مسابقه هفته: از کی بپرسم؟

شانزدهم آذرماه سالروز درگذشت منوچهر نوذری است و ما را به یاد او و «مسابقه هفته» می‌اندازد که اوایل دهه ۷۰ هرهفته پنجشنبه شب‌ها برای مدتی طولانی از تلویزیون بخش می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «مسابقه هفته» مسابقه‌ای چندمرحله‌ای بود که اجرای آن را «منوچهر نوذری» به عهده داشت. بسیاری از مردم کشور خودمان ممکن است نخستین تصویرشان از یک مسابقه تلویزیونی، «مسابقه هفته» با اجرای مرحوم نوذری باشد؛ اگرچه شاید جالب باشد که بدانید نام نخستین مسابقه تلویزیونی در ایران، «نقاب سیاه» بود که سال ۱۳۴۰ از تلویزیون پخش می‌شد و فردی به‌نام «علی تابش» طراحی و اجرای آن را برعهده داشته است.

اما یکی از مسابقاتی که پس از گذشت سال‌ها هنوز در یادها مانده است «مسابقه هفته» با اجرای مرحوم منوچهر نوذری است. مسابقه‌ای با دکور ساده که بین عموم مردم با عبارت «از کی بپرسم؟» مشهور است. پرسش‌های این مسابقه از معلومات عمومی در حیطه‌های متفاوت طراحی می‌شد و پس از هر مرحله، تعدادی از شرکت‌کنندگان برای رفتن به مرحله دیگر انتخاب می‌شدند.

مسابقه هفته منوچهر نوذری هنوز در خاطر مانده است. چند میز و تریبون و آقای مجری؛ اما چرا در یادها باقی مانده است؟ چون چیزهایی در آن بود که مردم دوست داشتند. درحالی‌که اگرچه الان برای یک استودیو و سوله میلیاردها تومان هزینه می‌شود ولی وقتی حرف درستی در آن زده نشود و مجری هیجان درستی ایجاد نکند، بیننده زیادی را جذب نمی‌کند مگر اینکه شرکت‌کنندگان همراه با خود تبلت و موبایل ببرند!.

«منوچهر نوذری» دهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۱۵ در قزوین به دنیا آمد و از او خاطرات ماندگاری به جا مانده است. بیشترِ مردم او را با کاراکتر آقای ملون و آقای دست و دلباز "صبح جمعه با شما" می‌شناسند. بسیاری هم او را با "صندلی داغ" و "مسابقه هفته" به یاد می‌آورند.

نوذری فعالیت هنری‌اش را در سال ۱۳۳۲ آغاز کرد و از نخستین گویندگان تاریخ دوبله در ایران بود. از سال ۱۳۳۵ در رادیو نیز مشغول به کار شد و فعالیت خود در سینما را از سال ۱۳۳۸ به عنوان دستیار فنی آغاز کرد. فعالیت هنری او پس از انقلاب عمدتاً روی تلویزیون و رادیو متمرکز بود. از مشهورترین برنامه‌هایی که او در تلویزیون اجرا کرد می‌توان به «مسابقه هفته» و «تهران ساعت بیست» و همچنین مجموعه‌های داستانی «کوچه اقاقیا» و «باجناق‌ها» اشاره کرد.

حضور او با اجرای چند نقش در برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» و کارگردانی این برنامه از دیگر فعالیت‌های منوچهر نوذری محسوب می‌شود. هنرمندی که به نقل از نزدیکانش در آخرین روزهای عمرش گفته بود: "من اولین کسی بودم که در تلویزیون ایران مقابل دوربین رفتم و گفتم: نام جعبه‌ای که تصویر من را در آن می‌بینید تلویزیون است."

کد خبر 540274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.