مردی که اندیشه و فرهنگ مقاومت را نهادینه کرد

هم‌زمان با سالگرد ربودن امام موسی صدر از سوی مجمع بین المللی گفت‌وگوی مسئول از بنیاد معارف الحکمیه، جلسه هم اندیشی با عنوان «امام موسی صدر؛ پیشگام و معمار فرهنگی و الگوی مقاومت» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این مجمع به صورت حضوری و مجازی، با سخنرانی «عباس خامه‌یار» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، «حسن قبلان» عضو دفتر سیاسی جنبش امل، «جهاد سعد» مدیر مرکز بین‌المللی گردآوری اسناد و «ریما فخری» عضو دفتر سیاسی حزب الله برگزار شد.

در این نشست عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با بیان اینکه امام موسی صدر یکی از برجسته‌ترین و موفق‌ترین شخصیت‌های تأثیرگذار در تاریخ معاصر است، اظهار کرد: امام موسی صدر یکی از برجسته‌ترین و موفق‌ترین الگوهای تأثیرگذار در تاریخ معاصر است. وی بنیانگذار مقاومتی (اسلامی) بود که به یک میراث ملی بدل گشت؛ میراثی که یاد و خاطره شهدای استقلال را زنده نگاه داشت.

وی افزود: امام موسی صدر قدرت بالایی در تشخیص دوست و دشمن داشت و در کنار روشن بودن دیدگاه‌های مطرح شده، در زمینه ایجاد وحدت ملی بی نظیر عمل می‌کرد.

خامه‌یار گفت: مساله اساسی ایشان همواره مبارزه بی ملاحظه با رژیم سفاک صهیونیستی بود. او خالق شعار «اسرائیل شر مطلق است» بود؛ شعاری که پایه و اساس شکل‌گیری مقاومت در برابر اشغالگر، و مخالفت با عادی سازی روابط بود و بر اساس آن معادلات بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد و بنا نهاده شد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با بیان اینکه امام موسی صدر از رهاورد تأسیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان و فعال کردن گزینه مقاومت علیه اشغالگری در جنوب لبنان و کل منطقه، به یاری مستضعفان شتافت و راه مبارزه برای نیل به اصول انسانی، عدالت و حق را نمایان ساخت، ادامه داد: صدر راهبرد مقاومت را بنیان نهاد و نخستین کسی بود که با وجود امکانات اندک خواستار به دست گرفتن سلاح و مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی شد. امام موسی صدر امید داشت جنوب لبنان به صخره‌ای مستحکم تبدیل گردد تا توهمات، آرزوها و زیاده خواهی‌های اشغالگران صهونیست با برخورد به آن متلاشی شود.

وی تصریح کرد: این ایده‌ها سنگ بنای تأسیس مقاومت اسلامی و رده ایده عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر را بنا نهاد. وی همچون امام خمینی (ره) به زوال رژیم غاصب صهیونیستی ایمان داشت.

رایزن فرهنگی کشورمان تأکید کرد: رویکرد امام موسی صدر در تاکید بر همزیستی مسالمت‌آمیز و وحدت میان طوایف، ادیان و مذاهب به یکی از ابعاد مهم و کلیدی مقاومت تبدیل شد. از نگاه وی تبعیض مذهبی و تعصبات دینی تنها در خدمت اهداف صهیونیسم و منافع اشغالگران قرار دارد، زیرا که تبعیض و تعصبات مذهبی قومی موجب ایجاد تفرقه و فتنه میان ملت‌ها می‌شود.

مردی که اندیشه و فرهنگ مقاومت را نهادینه کرد

امام صدر یک شخصیت تکامل یافته است

در ادامه این مجمع حسن قبلان، عضو دفتر سیاسی جنبش امل گفت: علاقه به آرمان، اندیشه و راه و رسم امام صدر نباید فقط در بین مقاومت و مقاومین منحصر بماند، بلکه حاکمان نیز خیلی از مواضع ملی، بین‌المللی و نهادین امام صدر را دنبال کنند، همچنین اصلاح طلبان اجتماعی از نوشته‌های وی که در مورد مسائل اجتماعی و عناوین مستضعفین است پیروی کنند، و کسانی که در چارچوب گفت و گوی دینی و تقریب بین ادیان قدم برمی‌دارند، وی را به عنوان نمادی فراتر از یک شمایل بدانند، زیرا که امام صدر یک شخصیت متکامل می‌باشد.

وی افزود: در مسئله مقاومت، پروژه امام صدر محدودیت‌هایی داشت، اول مسئله فلسطین و آرمان‌های آن، دوم ترس وی بر جنوب لبنان و به خصوص جبل عامل و سرزمین اجدادش. امام صدر قبل از وجود اشغال صهیونیستی در لبنان یک مقاومت پیشگیرانه ایجاد کرد که عمق تمدنی و عقیدتی داشت که همه مطالب انگیزشی اش را از کربلای حسینی و نهضت عاشور الهام گرفته بود.

