روایتی از تلاش یک متهم برای خودکشی در دادگاه

تلاش یک متهم برای خودکشی در دادگاه، دامادکشی فجیع در ملکان، محاکمه مردی که به دلیل تنبلی همکارش را کشت، پرونده سارقان مسلح طلافروشی در دادگاه کیفری، این دستگیری شکارچی زنان ۷ استان ایران، سارق مسلح با شلیک پلیس کشته شد را در بسته خبری حوادث ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی روزهای گذشته، قاضی مسعود توکلی در دفتر کارش در شعبه ۱۰ مجتمع شهید باهنر کرمان که به شعبه صلح و سازش معروف است، مشغول به انجام امورات قضائی و رسیدگی به پرونده‌ها بود که متهمی را به جرم سرقت‌به جایگاه متهم احضار کرد و این آغاز ماجرایی بود که همگان از آن وقوع آن بی‌اطلاع بودند.

قاضی مسعود توکلی درباره روز ماجرا می‌گوید: آن روز مانند روزهای معمولی در دفتر کارم مشغول به انجام امورات قضائی بودم و متهم ۳۶ ساله‌ای را که به جرم ارتکاب سرقت‌باید مورد تحقیقات قرار می‌گرفت را صدا کردم و همزمان مشغول مطالعه خلاصه پرونده بودم که متهم وارد شد و به روال همیشه، با او احوالپرسی کرده و از او دعوت کردم که در جایگاه مربوطه بنشیند.

وی ادامه داد: آن روز به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا و به درخواست مأمور همراهی کننده متهم، پنجره اتاق باز شد و این در حالی بود که پنجره در نزدیکی محل استقرار متهم قرار داشت. در همان لحظات اولیه بود که حرکات متهم توجهم را به خود جلب کرد و دیدم که وی پاهای خود را به روی صندلی جمع کرده و احساس کردم در صدد انجام کاری است که در همین اثنی متهم به درون چارچوب پنجره پرید و قصد داشت که خود را به بیرون پرت کند.

دادیار شعبه دهم دادسرای عمومی و انقلاب کرمان اظهار کرد: سراسیمه به سمت پنجره دویدم و متهم را پیش از سقوطش گرفتم. تا کمر به بیرون از پنجره خم شده بود و دست‌های متهم را گرفته بودم و متهم، چون آویزان شده بود، سنگین‌تر از معمول بود و در همین حال بود که احساس کردم صدایی از بین استخوان‌های کمرم شنیدم، اما به آن توجهی نکردم.

توکلی افزود: در نهایت متهم از دستم رها شد و به پایین افتاد، اما چون چند متر آویزان بود و از طرفی از شدت سرعت پرتاب او کاسته شده بود، کاملاً سلامت بود و هیچ مشکلی برای او پیش نیامد. در همان لحظات اولیه وقتی حفاظت دادگستری شکایتی را علیه متهم مطرح کرده بود، رضایت دادم و نامه رسمی مربوط به مأمور حاضر در صحنه را نیز به او ارائه کردم تا مشکل اداری برای وی ایجاد نشود و پس از آن به دلیل درد کمر به منزل مراجعه کردم.

قاضی توکلی گفت: پس از چند روز از وقوع این ماجرا، ناگهان یکی از پاهایم فلج شد و امکان راه رفتن نداشتم. وقتی به پزشک مراجعه کردم و با انجام امور تشخیصی از جمله ام آر آی مشخص شد که به دیسک کمرم ضربه جدی وارد شده و حتی این آسیب تا نزدیک نخاع نیز پیش رفته است. به ناچار و با تشخیص پزشک زیر تیغ جراحی رفتم و پس از باز کردن بخیه‌های محل عمل، سه ماه استعلاجی برای اینجانب از سوی پزشک صادر شده است. این روزها تنها نگرانی‌ام موجودی شعبه است و سعی می‌کنم که امورات را در منزل مورد رسیدگی قرار دهم.

قاضی توکلی در ادامه گفت: چند روز پس از عمل جراحی و با هماهنگی و همکاری یکی از کارکنان زندان با متهم صحبت کردم و ماجرا را به او گفتم. شدیداً اظهار تأسف داشت و حتی با گریه از من خواست که او را حلال کنم.

