تهدید اقتصاد جهان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های اقتصادی امروز _شنبه، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تضمین اقتصادی توافق» به بررسی راهکارهای پایدارسازی لغو تحریم‌ها پرداخت و نوشت: یکی از گره‌هایی که باعث پیچیده‌تر شدن مذاکرات احیای برجام شده، تضمین پایداری توافق است و به درستی مذاکره‌کنندگان ایرانی به دنبال ایجاد سازوکاری برای تضمین حقوقی این توافق هستند. اما فارغ از اینکه آیا این تضمین حقوقی امکان‌پذیر است یا نیست، به نظر می‌رسد آنچه ایران فراتر از تضمین حقوقی می‌تواند برای پایداری توافق به آن تکیه کند، تضمین اقتصادی است.

حسن تضمین اقتصادی آن است که مانند نسبت «خنثی‌سازی تحریم‌ها» به «رفع تحریم‌ها» اهرم کنترل آن نه در دست طرف مقابل، بلکه در اختیار ایران است. سوال این است که با فرض ماندگاری سه‌ساله توافق احتمالی جدید، آیا می‌توان منابع حاصل از توافق و پنجره فرصت را به‌گونه‌ای مدیریت کرد که وسوسه خروج دوباره از توافق منتفی شود یا خروج از توافق این بار هیچ هزینه خاصی را نتواند بر اقتصاد ایران تحمیل کند؟ پاسخ صاحب‌نظران اقتصادی به این پرسش مثبت است؛ مشروط بر اینکه تصمیم‌گیران اقتصادی به آنچه باید برای شکل‌گیری تضمین اقتصادی انجام دهند و آنچه نباید انجام دهند، متعهد شوند.

یکی از گره‌هایی که باعث پیچیده‌تر شدن مذاکرات احیای برجام شده است، تضمین پایداری توافق است و به درستی مذاکره‌کنندگان ایرانی به دنبال ایجاد ساز و کاری برای تضمین حقوقی این توافق هستند. اما فارغ از اینکه آیا این تضمین حقوقی امکان‌پذیر است یا نیست به نظر می‌رسد آنچه ایران فراتر از تضمین حقوقی می‌تواند برای پایداری توافق به آن تکیه کند، تضمین اقتصادی است.

تهدید اقتصاد جهان

روزنامه جهان صنعت در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تهدید اقتصاد جهان» به بررسی سیاست انقباضی پولی آمریکا پرداخت و نوشت: اندکی بیش از یک سال پس از نخستین موفقیت واکسن کووید ۱۹ در یک آزمایش بالینی، دوباره احساس وحشت بسیاری از جهان را فرا گرفته است. نوع اومیکرون ویروس کرونا، که برای نخستین بار در ۲۴ نوامبر به طور عمومی شناسایی شد، ممکن است بتواند سیستم دفاعی ایجادشده توسط واکسیناسیون یا عفونت با کووید ۱۹ را دور بزند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که اومیکرون یک خطر جهانی بسیار بالا است. رئیس مدرنا، سازنده واکسن، نیز هشدار داد که واکسن‌های موجود ممکن است با نوع جدید به شدت جهش‌یافته مبارزه کنند. در مواجهه با چشم‌انداز وحشتناک محدودیت‌های بیشتر، مرزهای بسته و مصرف‌کنندگان عصبی، سرمایه‌گذاران با فروش سهام شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌های زنجیره‌ای واکنش نشان داده‌اند.

قیمت نفت تقریباً ۱۰ دلار در هر بشکه کاهش یافته است؛ نوعی کاهش که اغلب با یک رکود اقتصادی در آینده همراه است. ظهور این سویه جدید موجی از فروش را در بازارهای مالی ایجاد کرده و ظاهراً نگرانی از این است که سویه جدید می‌تواند روند بهبود اقتصادی در سراسر جهان را به تأخیر بیندازد. با این حال، حتی اگر ثابت شود که اومیکرون قابل مدیریت است، ۲۰۲۲ از لحاظ اقتصادی سال سختی خواهد بود، چرا که کشورها در فشار بین دو نیروی قدرتمند اقتصادی قرار گرفته‌اند: سیاست پولی سختگیرانه آمریکا و کند شدن رشد اقتصادی چین.

