاری را در این جایزه سراسری پیش بینی کند.

پرویزی یادآور شد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، دریافت ۲۰ تا ۳۰ اثر را پیش‌بینی می‌کردیم، اما با استقبال هنرمندان، شاهد ارسال ۵۲ اثر به دبیرخانه بودیم که تعداد ۴۱ اثر انتخاب شد و از این میان، ۱۵ اثر به داوری نهایی راه یافت و پنج اثر شایسته دریافت جایزه و یک اثر شایسته تقدیر شناخته شد.

دبیر علمی بخش نمایشنامه‌نویسی این جایزه سراسری درباره بخش جایزه استاد ممیزان نیز توضیح داد: در این بخش ۱۱ اثر انتخاب و بعد از بازبینی نهایی چهار اثر انتخاب شد.

وی در پایان گفت: به امید تداوم این جشنواره جای خالی آن همواره در میان جشنواره‌های تئاتری کشور چشمگیر بود و تشکر از حمایت‌های بی دریغ جشنواره و مسئولان سازمان فرهنگی هنری تفریحی و مرکز هنرهای نمایشی که یاریگر این بخش بودند.

برگزیدگان بخش پژوهش در جشنواره خندستان

همچنین سعید اسدی، نماینده هیأت داوران در بخش پژوهش نیز با اعلام اسامی برگزیدگان این بخش، گفت: آثاری که به سومین جایزه سراسری نمایش نامه نویسی کمدی خندستان رسید در بخش‌های متنوع دیداری، نوشتاری و شنیداری بودند که برگزیدگان عبارتند از "حمیدرضا حیدری" برای پدیدآوردن کاریکاتور استاد ممیزان، "منصوره خانی" برای تولید ویدئو راه‌های راه خود را در تیرگی گم کرده‌اند، "جهان‌شیر یاراحمدی" برای نگار مقاله نقش و تأثیر مهدی ممیزان در تئاتر اصفهان و "میلاد آذر" برای جستاری در بازشناسی ادبیات نمایشی عامه پسند.

وی افزود: هیأت داوران این بخش از سه اثر دیگر تقدیر کرد؛ بر این اساس "آصف خانیان" برای تایپوگرافی ممیزان، تقدیر برای نگارش مقاله شناخت نامه مهدی ممیزان برای "ناصر کوشان" و آخرین تقدیر این بخش برای تولید ویدئوی استاد ممیزان بود که "فهیمه امینی" مورد تقدیر هیأت داوران قرار گرفت. در بخش پژوهش درباره کمدی در سومین جایزه سراسری نمایش نامه نویسی کمدی مقالات زیر و نویسندگان برگزیده آن در پنج عنوان و یک تقدیر معرفی می‌شود که در برگزیدگان این بخش هیچ اولویت و رتبه بندی مشخص نشده و هر پنج نفر برگزیده هستند.

اسدی عنوان کرد: اولین مقاله شیوه‌های طنز کلامی در شعر فارسی نوشته آقای احسان پور، مقاله برگزیده دوم، طنز فلسفی در نمایش نامه‌های شادی آور زنانه نوشته علی شمسی و میترا خواجه‌ایان، سید علیرضا بها با مقاله کارکرد عناصر گروتز در دو نمایشنامه از مرگ و حرف حرف حرف، محمد جواد فراهانی برای مقاله تحلیل مؤلفه‌های کمیک در نمایش نامه هنری عاشق و آخرین برگزیده معین الدین عشاقی به عنوان بهره گیری از ویژگی‌های کمدی سنتی ایرانی در تئاتر اصفهان.

تلاش کنیم منشأ رنج و عذاب دیگران نشویم

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان نیز در این آئین گفت: هر انسانی در زندگی فراز و نشیب‌هایی را باید طی کند، اما در طول این مسیر به شکل سلبی، باید تلاش کنیم به خودی خود، منشأ رنج و علت زحمت و عذاب دیگران نشویم و به شکل اثباتی نیز باید کمک کنیم که بقیه شاد و خوشحال باشند.

وی هدف از برگزاری جشنواره این جایزه سراسری را ایجاد بستر مناسب‌تر برای ادای نقش اجتماعی هنرمندان دانست و افزود: استفاده از طنز و شوخ طبعی کمک می‌کند که افراد جامعه ما بهتر زندگی و لحظات بهتری را تجربه کنند و کار شما ارزشمند است از این نظر که خالق نشاط شادی و زیبایی هستید و کمک می‌کنید مردم بهتر مشکلات را تحمل کنند و از زندگی لذت بیشتری ببرند.