دادیار شعبه دهم دادسرای عمومی و انقلاب کرمان افزود: وقتی از متهم درباره انگیزه‌اش سوال کردم فقط گفت که قصد خودکشی داشته است که خوشبختانه موفق نشد. در این تماس تلفنی به متهم اطمینان خاطر دادم که مشکلی برای او ایجاد نخواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز در عیادت از قاضی توکلی تاکید کرد: همت، شجاعت و اقدام ایثارگرانه و دلسوزانه جنابعالی برای نجات متهم به سرقت در حال محاکمه بود و قصد داشته که خود را از پنجره به بیرون پرتاب کند، مصداق واقعی اخلاق عملی است.

یدالله موحد با بیان اینکه نگاه، رفتار و روحیات قضات انقلابی ما در دستگاه قضائی موجب افتخار این مجموعه و نقطه امیدی برای قوه قضائیه به شمار می‌رود، افزود: حسن نیت و بزرگواری قاضی توکلی الگویی برای همه مدیران و کارکنان قضائی است.

یکی از مأموران انتظامی حاضر در این جلسه که در زمان بروز این ماجرا به منظور پیگیری پرونده مربوط به یکی از متهمان خود در دفتر قاضی توکلی حضور داشته نیز گفت: در آن لحظه در حال تماس تلفنی با مافوق خود جهت پیگیری امورات مربوطه بودم که غافلگیرانه متوجه موضوع شدم و تلاش کردم که به قاضی کمک کرده و متهم را نجات دهیم، اما در نهایت متهم از دست ما رها شد و خوشبختانه مشکلی برای وی ایجاد نشد.

بشیرزاده ادامه داد: اگر قاضی توکلی این اقدام به موقع را انجام نداده بود، قطعاً متهم دچار آسیب‌های جدی می‌شد.

وی تصریح کرد: این متهم ۳۶ ساله دچار اعتیاد بوده و حتی این امکان وجود دارد که به دلیل حالات ناشی از عدم مصرف مواد مخدر تلاش کرده که به زندگی خود پایان دهد. مأمور بدرقه متهم به دستور قاضی برای پیگیری پرونده به یکی از بخش‌های دادگاه رفته بود و در زمان بروز حادثه در اتاق قاضی حضور نداشت.

متهم این پرونده نیز با اظهار ندامت و پشیمانی، گفت: پشیمانم و توبه کرده‌ام و قاضی هم وقتی با من در زندان تماس گرفت، به من گفت رضایت داده‌ام. به قاضی گفتم خدا خیرت بدهد. من پشیمانم و توبه کردم. این اتفاق باعث شد تلنگری در زندگی من بخورد و دیگر از این کارها نکنم و خیلی متأسفم. جان خود را مدیون قاضی توکلی می‌دانم در لحظه محاکمه که قاضی در حال صحبت بود ناگهان به سرم زد که این کار را انجام بدهم، اما به شدت پشیمانم و از همه می‌خواهم هیچوقت به سمت مصرف مواد مخدر نروند.

دامادکشی فجیع در ملکان

مرتضی فرجام‌پور دادستان عمومی و انقلاب ملکان گفت: مأموران انتظامی یک قاتل فراری را طی کمتر از ۴۸ ساعت در روستای «ملاسراب» این شهرستان شناسایی و دستگیر کردند.

وی با اعلام این خبر افزود: مقتول به طرز مشکوکی توسط پدر زنش به قتل رسیده بود و قاتل نیز پس از صدور دستور قضائی و انجام تحقیقات در مدت زمانی محدود شناسایی شد. قاتل جهت سیر مراحل قانونی و با صدور قرار قانونی به زندان مراغه معرفی شد.

مسئولان قضائی در مورد انگیزه قتل توضیحی نداده‌اند، اما مردم محلی می‌گویند که اختلاف خانوادگی به درگیری و قتل داماد خانواده منجر شده است. شهرستان ۱۱۰ هزار نفری ملکان در ۱۵۰ کیلومتری جنوب تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع شده است.

محاکمه مردی که به دلیل تنبلی همکارش را کشت

مردی که متهم است همکارش را به‌دلیل تنبلی، با ضربات میله آهنی به قتل رسانده است، در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد. متهم رأی صادره را قبول نکرد و به دیوان عالی کشور اعتراضی فرستاد. این حکم در دیوان عالی کشور تأیید نشد. قضات دیوان عالی کشور خواستند تا نظر کارشناسان پزشکی قانونی درباره علت تامه مرگ استعلام شود. از طرفی بار دیگر تلاش برای شناسایی اولیای‌دم صورت گیرد. با رفع این نواقص و درحالی‌که پزشکی قانونی علت مرگ را ضربه جسم سخت به سر اعلام کرده بود، نورالله در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران یک‌بار دیگر پای میز محاکمه ایستاد و از خود دفاع کرد.

