آیا قرص ضدکرونا در کاهش فوتی‌ها اثربخش است؟

واکسیناسیون همچنان مؤثرترین سپر دفاعی در برابر کووید- ۱۹ باقی خواهد ماند، با این حال افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا افراد مسنی که واکسن بر آنها تأثیر قابل ملاحظه‌ای نگذاشته است قرص کووید ۱۹ می‌تواند به عنوان مکمل استفاده شود، سازندگان این دارو امیدوارند قرص جلوی سرایت ویروس کرونا را بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محققان در سراسر جهان برای یافتن قرصی برای مقابله با کووید -۱۹ که بتواند در خانه مصرف شود تا علائم را کاهش دهد، سرعت بهبودی را تسریع دهد و بار سنگین بیمارستان‌ها و پزشکان را کاهش دهد، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

چندین سال طول می‌کشد تا واکسن کرونا در همه جا در دسترس باشد و حتی اگر توزیع واکسن به‌طور گسترده انجام شود برخی از افراد همچنان از تزریق خودداری می‌کنند، یا تعدادی از افراد واکسینه شده حتی اندک، باز هم بیمار می‌شوند، داروهای آنتی‌ویروس پیش از این برای مقابله با ویروس‌های دیگر از جمله اچ‌آی‌وی و یا ویروس آنفلوانزا وجود داشته‌اند. در ابتدای همه‌گیری کرونا، بودجه و تحقیقات بر روی تولید واکسن متمرکز شد که همین موضوع تاحدی تأخیر در تولید داروهای ضدویروس علیه کرونا را توضیح می‌دهد.

داروهای ضد ویروس چگونه کار می‌کنند؟

داریا هازودا، معاون بخش پژوهش بیماری‌های واگیردار شرکت مرک به خبرگزاری فرانسه گفته است ویروس‌ها ماشین‌های کوچکی هستند که برای تکثیر به اجزای خاصی احتیاج دارند، ضد ویروس‌ها به طور کلی موکول‌های شیمیایی کوچکی هستند که برای تداخل در این ماشین‌ها تولید شده‌اند.

پس از واکسن، شرکت‌های دارویی در صدد پیگیری درمانی هستند که در صورت ظاهر شدن علائم بیماری، با یک لیوان آب در خانه بتوان آن را درمان کرد. چراکه حتی اگر پیشگیری بهتر از درمان باشد، اما دانستن چگونگی بهبود همچنان حیاتی است.

بنابراین روند بیماری کندتر می‌شود، می‌توان از شدت بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ جلوگیری کرد. غیر از ضدویروس‌ها، روش درمانی از طریق داروهایی که سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهند و پادتن‌هایی که می‌توانند ویروس را هدف قرار دهند پیگیری می‌شود. اما طبق گفته محققان داروهای ضدویروس باید در آغاز درمان و داروهای ایمنی در مرحله آخر تجویز شوند.

دولت بریتانیا در اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که در حال ایجاد یک گروه ویژه برای بررسی درمان‌های ضد ویروسی علیه بیماری کووید -۱۹ است. آن‌ها درصدد هستند دست کم دو روش درمانی مؤثر به صورت قرص را در سال جاری برای کمک به افراد با بروز علائم اولیه بیماری به سرانجام برسانند. در حال حاضر چند طرح تقریباً پیشرفته روی بیش از هزاران نفر آزمایش شده‌اند که دو پروژه در مرحله سوم آزمایش بالینی هستند. چندین پروژه نیز در مراحل ابتدایی آزمایش‌های بالینی قرار دارند که مهمترین آن‌ها طرح فایزر است.

ژان پیر سومادوسی، مدیرعامل شرکت آتیا به خبرگزاری فرانسه گفته استپیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال مجوزها را دریافت کنیم و دارو را در سال ۲۰۲۲ توزیع کنیم، این دارو نیز برای بیماران مبتلا به کووید از نوع خفیف تا متوسط خارج از محیط بیمارستانی [بیماران سرپایی] تجویز می‌شود.

آیا قرص ضدکرونا در کاهش فوتی‌ها اثربخش است؟

دارو مولنوپیراویر؛ امیدها بیشتر شد

یکی از داروها از سوی شرکت داروسازی مرک با مشارکت شرکت بیوتکنولوژی ریجبک بیوتراپوتیک پیگیری می‌شود، این دارو مولنوپیراویر است که نخستین بار برای مقابله با آنفلوانزا تولید شد. تغییراتی در این دارو داده شده است که می‌توان آن را به شکل قرص مصرف کرد. این دارو باید دو بار در روز و به مدت پنج روز مصرف شود.
این درمان در چند صد نفری که آن را دریافت کرده‌اند نتیجه خوبی داشته است، تجزیه و تحلیل درمان ده‌ها نفر با این دارو نشان داد که ویروس پس از پنج روز قابل تشخیص نیست، اما در ۲۶ درصد افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، ویروس کرونا قابل تشخیص بود. پیش بینی می‌شود که آزمایش‌ها در ۱۴۵۰ بزرگسال تا پاییز امسال انجام شود.