قاسم‌زاده راه حل اساسی بهبود زندگی را به توصیه فلاسفه، عرفا و روان شناسان، انتخاب یک معنای درست برای زندگی دانست و گفت: آنچه می‌تواند معنای زندگی ما را با وجود رنج و محنت، دوست داشتنی کند مفهوم و جهان بینی است که برای خود انتخاب کنیم.

وی افزود: هر کس می‌تواند برای زندگی خود معنا داشته باشد، این باعث می‌شود از درون با مشکلات کنار بیاییم. حتی اگر خندستان و تئاتر کمدی نباشد اما کار شما را ستایش می‌کنم که کمک می‌کنید مردم شاد باشند و اگر نقدی برای ما کارگذاران دارید برای بیان آن از زبان طنز استفاده می‌کنید پس کار شما شایسته ستایش است چون مبدا و منشأ شادی هستید.

هنرمندان روحیه شادی و نشاط را احیا کنند

رمضانعلی معتمدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این آئین با تبریک میلاد حضرت زینب کبر (س) و روز پرستار، گفت: برگزاری این جایزه سراسری در هفته پژوهش کار بسیار ارزشمندی است چون بخشی از فیلمنامه‌هایی که نوشته شده در راستای پژوهش است.

وی با اظهار امیدواری از اینکه تمام تلاش‌هایی که در این راستا بوده بتواند دل مردم ایران اسلامی را شادتر کند، ادامه داد: کرونا مشکلات زیادی را برای مردم دنیا و ایران به وجود آورد، اما همین برنامه‌ها می‌تواند شادی و نشاط را به جامعه برگرداند و امیدواریم هنرمندان اصیل و پرافتخار ایران به ویژه اصفهان بتوانند این روحیه و حالت را در شهر و استان ما احیا کنند.

معتمدی با تشکر ویژه از شهردار و سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به‌دلیل فراهم کردن زمینه این برنامه، گفت: این کار بسیار ارزشمند نتیجه تعامل و هم افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی به ویژه در این دوره و بین ارشاد و شهرداری است و به سهم خودم از همه شما که در این برنامه شرکت کردید سپاسگزارم و از خدا بهترین‌ها را برایتان آرزو می‌کنم.

آثار برگزیده در حوزه نمایشنامه

گروه داوری نهایی سومین جایزه سراسری نمایش نامه نویسی خندستان پس از خوانش و ارزیابی ۳۵ اثر در حوزه نمایشنامه تألیفی و ۱۸ اثر در حوزه نمایشنامه اختصاصی آرای خود را بدون رتبه بندی و با توجه به یکسانی سطح آثار به این شرح اعلام کرد:

در بخش اقتباس از بین آثار راه یافته در این بخش سه نمایشنامه را به عنوان آثار برگزیده و دو نمایشنامه را شایسته مورد تشویق قرار می‌دهد:

در بخش اقتباس، اهدای لوح تقدیر و ۵۰ میلیون ریال به نویسنده نمایشنامه آنتیگونه محمدرضا بزرگزاد از اصفهان، رضا گشتاسب از یاسوج برای نمایش پیر اره ماهی و دریا.

همچنین آثار برگزیده اقتباس به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: دیپلم افتخار و ۱۰۰ میلیون ریال به نمایشنامه اسکندر نه چندان کبیر اله دهقان پیشه از شیراز، خسرو امیری از اصفهان نویسنده نمایشنامه اویلت، رحیم رشیدی تبار از تهران برای نمای نامه پشت دیوارها.

آثار برگزیده و شایسته تقدیر در بخش تألیف عبارتند از سه نمایشنامه به عنوان آثار برگزیده و چهار نمایشنامه آثار شایسته تقدیر که شامل موارد زیر است:

اهدای لوح تقدیر و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به نمایشنامه آقا ذبیح به مهدی ملکی از تهران، ناهید ریحانی و محسن رحمانی از تهران نویسندگان نمایشنامه احتمالات، آرمین حمدی پور از تهران برای نمایشنامه پا، جلیل امیری از کرمان برای نمایشنامه روزی روزگاری جنوب شرق.

آثار برگزیده بخش تألیف به ترتیب حروف الفبا عبارتند از اهدای دیپلم افتخار و مبلغ ۱۴۰ میلیون ریال به باقر سروش از تهران برای نمایشنامه اتول سرون محمد، سینا شفیعی از کرج برای نمایشنامه بعدی لطفاً، رضا گشتاسب از یاسوج برای نمایشنامه مأموریت جدی آقای چرچیل به همراه مقادیری ناخنک از اینجا و آنجا.

کد خبر 540890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.