۱۸ درصد واحدهای آجرپزی مجوز ندارند/پایش منطقه‌ای کوره‌های آجرپزی

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: ۱۸ درصد واحدهای آجرپزی اصلاً هیچ نوع مجوزی برای فعالیت ندارند با توجه به اینکه هر دوره آجرپزی ۱۰ تا ۱۵ روز زمان می‌برد و در جلسه با صنف کوره آجرپزی مقرر شد به صورت منطقه‌ای این کوره‌ها تعطیل باشند و نظارت‌ها و پایش‌ها را تشدید می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرج حشمتی در خصوص عدم اجرای برنامه انتقال واحدهای آجرپزی از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان، اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ واحد آجرپزی در اصفهان حدود ۶۰ درصد آجر کشور را تولید می‌کنند و تنها ۳۵ درصد این واحدها مجوز فعالیت دارند و باید الزامات و تمهیدات زیست محیطی را رعایت کنند، فعالیت حدود ۴۷ درصد این واحدهای آجرپزی باید به صورت موقت پایان یافته و به خارج شهر اصفهان انتقال پیدا کنند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

لزوم انتقال واحدهای آجرپزی به مکان‌های مشخص شده

وی اضافه کرد: ۱۸ درصد این واحدهای آجرپزی هم اصلاً هیچ نوع مجوزی برای فعالیت ندارند، در سال ۱۳۹۸ در کارگروه‌ها مصوب شد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای واحدهایی که مجوز آنها موقت بوده جانمایی و مکانی را در نواحی هرند، اردستان و آران و بیدگل تعیین کرده تا این واحدها به این مکان‌ها انتقال پیدا کنند.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر صنایع اعلام می‌کنند باید زیرساخت‌های مناسب را به نوعی آماده کنید اما از سویی این صنایع اعلام نمی‌کنند که هیچ نوع مجوز معدنی خاص و رسمی از سال ۹۹ ندارند و برداشت‌هایی در زمین‌های شخصی به صورت غیرمجاز انجام می‌دهند و با این شرایط کار می‌کنند.

حشمتی تصریح کرد: بنابراین برنامه انتقال این واحدهای آجرپزی به نواحی موردنظر به دلیل همین موضوع قفل شده است و شاهد حضور این صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان هستیم.

مسائل اقتصادی و اجتماعی را مدنظر داریم / نقض قانون و تعطیلی واحدها

وی ادامه داد: این واحدها آلاینده هستند و اداره محیط زیست استان اصفهان برای برخورد با این واحدهای آلاینده مسائل اقتصادی و اجتماعی را مدنظر دارد و در این شرایط بحران کاری توانسته‌ایم فعالیت این صنایع را به یک چهارم برسانیم و به صورت منطقه‌ای جلسه‌های مشترکی با صنف کوره‌های آجرپزی داشتیم.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه هر دوره آجرپزی ۱۰ تا ۱۵ روز زمان می‌برد و در جلسه با صنف کوره آجرپزی مقرر شد به صورت منطقه‌ای این کوره‌ها تعطیل باشند و نظارت‌ها و پایش‌ها را تشدید می‌کنیم و برای نظارت بهینه پایش‌ها به صورت منطقه‌ای انجام می‌شود.

حشمتی تاکید کرد: چنانچه کوچک‌ترین دودی از کوره‌های آجرپزی بلند شود سریع متوجه نقض قانون این صنف می‌شویم و برخورد قطعی را انجام می‌دهیم، برنامه فعالیت این کوره‌های آجرپزی را هم رسانه‌ای می‌کنیم تا عموم مردم از وضعیت اطلاع پیدا کنند، در حال حاضر در شرایط بحرانی آلودگی هوا تا تعیین تکلیف این واحدها بیش از یک چهارم فعالیت خود را انجام می‌دهند تا بتوانیم بهتر وضعیت فعلی را کنترل کنیم.

کد خبر 540510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.