شرکت مرک، با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا در هند اعلام کرد که با پنج شرکت هندی به توافق رسیده است تا مجوزهای این دارو را به‌طور داوطلبانه در اختیار آن‌ها بگذارد؛ بنابراین یک شرکت هندی اعلام کرد که آزمایش بالینی مرحله سوم این دارو را روی ۲۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا از نوع خفیف تا متوسط امتحان خواهد کرد. شرکت مرک پیش از این روی تولید دو واکسن کووید -۱۹ تحقیق می‌کرد، اما این تحقیقات را در ماه ژانویه متوقف کرد و در پژوهش روی داروی کرونا متمرکز شد.

قرصی که روی افراد بالای ۱۲ سال آزمایش می‌شود

اما طرح بعدی، پروژه دارویی شرکت سوئیسی روش با مشارکت شرکت داروسازی آتیای آمریکا است، دارویی که مورد مطالعه این دو شرکت است ای‌تی -۵۲۷ (AT-۵۲۷) نامیده می‌شود و در حال آزمایش روی ۱۴۰۰ داوطلب در اروپا و ژاپن است. این دارو در افراد بالای ۱۲ سال آزمایش می‌شود.

شرکت فایزر برای تولید قرص دست به کار شد

شرکت فایزر نیز پس از واکسن به دنبال تولید قرص برای درمان کرونا است اعلام کرد که سومین طرح برای تولید قرص ضدکووید -۱۹ از سوی شرکت فایزر پیگیری می‌شود که در مراحل ابتدایی مطالعه است.

نام این دارو، قرص ضد ویروس پی‌اف -۰۷۳۲۱۳۳۲ (PF-۰۷۳۲۱۳۳۲) است. این دارو پیش از این وجود نداشت و به طور خاص برای مقابله با ویروس کرونا عامل بیماری کووید -۱۹ تولید شده است. این دارو در حال حاضر روی حدود ۶۰ بزرگسال در حال آزمایش است که نتایج آن تا پایان ژوئن مشخص می‌شود.

ساز و کار این قرص به گونه‌ای است که به آنزیم ویروسی متصل می‌شود و از تکثیر آن جلوگیری می‌کند. این دارو همچنین با حمله به ویروس عامل بیماری کووید -۱۹ از تکثیر آن در دستگاه تنفسی جلوگیری می‌کند. این قرص در دسته داروهای مهارکننده پروتئاز قرار دارد. طبق گفته مدیران شرکت فایزر، این قرص در مقابله با گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا بسیار اثرگذار است. شرکت فایزر یک داروی تزریقی ضد ویروسی را نیز در حال آزمایش است که برای بیماران بستری در بیمارستان تجویز می‌شود.

خبر خوش درباره اثربخشی قرص ضد کرونا

۱۶ آبان ماه امسال بود که شرکت فایزر مدعی شد قرص جدید ضد کرونای ساخت این شرکت خطر مرگ و یا بستری شدن در بیمارستان را ۹۰ درصد کاهش می‌دهد و شرکت فایزر اعلام کرد این شرکت داروسازی در رقابت برای تولید اولین داروی آسان برای مقابله با ویروس کرونا در بازار آمریکا، قرص‌های آزمایشی ضد ویروس تولید کرده است که نرخ بستری شدن و یا مرگ و میر در بیمارستان را تا ۹۰ درصد کاهش داده است.

در حال حاضر تمام درمان‌های کووید -۱۹ مورد استفاده در آمریکا نیاز به تزریق دارند. قرص کووید -۱۹ شرکت مرک که شرکت رقیب فایزر است، پس از نشان دادن نتایج اولیه قوی، در حال حاضر در سازمان غذا و دارو در دست بررسی است و روز پنجشنبه انگلیس اولین کشوری بود که این قرص را تأیید کرد.

فایزر اعلام کرد از سازمان غذا و دارو (آمریکا) و سازمان‌های نظارتی بین‌المللی می‌خواهد تا در اسرع وقت مجوز این قرص را صادر کنند، زیرا کارشناسان مستقل به علت نتایج خوب، خواستار پایان یافتن زودهنگام تحقیقات شده‌اند. پس از درخواست فایزر، سازمان غذا و دارو (آمریکا) می‌تواند در عرض چند هفته یا چند ماه تصمیم بگیرد.

