بازرگام؛ راهی جدید برای کاهش قیمت کالاهای اساسی

توزیع هوشمند مواد غذایی و محصولات کشاورزی راهکارهای در راستای حذف دلالان از چرخه تولید، توزیع، نظارت بر بازار و در نهایت رضایت مصرف کننده است؛ تدبیری که اجرای آن درکشورهای دیگر با نتایج قابل قبولی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ با ابلاغ معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری مسئولیت بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی و خوراکی‌های موضوع قانون انتزاع به طور کامل در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت. قانونی که در سایه آن طرح توزیع هوشمند کالاهای اساسی از ۱۸ آبان در تهران و از ۲۹ آبان ماه در کرج و اصفهان شروع شد و به تدریج، دیگر شهرها و مناطق به این طرح افزوده خواهند شد. هدف از اجرای این طرح توزیع هوشمند محصولات، تنظیم بازار، نظارت و کنترل بازار به‌صورت هوشمند و آنلاین است؛ اقدامی که گفته می‌شود باید به تمام اصناف و فروشگاه‌های سطح کشور تسری پیدا کند.

بنا به گفته اسماعیل قادری‌فر، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به غیر از توزیع مرغ و تخم مرغ، از ۱۰ آذرماه شاهد عرضه سه قلم کالای تنظیم بازاری مهم دیگر شامل برنج، روغن و شکر بوده‌ایم و تا هفته آینده لبنیات هم به این اقلام اضافه خواهد شد.

به گفته وی، مردم نتیجه هوشمندسازی شبکه توزیع را طی این دو تا سه هفته‌ای که شروع شده است لمس کرده‌اند، وقتی کمبود در بازار نباشد هوشمندی عرضه و زنجیره می‌تواند به تثبیت قیمت کمک کند.

ورود به سامانه بازرگام چگونه است؟

در حال حاضر مردم چگونه می‌توانند به این سامانه هوشمند توزیع مواد غذایی بپیوندند و چگونه کالاهای مشمول بین خانوارها توزیع می‌گردد؟ به نظر می‌رسد دولت سیزدهم به منظور جلوگیری از صف‌های طولانی دریافت کالای اساسی و پیشگیری از فروش کالا با قیمت بالاتر اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای به منظور عرضه مستقیم کالا در منازل کرده است. ایجاد شبکه ارتباطی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان که به حذف دلالان از چرخه فعالیت اقتصادی منجر خواهد شد و این موضوع علاوه بر تأمین کالا توسط مصرف‌کننده باقیمت واقعی، سود تولیدکنندگان را افزایش خواهد داد.

غلامرضا حسن‌پور، رئیس بسیج اصناف کشور با اشاره به شروع به کار ستاد تنظیم بازار کشور به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید: از مدتی پیش سازمان بسیج به عنوان عضو اصلی ستاد تنظیم بازار کشور با حق رأی، حضور جدی دارد.

وی با بیان اینکه اقلامی که با زحمت فراوان تولید و یا وارد می‌شود باید با یک توزیع صحیح به دست مردم برسد، اما خیلی وقت‌ها این اتفاق رخ نمی‌دهد و کالاها به مردم نمی‌رسد، از بارگذاری فروشگاه در فضای مجازی عنوان می‌کند بر اساس این ایده، اقلام اساسی مستقیماً دست مغازه‌دار و واحد صنفی برسد زیرا مغازه‌دار حلقه‌ای از زنجیره تولید تا توزیع است و نباید حذف شود. امیدوار هستیم با حضور کسبه این طرح ادامه پیدا کند زیرا باعث کنترل بازار می‌شود.

رئیس بسیج اصناف کشور تصریح می‌کند: «مردم می‌توانند سامانه «بازرگام» را با جست‌وجو در اینترنت پیدا کنند و ثبت‌نام انجام می‌شود. مرغ و تخم‌مرغ از دو هفته پیش در این سامانه توزیع می‌شود. برنج و شکر و روغن نیز امکان خرید باقیمت مصوب تنظیم بازار ارائه می‌شود. از هفته آینده نیز قرار است برخی از اقلام لبنی با مجوزهای بهداشت به این لیست اضافه شود تا به این شکل دلال‌ها از روند تولید تا توزیع حذف شوند.

لازم به ذکر است هیچ‌گونه محدودیتی در عرضه اقلام سامانه بازرگام وجود ندارد. در این طرح هیچ هزینه‌ای بابت حمل و نقل از خریداران دریافت نمی‌شود و اگر مشکلی در کالای خریداری شده وجود داشته باشد امکان استرداد محصول وجود دارد. هم‌چنین در خرید اینترنتی محدودیتی برای مصرف‌کنندگان خانگی وجود ندارد و با ارسال لوکیشن، مکان خرید و خریدار مشخص می‌شود که این محصول برای مصرف خانگی یا غیر خانگی مورد استفاده قرار گرفته است.