خیلی زود است که بگوییم آیا ۳۵ جهش روی پروتئین اسپایک اومیکرون به عفونی‌تر یا کشنده‌تر شدن آن نسبت به سویه غالب دلتا کمک می‌کند یا خیر. همان طور که دانشمندان در هفته‌های آینده داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند، تصویر اپیدمیولوژیک واضح‌تر خواهد شد، اما خطر گسترش موج بیماری از کشوری به کشور دیگر بار دیگر بر اقتصاد جهانی اثرگذار شده و سه خطر موجود را تشدید می‌کند.

نخستین مورد این است که محدودیت‌های شدیدتر در جهان ثروتمند به رشد اقتصادی آسیب می‌رساند. بر اساس اخبار مربوط به این نوع، کشورها تلاش کردند تا مسافرانی از جنوب آفریقا را که برای اولین‌بار در آنجا شناسایی شدند، مسدود کنند. اسرائیل و ژاپن مرزهای خود را به طور کامل بسته‌اند. بریتانیا شرایط قرنطینه جدیدی را وضع کرده است. این بیماری همه‌گیر به طور ناگهانی به دوره آزاد سفرهای جهانی پایان داد. باوجود اثرگذاری واکسیناسیون امسال محدودیت‌ها کاهش می‌یافت، اما هفته گذشته نشان داد که دروازه‌ها خیلی سریع‌تر از باز شدن، بسته می‌شوند.

تهدید اقتصاد جهان

روزنامه تجارت در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انضباط گمشده گمرکات» نوشت: یکی از چالش‌های عمده اقتصاد ایران، روان نبودن ساختار اجرایی و عملیاتی گمرک‌های کشور است. نبود نظم در گمرک‌های کشور چالش‌هایی را از این بابت متوجه اقتصاد ایران کرده و این چالش‌ها زمانی بیشتر عینیت پیدا کرد که از یک سو مردم در بازار خالی از کالا سرگردان بودند و از سوی دیگر کالاهای مورد نیاز مردم در انبارهای گمرکات دپو شده بود. سرکشی‌های پی در پی وزرای مربوطه، داستان، رئیس سازمان بازرسی و دیگر مسئولان حاکی از وجود بی نظمی ساختاری در کارکردهای گمرکات کشور بود. تجارت در این شماره به بررسی و تحلیل دیدگاه صاحبنظران و نقش گمرک در ساماندهی اقتصاد کشور می‌پردازد. برای آنکه به عمق ناکارآمدی در نظام ورود و خروج کالا به کشور پی ببریم، کافی است به اعداد و ارقامی توجه کنیم که از سوی معاون فنی گمرک اعلام می‌شود.

مهرداد جمال ارونقی با اعلام اینکه بیش از ۷ میلیون تن کالای اساسی دپو شده که بیشتر این کالاها ارز ترجیحی دولت را دریافت می‌کنند گفت: حدود ۲.۵ میلیون تن کالا روی کشتی‌هایی که این کالاها را وارد کردند دپو شده، ۷۰۰ هزار تن از چند فروند کشتی در حال تخلیه کالاهای اساسی و نزدیک به چهار میلیون تن هم در بنادر کشور تخلیه شده‌اند.

وی با بیان اینکه بیشتر کالاهایی که در گمرکات هستند جز کالاهای اساسی هستند و علی رغم هشدارها و پیگیری‌ها، این کالاها فاسد شده‌اند تصریح کرد: در بنادر شمالی کشور بیش از ۱۲۰ هزار تن کالای اساسی داریم که اکثر آنها مشمول ارز ترجیحی و دچار فساد هستند و هیچ ارتباطی هم به حال حاضر و دولت فعلی پیدا نمی‌کند.

تهدید اقتصاد جهان

کد خبر 539595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.