محققان در سراسر جهان برای یافتن قرصی برای مقابله با کووید -۱۹ که بتواند در خانه مصرف شود تا علائم را کاهش دهد، با یکدیگر رقابت می‌کنند. شرکت فایزر نتایج اولیه تحقیقات را منتشر کرد. این تحقیقات بر روی ۷۷۵ بزرگسال انجام شد. بیمارانی که داروی این شرکت را همراه با یک داروی ضد ویروسی دیگر مصرف کردند، در مقایسه با بیمارانی که از دارونما استفاده می‌کردند، پس از یک ماه، در مجموع در نرخ بستری شدن یا مرگ در بیمارستان ۸۹ درصد کاهش داشتند. کمتر از یک درصد از بیمارانی که دارو مصرف کردند نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند و هیچکس فوت نکرد. در گروه مقایسه هفت درصد بستری و هفت مورد فوتی داشتند.

میکائیل دولستن، مدیر ارشد علمی فایزر، اعلام کرد ما امیدوار بودیم که چیز خارق‌العاده‌ای داشته باشیم، اما به ندرت دیده می‌شود که داروهای عالی با تقریباً ۹۰ درصد اثربخشی و ۱۰۰ درصد محافظت از مرگ ارائه شوند. شرکت کنندگان در این مطالعه واکسینه نشده بودند، مبتلا به کووید -۱۹ خفیف تا متوسط بودند و به علت مشکلات سلامتی مانند چاقی، دیابت یا بیماری قلبی در معرض خطر بالای بستری شدن در بیمارستان بودند. درمان طی سه تا پنج روز پس از علائم اولیه شروع شد و به مدت پنج روز ادامه داشت. شرکت فایزر جزئیات کمی در مورد عوارض جانبی گزارش کرد، اما گفت که نرخ مشکلات بین گروه‌ها در حدود ۲۰ ٪ مشابه است.

واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت در برابر کرونا

یک گروه مستقل از متخصصان پزشکی که بر آزمایش نظارت دارند، توصیه کردند زمانی که نتایج چنین اثربخشی واضحی را نشان می‌دهد، آن را زودتر متوقف کنید.

مقامات ارشد بهداشتی آمریکا همچنان تاکید می‌کنند واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت در برابر کرونا است. اما با توجه به اینکه ده‌ها میلیون بزرگسال - و بسیاری دیگر در جهان - هنوز واکسینه نشده‌اند درمان‌های مؤثر و با کاربرد آسان برای مهار شیوع آینده حیاتی خواهد بود.

سازمان غذا و دارو (آمریکا) در اواخر این ماه یک جلسه عمومی برای بررسی قرص مرک، معروف به مولنوپیراویر تشکیل داد. این شرکت در ماه سپتامبر گزارش داد که داروی آن میزان بستری شدن و مرگ در بیمارستان را تا ۵۰ درصد کاهش داده است. کارشناسان نسبت به مقایسه نتایج اولیه به سبب تفاوت در تحقیقات هشدار داده اند.

اگرچه قرص مرک در روند نظارتی آمریکا بیشتر پیش می‌رود، داروی فایزر می‌تواند از مشخصات ایمنی بهره‌مند شود که برای سازمان‌های نظارتی کمتر آشناتر است. در حالی که زنان باردار به دلیل خطر احتمالی نقص مادرزادی از آزمایش مرک کنار گذاشته شدند، داروی فایزر هیچ محدودیت مشابهی نداشت. داروی شرکت مرک با تداخل در کد ژنتیکی ویروس کرونا کار می‌کند که رویکردی جدید برای مختل کردن ویروس است.

مولنوپیراویر؛ داروی خوراکی کرونا

«مولنوپیراویر» (Molnupiravir) نام شیمیایی یک داروی آزمایشی ضدویروس جهت مقابله با بیماری آنفلوانزا است که به صورت خوراکی در کپسول تولید شده است. این دارو با تأثیری که می‌گذارد باعث می‌شود سامانه تولید مثل ویروس کرونا دچار نقص ژنتیکی شود و نتواند دیگر خود را در بدن فرد تکثیر کند. این محصول برای اولین بار در دانشگاه اموری در آتلانتای آمریکا کشف شده و سپس توسط شرکت دارویی مرک در نیوجرسی و شرکت ریجبک بیوتراپی در میامی توسعه یافته است.