در رابطه با نحوه همکاری استارت‌آپ‌ها با طرح توزیع هوشمند کالاهای اساسی هم طی فراخوانی که در نیمه آبان ماه به‌صورت رسمی در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی و سایت سازمان تعاون روستایی ایران منتشر شد، از تمام استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در توزیع هوشمند در زنجیره مواد غذایی دعوت شد که به این طرح بپیوندند که بر اساس آمار موجود تاکنون استارت‌آپ و شرکت دانش‌بنیان زیادی اعلام آمادگی کرده‌اند اما این استارت‌آپ تا حتماً باید از توان پشتیبانی و لجستیکی مناسب برای بازار رسانی محصولات برخوردار باشند تا کالاهای تنظیم بازاری را صرفاً باقیمت مصوب ستاد تنظیم بازار که به‌صورت روزانه در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی منتشر می‌شود به دست مصرف کننده برسانند و مدت زمان ارسال کالاها هم بیش از ۲۴ ساعت نباید به طول بینجامد.

محصول ارزان‌تر وبا کیفیت تر، درب منازل

در ارتباط با اجرای توزیع هوشمندانه اقلام غذایی و کشاورزی محسن حاج عابدی، مدیر سازمان تعاونی روستایی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: توزیع هوشمندانه اقلام غذایی از ۲۹ آبان ماه در شهر اصفهان آغاز شده است. پس از تهران، اصفهان دومین شهری است که مشمول طرح مذکور شده و به تدریج شهرستان‌های دیگر استان هم وارد این طرح خواهند شد. در گام نخست مراکز استان‌ها به دلیل جمعیت زیاد مورد نظر قرار گرفته و پس از آن هم دیگر، مناطق تحت پوشش این برنامه قرار می‌گیرند.

وی می‌گوید: فعلاً توزیع مرغ منجمد و تخم مرغ در حال انجام است و قرار شده که به تدریج شکر، روغن، برنج و لبنیات هم به این کالاهای تنظیم بازاری افزوده شود. توزیع مابقی اقلام غیر تنظیم بازاری نیز مانند میوه احتمالاً تا شب عید وارد این طرح خواهد شد که امیدوار هستیم که محصولات کشاورزی و غذایی بیشتری هم افزوده شود. البته برای توزیع مرغ گرم نیز جلساتی برگزار شده که این موضوع نیز جز برنامه این سازمان قرارگرفته است.

مدیر سازمان تعاونی روستایی استان اصفهان با اشاره به ظرفیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای همکاری در این حوزه می‌افزاید: مردم با مراجعه به سامانه بازرگام می‌توانند پس از انجام ثبت‌نام، خرید خود را به راحتی ثبت کنند و در کوتاه‌ترین زمان به دستشان می‌رسد.

حاج عابدی در رابطه با تأثیر اجرای این طرح بر نرخ اقلام غذایی می‌گوید: کالاهای تنظیم بازاری قیمت تعیین شده و مشخصی دارند و بر اساس همان نرخ توزیع خواهند شد و قطعاً در قیمت کالاهای غیر تنظیم بازاری تأثیر قابل‌توجهی خواهد داشت؛ زیرا حذف واسطه‌ها، تفاوت معناداری را در قیمت یک کالا به وجود می‌آورد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اجرای این طرح از طریق واحدهای صنفی انجام نمی‌گیرد توضیح می‌دهد: خواه‌ناخواه با واگذاری این طرح به واحدهای صنفی مسائل و مشکلاتی به وجود می‌آید من جمله اینکه امکان نظارت کامل و جامع بر همه واحدها وجود ندارد و احتمال ایجاد انحرافاتی است. از طرفی هم بدون پرداخت هیچ مبلغی از هزینه رفت‌وآمد مردم کاسته می‌شود و مشکل ازدحام و ترافیک به ویژه در مراکز استان‌ها تا حدودی رفع می‌گردد. البته به مرور زمان با جای افتادن فرهنگ استفاده این سامانه در بین مردم، دامنه توزیع گسترده‌تر و متنوع‌تر هم خواهد شد.

مدیر سازمان تعاونی روستایی استان اصفهان در پایان با اشاره به استقبال خوب مردم اصفهان از این سامانه در همین مدت‌زمان کوتاه تأکید می‌کند: در کل هدف از اجرای توزیع هوشمندانه اقلام غذایی، آن است که محصولات سریع‌تر، باکیفیت بیشتر و نرخ کمتر به دست مصرف‌کننده برسد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 540240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.