امام صدر اولین کسی بود که در زمینه اقتصاد نوشت

جهاد سعد، مدیر مرکز بین المللی گردآوری اسناد بابیان اینکه نمی‌توان بین پروژه ملی یا بین المللی یا بشردوستانه امام صدر تفاوت قائل شد و نمی‌توان نیز بین درک او از اسلام و یا درکش از تشیع و اینکه چگونه توانسته این معرفت را مانند انگیزه‌ای برای مقاومت از یک سو و توسعه از سوی دیگر به کار برد، تصریح کرد: ایمان امام صدر به خدا و انسان باعث شد که تمامی عبادات و خدماتش تبدیل به بشریت تقدیم شود.

وی افزود: وی تلاش کرد تا واژگان اسلام را به موردی گرانقدر تبدیل کند، زیرا مقاومت نظامی از توسعه یا اصلاحات سیاسی جدایی ناپذیر است. همچنین در مورد اندیشیدن به اقتصاد زیرا امام صدر اولین کسی بود که در مورد اقتصاد نوشت و متوجه شد که استفاده از اقتصاد به عنوان سلاح در مقابل مسلمانان استفاده می‌شود، و این همان چیزی است که امروز در جوامع و کشورهای مقاومت تجسم یافته است.

تلاش صدر برای تقویت حضور شیعیان در مناصب رسمی

همچنین ریما فخری، عضو دفتر سیاسی حزب الله با اشاره به صفات و ویژگی‌های شخصی امام صدر، گفت: ما از شخصیتی دانشمند، فقیه، مجتهد و آگاه از زمان خود، عالمی وارسته و از خانواده‌ای مجاهد سخن می‌گوئیم و در مورد شرایطی که امام صدر در آن حرکت کرد، گفتگو می‌کنیم، این حرکت در دهه پنجاه قرن گذشته به دلیل گرایش سید عبدالحسین شرف‌الدین برای به دست گرفتن رهبری شیعیان لبنان رخ داد.

وی ادامه داد: علاوه بر ظهور رژیم صهیونیستی و پیامدهای استقرار آن در جنوب لبنان، در این برهه از زمان تلاش کرد تا لبنان، جنوب و جامعه شیعه را از شعار"نقطه قوت لبنان در نقطه ضعف آن است" خارج کند. و لبنان را تبدیل به کشوری مقاوم کرد.

وی با توجه به اینکه امام صدر نگاهی یکپارچه به موضوع مقاومت داشت، تصریح کرد: نه تنها مسئله نظامی، بلکه مواجهه با محرومیت‌های اقتصادی و اجتماعی، تقویت روحیه دینداری و دینمداری در جامعه، به شدت اصرار داشت و بر دانش و یادگیری، همت گماشت.

عضو دفتر سیاسی حزب الله افزود: امام صدر خواستار تلاش برای افزایش حضور شیعیان در مناصب رسمی شد، نه از منظر فرقه‌ای یا مذهبی، بلکه بر اساس شایستگی افراد در خدمت به جامعه لبنانی.

مردی که اندیشه و فرهنگ مقاومت را نهادینه کرد

در ادامه این مجمع سوزان خلیل، فعال نامدار لبنانی، مدیریت این نشست را برعهده داشت و این وبینار را با پاسخ به سوالات حاضران و شرکت کنندگان در رسانه فضای مجازی به پایان رساند.

مردی که اندیشه و فرهنگ مقاومت را نهادینه کرد

«خصر نبها» استاد فلسفه دانشگاه لبنان با طرح این سوال که عظمت امام صدر در چه چیزی صورت گرفته است؟ آیا ادعای مقاومت در برابر صهیونیست‌ها است یا رایج کردن افکار همزیستی اسلامی و مسیحی؟ و طرح این موضوع که گفت‌وگو درباره مقاومت صهیونیست‌ها، فلسطین، مسیحیت و یا حتی دفاع از حقوق شیعه نیز امری بدیهی است ولی سوال من این است که چه چیزی از شخصیت امام صدر، یک رهبر ساخت؟ آیا این تأثیر تفکر سیاسی ایرانی است که ایشان آن را به لبنان وارد لبنان کرد و پایه‌های مقاومت، همزیستی و تفاهم را به وجود آورد؟

حسن قبلان، عضو دفتر سیاسی جنبش امل در پاسخ گفت: بگذار قبل از جواب به چند نکته اشاره کنم، اولاً در مورد مسئله فلسطین، بدون شک این موضوع خیلی قدیمی است، تاریخ این مسئله به زمان باپلیون بازمی گردد. وقتی که به مصر و فلسطین آمد و به موضوع حکومت یهودی‌ها در سرزمین فلسطین اشاره کرد، ولی من می‌گویم که به کار بردن اصطلاح قدس و یا مسئله فلسطین در درون گفتمان مبارزاتی فلسطینی عربی و اسلامی از تفکر امام صدر و امام خمینی سرچشمه گرفت.

وی افزود: آنچه که متعارف نبود اینکه یک عالم دینی، بحث مقاومت را همانگونه که امام صدر مطرح کرد طرح کند، کدام یک از علمای دین چه سنی چه شیعی مسئله فلسطین را آنگونه که باید ذکر کردند؟ نقش امام صدر در بیان مسئله فلسطین از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بود.

