«طرح جامع شهر همدان» در هاله‌ای از ابهام

عضو شورای اسلامی شهر همدان گفت: تأکید داریم که بسیاری از معضلات شهری باید در طرح جامع برطرف شود اما «طرح جامع شهر همدان» به‌ عنوان بزرگترین تصمیم شهری از سال ۱۳۹۵ تا به امروز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و سرنوشت آن نامشخص است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید بادامی نجات در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به چرایی رد طرح جامع شهر همدان نوشت:

"در ابتدا باید عرض کنم نظر بنده در خصوص طرح جامع این است که این طرح با اصلاحات قابل تأیید است و واقعاً صبر مردم در این خصوص به سر آمده و اما قرارداد اولیه طرح جامع شهر همدان در سال ۱۳۹۵ منعقد شد که تا به امروز مورد کشمکش‌های بسیار زیادی قرار گرفته است. انتقادات به این طرح به صورت ویژه از سال گذشته، پس از پیشنهادهای اولیه که یک طرح پیشنهادی آماده شد، شدت گرفت. بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی دغدغه‌ها و ایراداتی داشتند که از طریق کانال‌های مختلف مطرح کردند.

شورای پنجم به‌ویژه در سال پایانی هم درگیر این مباحث شهری بود و این طرح در جلسات مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در جلسه کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی، «طرح پیشنهادی جامع شهر همدان» تصویب شد و به نظر بنده این شروع ایجاد تمام حساسیت‌های شورای پنجم و ششم بود چرا که مدیر کل مسکن می‌بایست در اینجا به نظر شورا احترام می‌گذاشت و به نحوی شورا را دور نمی‌زد.

اما فرآیند تصویب این طرح به صورت کامل طی نشد که با تغییرات مدیریتی مدیریت‌شهری و مدیریت ارشد استان، روند کار تغییر کرد و نزدیک به ۱۰ روز گذشته با پیگیری‌های تعدادی از اعضای شورای ششم، اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، نامه‌ای خطاب به شورای شهر مبنی بر اعلام نظرات شورای شهر در خصوص طرح جامع ظرف مدت یک هفته، ارسال شده بود.

کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان طی ۱۰ روز گذشته شورا، جلساتی داشت که در نهایت روز سه‌شنبه هفته جاری گزارش نهایی خود را ارسال کرده بود. گزارش ۱۱ صفحه‌ای مورد نظر با محوریت مشکلات طرح جامع شهر همدان توسط ریاست کمیسیون شهرسازی شورا تهیه شده بود.

موضوعات و ایرادات کمیسیون در جلسه صحن طرح شد که مشاور طرح جامع نقش جهان پارس و برخی از موضوعات را پذیرفتند و تعدادی از آنها را هم رد کردند و بر نظر خود اصرار داشتند، و بسیاری از موضوعات را نیز توضیح داده و شفاف کردند.

طبیعتاً مشکلاتی که مورد پذیرش مشاور بود، وعده اصلاح و افزودن پیشنهادات را در طرح جامع را داد؛ یکی از ایراداتی که شورا به طرح جامع وارد ساخت، اضافه شدن زمین‌های زراعی شهر برای کاربری‌های مختلف بود؛ هرچند نظر شخصی من بر این است که طبیعتاً داخل شهر، کاربری به‌عنوان زراعی وجود ندارد و هر کاربری که وارد شهر می‌شود، طبیعتاً با کاربری جدیدی تعریف می‌شود.

موضوعات مختلفی از قبیل احداث بیمارستان در جاده حیدره، اضافه شدن جورقان به شهر همدان، پیش بینی جمعیت شهری مورد نقد قرار گرفتند.

در ادامه موضوعات مختلف به‌عنوان مثال پهنه‌هایی از جمله بلوار جوان و پهنه‌های ۷۲‌گانه که سال‌ها پیش در کاربری‌های غیرمجاز احداث شدند، مورد بحث بود؛ در این بین ادعای مشاور بر این بود که بسیاری از این پهنه‌ها را در کاربری‌های معین، پیش‌بینی کرده و تعدادی از این موارد، شاید جای کار دارد که پذیرفت مجدداً مورد بررسی قرار دهد. در نهایت موضوعات در جلسه‌ای چندین ساعته به اتمام رسید.

بنده و یکی دیگر از اعضای شورا به دلیل طولانی شدن زمان جلسه، در مبحث رأی‌گیری طرح جامع حضور نداشتیم که البته انتظار هر یک از ما بر این بود که شاید به‌دلیل طولانی شدن بیش از حد جلسه، رأی‌گیری در جلسه بعدی صورت پذیرد که در انتهای این جلسه با هفت رأی مخالف و یک رأی ممتنع، طرح جامع تأیید نشد. هرچند از ابتدای جلسه با برداشت از اظهارنظرهای ضمنی اعضای شورا، مشخص بود که نتیجه جلسه رد طرح جامع است.

ادامه داستان طرح جامع شهری همدان پس از رد طرح آن در شورای شهر، جای بحث و تحلیل دارد. بر اساس بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون شوراها، شوراهای شهر اجازه دارند تا طرح‌های جامع و تفصیلی را بررسی و مصوب کنند؛ اما در صورت رد این طرح؛ آیا مدیریت ارشد استان این امکان را دارد که طرح را در کمیته برنامه‌ریزی و سپس در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح کند یا نه؟، تنها می‌توان گفت که مجموعه مدیریتی استان باید در خصوص این مسئله، تصمیم بگیرد.

تأکید داریم که بسیاری از معضلات شهری می‌بایست در طرح جامع برطرف شود؛ اما متأسفانه «طرح جامع شهر همدان» به‌عنوان بزرگترین تصمیم شهری از سال ۱۳۹۵ تا به امروز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و سرنوشت آن نامشخص است.

طرح جمله یکی از طنازان هم خالی از لطف نیست. متن سخن طنز یکی از عزیزان بر این بود که شورای ششم، چهار هدف مشخص را دنبال می‌کند اول رد طرح جامع شهر، دوم توقف پروژه اسکای‌مال، سوم تلاش برای توقف بیمارستان هزار تختخوابی و قطار شهری و چهارم تلاش برای بحث اثبات عدم کارایی مدیریت شهری دوره قبل، البته این موضوعات به‌عنوان مزاح مطرح شده و هدف اعضای شورای ششم، خدمت است."

کد خبر 539674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.