سویه «اومیکرون» و ایمن نبودن واکسن نزده‌ها/اثربخشی واکسن‌ها برای مقابله با جهش کرونا

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: در مورد اثربخشی نوع واکسن‌ها بر روی جهش جدید کرونا و ایمن ماندن از ابتلاء به این سویه باید نوع واکسن‌ها مورد بررسی‌های نهایی قرار بگیرد، اما در کل اثبات شده ایمنی افراد واکسن زده در برابر سویه «اومیکرون» و سایر جهش‌های کرونا بیشتر از واکسن نزده‌ها است.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به چرخش ویروس کرونا و شیوع پیک ششم، اظهار کرد: اگر ۸۵ درصد افراد جامعه واکسینه شوند با ایمن شدن افراد چرخش ویروس کرونا در اجتماع بسته می‌شود و از اپیدمی خارج می‌شویم، وارد شدن به پیک ششم و پیک‌های بعدی تنها به رفتار شهروندان وابسته است و رعایت موارد بهداشتی، واکسن زدن، رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن برای شهروندان ضروری است.

چرخش ویروس کرونا با وجود افراد واکسن نزده

وی در مورد شیوع جهش‌های جدید کرونا اضافه کرد: اگر نسبت افراد واکسن زده کمتر باشد ویروس به صورت آزادانه در جامعه می‌چرخد و افراد را مبتلا و فرصت برای جهش پیدا می‌کند، ویروس وقتی وارد بدن می‌شود به توان دو تکثیر می‌شود و هنگام تکثیر ویروس‌ها ماده ژنتیکی خود را کپی کرده و تبدیل به چند رشته می‌شوند.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان تاکید کرد: در زمان تکثیر و کپی شدن این رشته‌های ژنتیکی گاهی اوقات آنچه کپی می‌شود برابر اصل نیست، یعنی در چند نقطه با اصل خود تفاوت دارد و بعضی از اوقات این تفاوت‌ها مهم نیستند اما مواردی وجود دارد که این تفاوت‌های کپی شده با نسخه اصلی به تعداد زیادی شده و باعث ایجاد تغییراتی در ویروس‌های جدیدی می‌شود.

فدایی تصریح کرد: نتیجه این اتفاق جهش پیدا کردن ویروس است و این موارد خطاهای کپی شدن ماده ژنتیکی بوده که باعث جهش ویروس شده روی رفتار ویروس‌ها تأثیر می‌گذارد، گاهی اوقات قدرت بیماری‌زایی آنها را افزایش می‌دهد و مواقعی قدرت بیماری‌زایی آنها را کم می‌کند، زمانی هم سرایت‌پذیری را بیشتر یا گاهی اوقات کمتر می‌کند.

شناسایی جهش‌های ویروس کرونا با امکانات بسیار پیشرفته علمی

وی افزود: ویروس هم تقریباً یک موجود زنده است و می‌خواهد مانند موجودات زنده باقی مانده و گسترش پیدا کند، در حال حاضر جهش‌هایی که برای کرونا ویروس پیش آمده است تاکنون چندین مرحله بوده است، مسئله اینجا است که شناسایی این جهش‌ها امکانات بسیار پیشرفته علمی موسوم به توالی‌یابی را می‌خواهد که در نقاط محدودی از دنیا این امکان وجود دارد.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان اظهار کرد: وقتی که توالی‌ها و جهش‌های جدید را بعضی از مراکز دنیا پیدا کردند سایر مراکز علمی هم می‌توانند الگوی آنها را بگیرند و در مورد بود یا نبود ویروس در کشورشان اعلام نهایی کنند. یکی از جدیدترین جهش‌هایی که پیش آمده است «اومیکرون» است و در آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر این ویروس تشخیص داده شده است و از بین حدود ۲۰۰ کشور دنیا چند کشور امکان توالی‌یابی را به شکل رایج دارند.

واکسیناسیون و کاهش ۱۵ درصدی ابتلای شدید

وی ادامه داد: در حال حاضر امکانات تشخیصی پیشرفته‌ای برای شناسایی ویروس در کشور وجود دارد اما اصل پیدا کردن آن جهش برای اولین بار کار مشکلی است و آنچه مسلم است اینکه از نظر پیشگیری و درمان، واکسیناسیون افراد مهم است، دانشمندان در علائم مواردی را ذکر می‌کنند اما روی هم رفته می‌بینیم بیشتر موارد در بین مبتلایان قبلی کرونا وجود داشته است.

فدایی تاکید کرد: در مورد اثربخشی نوع واکسن‌ها بر روی جهش جدید کرونا و ایمن ماندن از ابتلاء به این سویه باید نوع واکسن‌ها مورد بررسی‌های نهایی قرار بگیرند، اما در کل اثبات شده ایمنی افراد واکسن زده در برابر سویه «اومیکرون» و سایر جهش‌های کرونا بیش از واکسن نزده‌ها است و آمار مرگ و میرها کاهش پیدا کرده است.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: در حالی که مخلوطی از ویروس‌های کرونا در جامعه در حال چرخش است و نمی‌دانیم چه نوع ویروسی بوده و تنها با رؤیت علائم می‌دانیم کرونا است، به طور یقین می‌توان گفت واکسیناسیون کرونا یک دیواره دفاعی در مقابله با این ویروس ایجاد می‌کند و مطابق مطالعات مختلف حداقل میزان ابتلای معمولی را ۱۰ برابر و میزان ابتلای شدید را ۱۵ برابر کاهش می‌دهد.

وجود ۹۰۰ هزار واکسن نزده در استان اصفهان

وی تصریح کرد: واکسن‌های تزریق شده در کشور برای بالا بردن ایمنی افراد در برابر ویروس جهش یافته مؤثر است، اما میزان تأثیر این واکسن‌ها مورد به مورد بر روی جهش‌های کرونا بررسی نشده است و در مجموع می‌توان گفت واکسن نزده‌ها در مقابل جهش‌های کرونا و سویه جدید ایمن نخواهند بود.

فدایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قریب به ۹۰۰ هزار تا یک میلیون نفر هنوز دوز اول واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند و این اتفاق نگران کننده است و باعث می‌شود ویروس کرونا بین این افراد چرخیده و آنها را مبتلا کرده و موجب مرگ‌ومیر شود.

کد خبر 540300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.