۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
مجموعه پنج پژواک رونمایی شد

مجموعه «پنج پژواک» شامل کتاب‌های "سارویه"، "لیلت، دیگری"، "خودزنجیری" و "گنجشگ های پاییز" در کتابخانه مرکزی اصفهان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابراهیم اسماعیلی اراضی امروز پنجشنبه- ۱۸ آذرماه_ در آئین رونمایی از آثار پنج پژواک اظهار کرد: پنج مجموعه در یک روز منتشر شده که این موضوع برای اهل هنر جذاب است و اگر این برنامه‌ها ادامه داشته باشد قطعاً شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود البته ویرایش این پنج مجموعه با مشکلاتی مواجه بود، اما در کل این آثار آراسته بودند.

وی با اشاره به کتاب "سارویه" اثر "لیلا معصومی" ادامه داد: عاطفه و سواد شاعرانه در این مجموعه در کنارهم قرار گرفتند البته این کتاب بعد از سال‌ها چاپ شد که از نظر من این مجموعه‌ای دو دفتری است؛ خوشحالم که در این کناب متن‌ها این‌طور به یکدیگر پیوند خورده است. در این مجموعه ما با انگیزه اصیل مواجه هستیم و همه شعرها در راستای خود دارای یک انگیزه اصیل هستند.

این شاعر و منتقد تصریح کرد: کتاب "خود زنجیری" اثر "حمیده رضایی" از دیگر کتاب‌های این مجموعه بود که این کتاب از لحاظ یکدستی نمره بالایی را می‌گیرد و بهتر از چهار مجموعه دیگر است. در این اثر لذت‌های متنی را شاهد بودیم که این موضوع، کتاب را مانند یک داستان دنبال کرده بود.

وی افزود: اشعار این مجموعه مانند یک نمایشنامه بود و تمامی شهرها به یکدیگر مربوط بودند و همین موضوع این اثر را جذاب کرده بود. شاعر در برخی از موارد از امکانات اضافه‌تر استفاده کرده است که این کار، نقطه قوتی دیگر در این اثر است.

اسماعیلی اراضی با اشاره به کتاب "گنجشگ های پاییز" اثر "اعظم سعادتمند" خاطرنشان کرد: هربار با شعرهای این شاعر مواجه می‌شوم به قدرت او در سُراییدن شعر پی می‌برم. قوی‌ترین نقطه قوت این مجموعه، سادگی آن بود که از نظر من "اعظم سعاتمند" به بهترین شکل توانسته اشعار را بنویسد؛ همچنین در مضمون پردازی‌ها شاهد سادگی هستیم و گاهی به عناصر نگاه‌های مختلفی شده است.

این شاعر و منتقد با اشاره به کتاب دیگری اثر "مریم رزاقی" گفت: این مجموعه شامل ردیف‌هایی است که شاعر خود را مکلف به نوشتن آن کرده است‌؛ این مجموعه ادعایی برای پیشنهاددهنده بودن ندارد چراکه شاعر فقط سعی دارد شعرهای موردنظر خود را بنویسد تا همچنان شعر نوشته باشد. البته در این مجموعه شاهد اصیل بودن هستیم که این موضوع از نکات مثبت این اثر است.

اسماعیلی اراضی اظهار کرد: کتاب "لیلت" که شاعر آن "سیده تکتم حسینی" بوده است از کلماتی استفاده کرده که موضوعات مختلفی را احضار می‌کند پس این موضوع نشان می‌دهد که این شاعر توانمندی‌های زیادی دارد که باید به آن توجه کند. این مجموعه یک مجموعه‌ی تجربی است که دقیقاً همین موضوع نقطه قوت این کتاب است. با توجه به نگرانی‌هایی که در جامعه افغانستان وجود دارد این کتاب توانسته صدای این افراد را به گوش مردم برساند.

تصویرگرایی از نقاط قوت کتاب‌های این مجوعه است

همچنین مسعود میرقادری دیگر شاعر و منتقد این مجلس با اشاره به کتاب "سارویه" اثر "لیلا معصومی" گفت: برای داوری این کتاب‌ها به متن اشعار توجه می‌کنم و در این مجموعه با شعرهایی مواجه هستیم که شاعر بر موضوعات دلالت دارد و می‌توان متن سرایی مکتوب آن را بشناسیم. تلاش شاعر برای بیان اشعار خوب است اما او در شعرهایی موفق بوده که امکانات مکانی نزدیکش بوده است.

وی ادامه داد: بروز خلاقیت در کارهایی اتفاقات زیستی از نقاط مثبت شاعر بوده که تصویر گرایی شایسته را در برخی ابیات این کتاب شاهد هستیم. تعهد و دغدغه‌مندی در این کتاب وجود دارد پس شاهد شعرهای متعهد هستیم.

این شاعر و منتقد تصریح کرد: کتاب "خود زنجیری" اثر "حمیده رضایی" از دیگر کتاب‌های این مجموعه بود که تصوریر گری آن از جمله نقاط مهم این مجموعه بوده است؛ سراینده به محور عمودی شعر توجه کرده است و کل مجموعه مسیر خود را در یک راستای خوب و مفید طی می‌کند. دلالت گری و ضعف بیانی از مشکلات مجموعه بود که امیدوارم در آینده شاهد آن نباشیم؛ همچنین تصویرگرایی و جغرافیای عاطفی از نقاط قوت این کتاب بود.

وی با اشاره به کتاب "گنجشگ های پاییز" اثر "اعظم سعادتمند" افزود: سادگی و صمیمت از نقاط قوت این مجموعه است که جنبه‌های زیست دیگر را نشان می‌دهد. شاعر به خود و جهان نگاه متفاوت دارد. ترجمه‌ی نادرست ذهن به زبان، توجه نکردن به موضوعات، عدم وجود به منطق برون متنی و قافیه اندیشی از جمله نقاط ضعف این اثر بود که باید اصلاحات لازم بر روی این مجموعه انجام شود.

میرقادری با اشاره به کتاب دیگری اثر مریم رزاقی خاطرنشان کرد: ایجاد پیش متن‌هایی که در ذهن خواننده پدیدار می‌شود از نقاط مثبت این اثر است اما ضعف در محور عمودی و افقی اشعار، ضعف بیانی، پریشان گویی، ضعف تألیف و قافیه اندیشی برخی از ضعف‌های این کتاب است؛ همچنین تعدادی از ابیات این اثر با ابهام مواجه است پس باید شاعر به این موضوعات توجه کند و ایرادات وزنی خود را کاهش دهد.

این شاعر و منتقد در پایان اظهار کرد: کتاب "لیلت" از دیگر اثر این مجموعه بود که از نظر من بیان امروزی و منطق درونی مستحکم از نقاط قوت آن بود؛ البته متن‌های چندگانه، خلل در معنی رسانی و قافیه اندیشی از جمله مشکلات این اثر بود و در کنار آن با ابهام‌هایی مواجه بودیم. بیان معیار و استفاده از ظرفیت‌های زمانی را در این کتاب شاهد هستیم و تغییر زاویه دید از موارد مهم این مجموعه بود که باعث می‌شود خواننده هنگام خواندن شعر خسته نشود.

کد خبر 540868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.