او گفت: من و عزیز چند سال قبل برای پیدا کردن کار به ایران آمدیم. مدتی بود در ساختمان نیمه‌ساز کار می‌کردیم اما عزیز تنبل بود. او کارهای سخت را به من واگذار می‌کرد. به‌همین‌خاطر چند بار با هم درگیر شده بودیم. آخرین‌بار سر همین موضوع به او اعتراض کردم، اما او فحاشی کرد و به خانواده‌ام ناسزا گفت. به‌همین‌دلیل دعوا میان ما بالا گرفت. من مدت‌ها بود رفتارهای بد او را تحمل می‌کردم اما آخرین‌بار کنترل اعصابم را از دست دادم. او قوی‌هیکل‌تر از من بود و وقتی به سمتم حمله‌ور شد، میله آهنی را از زمین برداشتم و سه ضربه به سرش زدم.

متهم درحالی‌که سرش را پایین انداخته بود، گفت: باور کنید نمی‌خواستم عزیز را بکشم. فقط می‌خواستم او را تنبیه کنم تا دست از تنبلی بردارد، اما وقتی بیهوش روی زمین افتاد، ترسیدم. وسایلم را جمع کردم تا از کشور فرار کنم اما بازداشت شدم. این متهم گفت: من پشیمانم و حالا هم هیچ نشانی از خانواده عزیز ندارم. من و عزیز وقتی به ایران آمدیم، تنها بودیم. من او را مانند برادرم دوست داشتم و به‌همین‌خاطر هم مدت‌ها تنبلی او را تحمل کردم، اما آخرین‌بار از کوره در رفتم و اشتباه بزرگی مرتکب شدم. حالا تقاضای بخشش دارم.

متهم در پاسخ به اینکه چطور آدرسی از خانواده دوستش ندارد، گفت: عزیز در افغانستان هم تنها زندگی می‌کرد و از اعضای خانواده‌اش افراد زیادی باقی نمانده بودند و بیشتر آنها در جنگ‌های داخلی افغانستان کشته شده بودند. به‌همین‌دلیل هم وقتی عزیز عاشق شد، خیلی به ستاره دل بست. چون فکر می‌کرد تنهایی‌اش تمام شده است. اگر از اعضای خانواده عزیز کسی زنده باشد، من خبر ندارم.

پرونده سارقان مسلح طلافروشی در دادگاه کیفری

دو سارق مسلح که به یک طلافروشی در سمنان دستبرد زده و صاحب مغازه را به قتل رسانده بودند، در انتظار حکم دادگاه به سر می‌برند. یکی از این متهمان به‌خاطر شلیک مرگ‌بار، با اتهام قتل عمدی مواجه است و دیگری اتهام مشارکت در سرقت مسلحانه را در پرونده‌اش دارد.

دو مرد مسلح روز ۲۸ بهمن سال گذشته به یک طلافروشی در خیابان امام خمینی (ره) سمنان رفتند و دو گلوله به دست و ریه مرد جواهرفروش شلیک کردند. آنها سپس به‌سرعت گریختند. مرد طلافروش بلافاصله بعد از این حادثه در بیمارستان کوثر سمنان بستری شد و کارآگاهان برای شناسایی و دستگیری ضاربان وارد عمل شدند. آنها فهمیدند دو مرد مسلح به یک جواهر فروشی در شاهرود نیز یورش برده بودند.

ردیابی‌های گسترده پلیس سبب شد رد آنها در استان گلستان شناسایی شود. بعد از شناسایی مخفیگاه متهمان در بندر درگز، سوم بهمن سال گذشته پلیس برای دستگیری آنها وارد عمل شد، اما متهمان که خود را در حلقه محاصره گرفتار می‌دیدند ترجیح دادند به‌جای تسلیم‌شدن بار دیگر دست به سلاح ببرند. مأموران نیز به‌سوی آنها آتش گشودند و درنهایت دو متهم به بن‌بست رسیدند. بعد از دستگیری این افراد، در بازرسی از خودروی آنها کلت جنگی، صدا خفه‌کن و ماسکی که در سرقت طلافروشی استفاده کردند نیز کشف شد.

درحالی‌که تحقیقات در خصوص این پرونده همچنان ادامه داشت، سحرگاه یازدهم اسفند از بیمارستان کوثر سمنان خبر رسید مرد جواهرفروش با وجود تلاش پزشکان به‌دلیل جراحت‌های ناشی از اصابت گلوله جان خود را از دست داده است. این‌گونه بود که اتهام قتل نیز به اتهامات دو مرد مسلح افزود شد. درنهایت برای شخص تیرانداز کیفرخواستی با عناوین اتهام قتل عمدی، مشارکت در سرقت مسلحانه در سمنان و شروع به سرقت مسلحانه در شاهرود صادر و برای متهم دوم نیز درخواست مجازات شد.

