علل مختلف مدیریت ضعیف زمان + راهکارها

مدیریت صحیح زمان مستلزم کارآمدی در چهار زمینه اصلی آگاهی، نظم، انعطاف‌پذیری و رعایت حقوق دیگران است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به جرأت می‌توان ادعا کرد که مدیریت زمان می‌تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت امور مختلف زندگی و حتی تقویت روابط ایفا کند. افراد می‌توانند از طریق درک علل مختلف مؤثر بر مدیریت ضعیف زمان خود، مشکلات پیش رو را به حداقل برسانند و در مورد دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود خوشبین‌تر فکر کنند. در این راستا، ارزیابی مدت زمان رسیدن به یک هدف، تهیه یک لیست و اولویت بندی اهداف و در نهایت افزایش انعطاف در مقابل مداخله‌ها و تغییرات اتفاقی می‌تواند بیشترین اثربخشی را در مدیریت زمان ایفا کند. در ادامه به مهم‌ترین علل مدیریت ضعیف زمان پرداخته می‌شود که موانع بسیاری را بر سر راه افراد برای رسیدن به اهداف خود قرار می‌دهد.

آگاهی

بسیاری از مردم خیلی بی توجه به زمان هدفی را دنبال می‌کنند بدون اینکه گذشت دقیقه‌ها، ساعات و حتی روزها را متوجه شوند. این افراد می‌توانند به منظور تقویت مهارت مدیریت زمان خود دو بازی جالب را انجام دهند. در بازی اول، می‌توانند از یک ساعت هشدار دهنده، خواه روی تلفن همراه یا ساعتی کوکی در آشپزخانه بهره گیرند که زمان‌های کوتاه به عنوان مثال دو یا چند دقیقه‌ای را به آن‌ها یادآور می‌شود. روش تقویت اینگونه خواهد بود که فرد به عنوان مثال ساعت گوشی خود را روی دو دقیقه تنظیم می‌کند و با فرض اینکه تنها ۳۰ ثانیه از زمان آغاز آن گذشته و سپس در ۹۰ ثانیه، ساعت خود را چک می‌کنند.

در روش دیگر که بازه زمانی بیشتری را لازم دارد، فرد لیستی از کارهای روزانه و مدت زمان تقریبی انجام هر یک را یادداشت می‌کند و سپس برای تکمیل هر کار در بازه زمانی تخمین زده می‌کوشد. به عنوان مثال، اگر پیش‌بینی کرده که ۱۵ دقیقه زمان برای انجام یک کار خاص یا ۲۰ دقیقه برای پاسخ دادن به یک ایمیل لازم است، تمام تلاش خود را برای اجرای این وظایف در مدت زمان مقرر به کار می‌گیرد.

نظم

ترتیب انجام کارها برای مدیریت بهتر زمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع، فرد باید بداند که هر روزه چه اموری را باید انجام دهد و ترتیب آن‌ها به چه شکل باید باشد. گاهی ممکن است انجام بعضی از کارها در طول یک روز خیلی ضروری نباشد به همین دلیل، اگر فرد ساعات آخر روز خود را به پایان آن‌ها اختصاص دهد، آنگاه در انجام کارهای ضروری موفق‌تر عمل خواهد کرد. بسیاری از نرم‌افزارهای اینترنتتی مانند تقویم گوگل نیز می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های روزانه و ترتیب انجام آن‌ها اثربخش باشد چرا که فرد را از رویدادهای احتمالی هر روز آگاه می‌کند. نوشتن تمام امور روزمره و مرور دائمی آن‌ها نیز در پیش‌برد انجام نقش مهمی ایفا می‌کند.

افزایش انعطاف‌پذیری

اغلب افراد از اولویت امور ضروری نسبت به سایر کارهایی که انجام آن‌ها می‌تواند به زمان‌های بعد موکول شود، آگاه هستند با این حال، اتفاق‌های متعددی می‌تواند انجام این کارها را با اختلال مواجه کند. در چنین شرایطی، فرد باید انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهد تا در مقابل رویدادهای آنی، واکنش‌های مناسب از خود نشان دهد. از سوی دیگر، گاهی حین انجام یک کار ضروری ممکن است ذهن فرد به وسیله شخص یا فکر دیگری آشفته شود فرد باید دست کم به مدت یک دقیقه فکر کردن را کاملاً کنار بگذارد و سپس از نو بر انجام کار اصلی خود متمرکز شود.

رعایت حقوق دیگران

گاهی افراد در مدیریت زمان خود کمترین توجه را به سایرین می‌کنند و نمی‌دانند ضعف آن‌ها در این زمینه، باعث تجاوز به حقوق دیگران می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است فردی مدت زمان زیادی را منتظر باشد تا یکی از کارکنان دولت به ایمیل او پاسخ دهد و کارمند کاملاً بی‌توجه به این موضوع، پاسخگویی به ایمیل‌های خود را در اولویت‌های بعدی خود قرار دهد. از دیگر نمونه‌های بارز رعایت نکردن حقوق دیگران با مدیریت ناصحیح زمان می‌توان به دیر رسیدن یک فرد به قرار ملاقاتی اشاره کرد که منجر به معطلی زیاد شخص دوم می‌شود.

گاهی افراد کاملاً ناآگاهانه با مدیریت ضعیف زمان حقوق دیگران را ضایع می‌کنند که البته این کار با برنامه‌ریزی دقیق‌تر قابل حل است. احترام یا رعایت حقوق دیگران در واقع زیرمجموعه‌ای از سایر عوامل مؤثر بر مدیریت صحیح زمان یعنی آگاهی، نظم و افزایش انعطاف‌پذیری به حساب می‌آید که در صورت برآورده کردن هر یک از این سه مورد، رعایت حقوق سایرین نیز به خودی خود حاصل می‌شود. چنانچه فرد از تأثیر مدیریت ناصحیح زمان خود بر حقوق دیگران آگاه باشد، آنگاه برنامه‌ای منظم برای انجام امور روزمره خود آماده می‌کند و در شرایط مختلف منعطف‌تر به ادامه تکمیل فرآیندها می‌پردازد که در این صورت، زمان لازم برای رسیدن به امور افراد دیگر نیز فراهم می‌آید.

کد خبر 539693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.