همچنین ریما فخری، عضو دفتر سیاسی حزب الله گفت: این شخصیت ویژه که توانست وجودش را در همه میدان‌ها و آن هم در اوقاتی خیلی سخت و فشارهای خارجی فراوان ثابت کند باید یادش تا ابد ماندگار بماند.

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز اظهار کرد: در مورد هم‌زیستی با مسیحیان و دیگر ادیان، شاید علمای دینی بسیاری این موضوع را ذکر کرده بودند ولی هیچ کس مانند امام صدر با موقعیت علمی و اجتماعی‌اش در آن زمان وارد این روش از گفت‌وگو، یعنی حضور میدانی و ورود به کلیسا را برای نمونه نداشت.

این روحانی والامقام که در آن زمان تحت این همه فشارها قرار داشت، وارد کلیسا می‌شود و در جمع مؤمنان مسیحی به سخنرانی می‌پردازد و این عمل نشان از شجاعت ایشان می‌باشد.

حجةالاسلام و المسلمین سید علی سید قاسم نیز ضمن تأیید مطالب سخنرانان تصریح کرد: لبنان قبل از آمدن امام صدر مثل لبنان بعد از رسیدن ایشان نیست، یکی از مزیت‌های امام صدر در آن است که تنها مخاطبینش مردم لبنان نبودند بله کل منطقه بود لذا باید دوباره صدای امام صدر را رساتر بالا ببریم، زیرا وجود رژیم صهیونیستی در جوار لبنان باعث تهدید دائمی امنیت کشور ما می‌گردد.

وی ادامه داد: سوال این است که چگونه می‌توان باورهای امام موسی صدر را ترویج داد و چگونه می‌توان با توجه به آنچه در لبنان را تجربه می‌کنیم، اندیشه مقاومت امام صدر را در میان مردم منطقه گسترش دهیم؟

جهاد سعد، مدیر مرکز بین‌المللی گردآوری اسناد در پاسخ اظهار کرد: آنچه که ما امروز آن را تجربه می‌کنیم نتیجه فکر و اندیشه خود امام صدر است، به ذهن کسی خطور نمی‌کرد که روزی برسد و شخصی مسیحی مانند امیل لحود رئیس جمهوری سابق و میشل عون رئیس جمهور کنونی، به یک نیرو و جریان اسلامی لبنانی برای مذاکره با رژیم صهیونیستی و آمریکا در مورد مرزهای دریایی خود تکیه و اعتماد کنند.

علی الخطیب یکی از حضار نیز گفت: امام صدر پدرِ فقیران بود، ایشان یک شخصیت برجسته‌ای بود که می‌خواست همه جهان را به دنیایی تبدیل کند که به خدا ایمان داشته باشند.

علی یوسف نیز این نکته را مطرح کرد که من زمانی که امام صدر ربوده شد به دنیا آمدم، خیلی درباره ایشان شنیده‌ام و به حق وی یک شخصیت فوق‌العاده‌ای بود ولی من معتقدم که دو بار به امام صدر ظلم شد، اولین بار وقتی ایشان را ربودند و دومین بار وقتی ما افکار و اندیشه‌های ایشان را در جامعه منتشر نکردیم، ما باید چه کنیم که بتوانیم شخصیت امام صدر را امروزه از هویت لبنانی‌اش جدا کنیم و وی را به جهانی شدن برسانیم؟ برنامه و خط مشی ما در این موضوع چیست؟

جهاد سعد، مدیر مرکز بین‌المللی گردآوری اسناد در پاسخ گفت: ما به عنوان خبرنگاران نقش مهمی در این راستا داریم، ما در حال آماده کردن قسمت‌های مختلفی تلفزیونی پی در پی در مورد شخص امام موسی هستیم و این موضوع فقط منحصر به ما نیست بلکه نزد انجمن‌ها، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، انجمن‌های زنان و حتی روشنفکران در این محاور شرکت خواهند کرد، تا بتوان بیشتر با شخصیت امام صدر آشنا شد.

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز افزود: ما باید تاریخ را از نو بخوانیم زیرا امام موسی صدر یکی از مهم‌ترین سازندگان این مرحله در تاریخ منطقه و تاریخ اندیشه مقاومت است، وی تأثیر زیادی در این رابطه داشت و انقلاب اسلامی ایران را سخت از همان آغازین از این انقلاب حتی قبل از پیروزی‌اش به شدت حمایت کرد.

وی تصریح کرد: امام موسی صدر که مبعوث مرجعیت دینی و حوزه‌های علمیه به لبنان بود، حامل اندیشه‌ها و مواضع ضد اشغالگری صهیونیست‌ها و متأثر از اندیشه‌های مراجع بزرگی همچون آیت‌الله بروجردی و امام خمینی بود که با حضورش در میدان و مشاهده ظلم و ستم اشغالگران، بر مواضع اش استوارتر شد و بر عزم و اراده‌اش برای نجات مردم لبنان افزود.

کد خبر 539899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.