محمد شریف‌ابراهیمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز سمنان گفت: با تصمیمات و تحقیقات جامع بازپرس پرونده، پرونده سرقت تکمیل و با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و پس از اعلام نواقص از سوی قاضی، پرونده دوباره بررسی و نواقص رفع شد. دادستان عمومی و انقلاب مرکز سمنان ادامه داد: پرونده سرقت اکنون در انتظار صدور رأی دادگاه کیفری یک سمنان است.

شکارچی زنان ۷ استان ایران دستگیر شد

پلیس آگاهی البرز با انتشار تصویر سارقی که با شیوه متقلبانه‌ای اقدام به سرقت طلاجات خانم‌های مسن می‌کرده، از شهروندان خواست چنانچه توسط این شخص مورد سرقت قرار گرفته اند، به پلیس آگاهی این استان مراجعه کنند. سرهنگ محمد نادربیگی، رئیس پلیس آگاهی البرز گفت: در پی ارجاع پرونده‌ای به پلیس آگاهی مبنی بر اینکه سارقی با انتخاب سوژه‌های خود از بین خانم‌های مسن خود را به عنوان نیکوکار معرفی و با اعلام این موضوع که قصد کمک کردن به افراد مستمند را دارد، اعتماد آن‌ها را جلب و پس از نزدیک شدن به آن‌ها به بهانه خرید طلا برای همسرش، طلاجات مالباختگان را دریافت و با شیوه متقلبانه‌ای اقدام به سرقت آن‌ها می‌کرد، بررسی موضوع در دستورکار کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت این استان قرار گرفت.

رئیس پلیس آگاهی البرز افزود: در ادامه کارآگاهان با انجام اقدامات پلیسی گسترده موفق به شناسایی این سارق شده و با تحت نظر قرار دادن اقدامات نامبرده، او را در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و به پلیس آگاهی این استان منتقل کردند.

وی با اشاره به اعتراف متهم به ۴۰ فقره سرقت به این شیوه در استان‌های البرز، تهران، مازندران، اصفهان، هرمزگان و خراسان رضوی، گفت: خوشبختانه با اقدام جهادی کارآگاهان، همه مالباختگان سرقت‌های اعتراف شده از سوی سارق شناسایی و تلاش برای کشف سرقت‌های احتمالی دیگر ادامه دارد.

سرهنگ نادربیگی در پایان با بیان اینکه تحقیقات در زمینه شناسایی مالخر اموال مسروقه نیز ادامه دارد، افزود: با دستور دادیار شعبه ۲۶ دادیاری دادسرای ناحیه ۴ کرج، تصویر بدون پوشش این متهم حرفه‌ای در رسانه‌ها منتشر می‌شود تا چنانچه شهروندان با این شیوه و یا توسط این شخص مورد سرقت قرار گرفته اند، برای تشکیل پرونده به پلیس آگاهی البرز واقع در کرج- میدان طالقانی- بلوار تعاون- ساختمان پلیس آگاهی مراجعه کنند.

سارق مسلح با شلیک پلیس کشته شد

جوان ۲۶ ساله‌ای که به اتهام سرقت، تحت تعقیب نیروهای گشت انتظامی کلانتری پنج تن مشهد قرار گرفته بود، پس از جدال مسلحانه با پلیس کشته شد. ساعت ۷ صبح روز دوشنبه گذشته، اهالی خیابان شهید قربانی در منطقه التیمور مشهد با پلیس ۱۱۰ تماس گرفتند و از رفتارهای نابهنجار سرنشینان یک دستگاه وانت پیکان خبر دادند که به طرز وحشتناک و با سرعت سرسام‌ آور در حرکت بود.

در پی دریافت این خبر، بلافاصله عوامل گشت خودرویی کلانتری پنج تن مشهد، عازم منطقه معروف به «شیخ حسن» شدند و در مسیر تردد وانت پیکان قرار گرفتند.

