حسابداری منجر به افزایش شفافیت در اقتصاد می‌شود

استاد دانشگاه تهران گفت: حرفه حسابداری در کشور با برقراری شفافیت اطلاعاتی و قرار دادن جریان اطلاعاتی معتبر و قابل اتکا به روشن شدن فضای کسب و کار، تصمیم‌گیری‌های بهینه و افزایش رفاه در سطح خرد و کلان کمک می‌کند.

آرش تحریری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حسابداری حرفه و رشته‌ای است که کار آن تهیه و تولید و اطلاعات است، در حقیقت حسابدارها لوله‌کش‌های اطلاعاتی در سازمان هستند که داده‌های خام را دریافت کرده پردازش می‌کنند و در قالب اطلاعات معنادار برای کمک به تصمیم‌گیری در اختیار مدیران قرار می‌دهند.

وی افزود: حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که نقش، جایگاه و کمک آن در حوزه خرد و کلان، تولید اطلاعات معنادار و شفاف مرتبط با حوزه مالی برای افزایش شفافیت و کمک به تصمیم سازی‌های خرد و کلان در اقتصاد کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در حسابداری با مخاطبی مواجه هستیم که نیازهای اطلاعاتی دارد زیرا باید تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کند، این مخاطب متعدد و متنوع بوده و شامل مدیران شرکت‌ها و کسب و کارها است که برای اداره روزمره و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک نیازمند اطلاعات هستند و یا سازمان امور مالیاتی کشور، سهامداران بورس و بانک‌ها است.

حرفه حسابداری منجر به شفافیت اطلاعات می‌شود

تحریری اضافه کرد: حرفه و رشته حسابداری سعی دارد با تولید اطلاعات با کیفیت و قابل اتکا و قرار دادن آن در اختیار مخاطبان به افزایش شفافیت، بالا بردن سطح پاسخگویی و بهبود کیفیت تصمیم‌گیری کمک کند، بنابراین در نبود جریان اطلاعاتی با کیفیت، کسب و کارها و تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان در فضایی تاریک انجام خواهد شد که قطعاً بهینه نخواهد بود.

وی تصریح کرد: حرفه حسابداری در کشور با برقراری شفافیت اطلاعاتی و قرار دادن جریان اطلاعاتی معتبر و قابل اتکا به روشن شدن فضای کسب و کار، تصمیم‌گیری‌های بهینه و افزایش رفاه در سطح خرد و کلان کمک می‌کند.

با حرکت به سمت خصوصی سازی به حرفه حسابداری افزایش می‌یابد

استاد دانشگاه تهران گفت: برای برقراری سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و حرکت به سمت خصوصی‌سازی، نیاز به حرفه حسابداری افزایش می‌یابد، هرچقدر خصوصی سازی افزایش یابد، مدیران خصوصی و سازمان‌های مالیاتی و بورس به اطلاعات بیشتری نیاز دارند و شرکت‌ها باید بیش از گذشته پاسخگو باشند تا بهینه‌تر اداره شوند.

تحریری اضافه کرد: برخی آمارهای نگران کننده اکنون نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌های بزرگ که گردش‌های مالی بزرگی دارند، صورت‌های مالی حسابرسی شده تهیه نکرده و یا آن را در اختیار عموم قرار نمی‌دهند، این موضوع نشان دهنده عدم شفافیت و پاسخگو نبودن این شرکت‌ها است، در اقتصاد وجود چنین شرکت‌هایی منجر به هدر رفت منابع، دور شدن از بهینه سازی و سو استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین هر چقدر به حرفه حسابداری اهمیت بیشتری داده شود، با تولید اطلاعت با کیفیت کمک می‌کند تا حوزه‌های مختلف تجارت و اقتصاد شفاف‌تر شود و در فضای شفاف، کارایی و یا عدم آن مشخص می‌شود که به نفع اقتصاد کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: حسابرسی هم حرفه‌ای است که سعی می‌کند اطلاعاتی که توسط حسابداران تهیه شده را اعتبار بخشی کند تا زمانی که در اختیار تصمیم‌سازان قرار می‌گیرد تحریف شده و یا دارای اشتباه نباشد، بنابراین حرفه حسابداری و حسابرسی با تهیه اطلاعات شفاف و اعتبار بخشی به آن سعی دارند فضایی شفاف برای کسب و کارها و فضای کلی اقتصاد فراهم کنند.

پذیرش دانشجو در رشته حسابداری بیش از نیاز بازار کار نیست

تحریری با بیان اینکه حسابداری رشته با سابقه‌ای در کشور ما است که تاریخچه پر فراز و نشیبی دارد، اضافه کرد: همه مجموعه‌های اقتصادی از یک فروشگاه کوچک تا شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها برای استفاده‌های درون سازمانی و پاسخگویی برون سازمانی به واحد حسابداری که اطلاعاتی را تولید کند نیازمند هستند، بنابراین وجود کارشناسان با صلاحیت حسابداری امری الزامی است و نمی‌توان گفت پذیرش دانشجویان در این رشته بیش از نیاز بازار کار است.

وی ادامه داد: البته توجه به کیفیت محیط‌های آموزشی و پژوهشی در این رشته اهمیت بیشتری نسبت به میزان پذیرش دانشجو دارد. به دلیل وجود بازار کار، تقاضا برای تحصیل در این رشته زیاد است و از طرفی برقراری این رشته در مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها نیازمند امکانات خاصی نیست که منجر به دایر شدن این رشته در بسیاری از این مجموعه‌ها شده در حالی که کیفیت مناسبی در این رشته ارائه نمی‌شود زیرا حتی هیئت علمی مناسب و برنامه درسی استاندارد هنوز به اندازه کافی در این رشته وجود ندارد.

لزوم توجه به استانداردهای آموزشی در رشته حسابداری

استاد دانشگاه تهران گفت: مهارت‌های مورد نیاز برای این رشته به خوبی در اختیار دانشجویان قرار نمی‌گیرد و در مقاطع بالاتر تعداد بالای دانشجو در یک کلاس منجر به کاهش کیفیت در آموزش این رشته شده است؛ به طوری که نیروهای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به اندازه کافی برای ورود به بازار کار توانایی ندارند، در این رشته با توجه به اهمیتی که در تقاضا دارد، کم توجهی به استانداردهای دایر کردن این رشته در نهادهای آموزشی به کسب و کارها هم آسیب می‌زند.

تحریری اضافه کرد: سازمان حسابرسی از چندین دهه گذشته استانداردهای حسابداری را در حوزه‌های مختلف تدوین کرده و آموزش‌های حسابداری و حسابرسی و همچنین آزمون‌های مربوطه این رشته بر مبنای این استانداردها برگزار می‌شود، اصول حسابداری در کشور نادیده گرفته نمی‌شود، البته در برخی موارد استانداردها و اصول حسابداری با قوانین ناهماهنگ بوده و چالش‌هایی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: استانداردهای حسابداری در کشورهایی که نظام حقوقی عرفی و غیر پیچیده دارند کارآمدتر است، اما در کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران که نظام حقوقی مکتوب دارد گاهی تضادهایی در این بین به وجود می‌آید که لازم است در این موارد استانداردهای حسابداری بومی‌سازی شود.

کد خبر 540078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.