آن‌ها خودرویی را مشاهده کردند که با صدای ناهنجاری روی رینگ حرکت می‌کرد و بار کابل برق داشت. مأموران انتظامی وقتی متوجه شدند که خودرو پلاک انتظامی نیز ندارد به راننده آن فرمان «ایست» دادند اما راننده جوان با دیدن خودروی پلیس، پدال گاز را فشرد و بر سرعت خودرو افزود. نیروهای گشت که دیگر یقین داشتند با دزدان کابل روبه‌رو شده‌اند بی درنگ به تعقیب خودرو پرداختند چرا که ابزار سرقت نیز در قسمت بار خودرو به چشم می‌خورد اما راننده و سرنشین پیکان وانت توجهی به اخطارهای پلیس نداشتند و با عبور هولناک از لابه لای خودروها به دنبال راه گریزی بودند تا از چنگ پلیس فرار کنند.

با وجود این، مأموران انتظامی که با دستورات سلسله مراتب فرماندهی، همه تلاش خود را برای مبارزه با یغماگران اموال مردم به کار گرفته بودند، همچنان به تعقیب متهمان به سرقت خودروی بدون پلاک، ادامه دادند تا اینکه ناگهان وانت پیکان در حاشیه خیابان متوقف شد و سرنشین آن گریخت. ولی راننده جوان که فرصت فرار نیافته بود، شمشیر بزرگی را از درون خودرو برداشت و برای آنکه راه فرار باز کند به سمت مأمور انتظامی هجوم برد.

در این لحظه، مأمور انتظامی با شلیک ۳ تیر هوایی به فرد مهاجم اخطار داد که شمشیر خود را رها کند و تسلیم قانون شود اما او در حالی که شمشیر وحشتناکی را در دست می‌فشرد باز هم به سوی نیروهای انتظامی حمله ور شد تا خود را از معرکه نجات دهد. در همین حال بود که مأمور انتظامی پای مهاجم مسلح را هدف گرفت و به ناچار ماشه سلاح را فشرد.

لحظاتی بعد جوان ۲۶ ساله که خون آلود نقش بر زمین شده بود توسط امدادگران اورژانس به بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد منتقل شد و بلافاصله با نظر کادر درمانی تحت عمل جراحی قرار گرفت اما چندین ساعت تلاش پزشکان برای نجات متهم به سرقت، بی نتیجه ماند و او بر اثر عوارض ناشی از اصابت گلوله جان سپرد.

با اعلام مرگ راننده پیکان وانت به قاضی ویژه قتل عمد، بلافاصله قاضی «محمود عارفی راد» عازم مرکز درمانی شد و به تحقیق در این باره پرداخت، بررسی‌های مقدماتی حاکی از آن بود که متهمان تحت تعقیب، اموال مشکوک به سرقت را حمل می‌کردند. این در حالی بود که در بازرسی از داخل خودرو مقادیر زیادی کابل برق، قیچی‌های بزرگ برش کابل‌های فشار قوی و یک جفت پلاک خودرو کشف شد و به همراه شمشیر بزرگی که متهم به سرقت با آن به نیروهای انتظامی حمله کرده بود به کلانتری پنج تن انتقال یافت تا بررسی‌های بیشتر در این باره صورت گیرد.

از سوی دیگر نیز با صدور دستورات ویژه ای از سوی قاضی «عارفی راد» تلاش پلیس برای دستگیری متهم فراری این پرونده آغاز شد و ماجرای شلیک نیز تحت بررسی‌های تخصصی و کارشناسی قرار گرفت.

روز گذشته جسد این جوان ۲۶ ساله پس از انجام معاینات دقیق در پزشکی قانونی، تحویل خانواده اش شد. در همین حال به گفته قاضی ویژه قتل عمد مشهد، تحقیقات قضائی در حالی ادامه دارد که درباره سوابق متهم به سرقت فراری نیز بررسی صورت می‌گیرد.

فرمانده انتظامی مشهد نیز پس از وقوع این حادثه، به اقتدار پلیس برای برخورد قاطع با مجرمان و خلافکاران اشاره کرد و گفت: جان برکفان نیروی انتظامی، برای حفاظت از جان، مال و ناموس مردم از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند و برای مبارزه با «مخلان امنیت» از جان خود نیز می‌گذرند.

از سوی دیگر هم در برابر مجرمان با تمام اقتدار ایستاده اند و در صورتی که خلافکاران و قانون شکنان به اقدامات مجرمانه خود ادامه دهند از اختیارات قانونی برای شلیک گلوله استفاده خواهند کرد.

سرهنگ حسین دهقان پور به هنجارشکنان و سارقان هشدار داد: مسیر درست زندگی را برگزینند و دست از اعمال خلاف قانون بردارند چرا که پلیس جلوه‌ای از «اقتدار» برای باورمندان به «امنیت» است و اجازه عرض اندام به قانون شکنان را نخواهد داد.

کد خبر 539402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.