مهرماه امسال بود که در خبرها اعلام شد بر اساس اعلام شرکت داروسازی "Merck & Co" یک قرص جدید موفقیت چشمگیری در کاهش شدیدترین عوارض و احتمالاً عوارض دائمی ناشی از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ داشته است و نتایج اولیه تحقیقات کلینیکی و آزمایشی درباره آن موجب امید درمان کرونا با هزینه کم شده است؛ این دارو به شکلی طراحی شده که در کدهای ژنتیک ویروس اختلال ایجاد می‌کند و اولین داروی کووید -۱۹ است که از طریق دهان وارد بدن بیمار می‌شود.

مولنوپیراویر، یک قرص ضد ویروس است که به صورت روزانه و کوتاه مدت پس از تشخیص ویروس تجویز می‌شود تا از بروز علائم وخیم‌تر پیشگیری کند. داروی مولنوپیراویر که پیش تر از آن جهت درمان آنفولانزا استفاده می شده است، اکنون با تغییراتی در ساختار آن، جهت درمان بیماری کووید ۱۹ مورد استفاده قرار گرفته است. قرص مولنوپیراویر با ایجاد خطا و جهش حین همانند سازی RNA ویروس‌ها، مانع تکثیر آن‌ها در بدن می‌شود. داروی مولنوپیراویر پس از ورود به بدن، به NHC تری فسفات تبدیل شده، و از این طریق فعالیت خود را آغاز می‌کند. همچنین با مهار تکثیر ویروس در حلق و حفره بینی، می‌تواند علاوه بر درمان، در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا به سایر افراد نیز نقش مهمی داشته باشد.

نتیجه مطالعات مولنوپیراویر چیست؟

در یک مطالعه ۷۷۵ فرد بزرگسال مبتلا به کرونا با علائم خفیف تا متوسط که به دلیل مشکلاتی مانند چاقی، دیابت یا بیماری‌های قلبی در معرض خطر بیشتری هستند، مورد بررسی قرار گرفتند و بر اساس آن گفته شده است که قرص «مولنوپیراویر»، خطر بستری شدن یا مرگ ناشی از ابتلاء به کرونا را تا ۵۰ درصد کاهش داده است؛ نتایج این مطالعه هنوز توسط پژوهشگران مستقل ارزیابی نشده است به شرح زیر است:

۷.۳% از کسانی که از این دارو استفاده کرده‌اند در بیمارستان بستری شده‌اند.

۱۴.۱% از کسانی که دارونما مشابه را استفاده کرده‌اند در بیمارستان بستری شده‌اند.

۸ نفر از مبتلایانی که از دارونما استفاده کردند کمی بعد درگذشته‌اند اما در میان مبتلایانی که از مولنوپیراویر استفاده کردند تلفاتی نبوده است.

آسوشیتدپرس نوشت: یک گروه مشاوره پزشکی مستقل که مطالعات را تحت نظر داشته توصیه کرده است آزمایش‌های فاز سوم متوقف شوند، چرا که نتایج به دست آمده تا آن زمان به اندازه کافی قوی بود و ادامه مطالعات از لحاظ اخلاقی منطقی به نظر نمی‌رسید.

با مولنوپیراویر کرونا پایان می‌گیرد؟

شرکت داروسازی «مرک» (Merck) آمریکا گفته است یک قرص خوراکی علیه بیماری کووید -۱۹ تولید کرده است که می‌تواند میزان موارد بستری در افراد مبتلا به ویروس کرونا را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. تولید این دارو در میان کوشش‌های مرتبط با مبارزه علیه بیماری کووید -۱۹ تحولی چشمگیر به شمار می‌رود و در صورت تأیید نهایی می‌تواند به عنوان ابزاری مؤثر در خدمت کادرهای درمانی قرار گیرد.

قرص کووید- ۱۹ چقدر مؤثر است؟

داده‌های اولیه نشان می‌دهند این قرص خطر بستری شدن در بیمارستان را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. این آزمایش بالینی هرچند در مقیاس کوچک صورت گرفته، با این حال نتایج آن چنان امیدبخش بوده است که مسئولان شرکت بلافاصله پروسه قانونی برای دریافت مجوز از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را شروع کردند.

قرص شرکت مرک چه تفاوتی با دیگر داروهای درمانی کووید- ۱۹ دارد؟

عموماً از داروی ضدویروسی «رمدیسور» با عنوان کاراترین درمان کووید -۱۹ نام برده می‌شود. این دارو باید به طور وریدی و در بیمارستان تزریق شود. در مقابل مزیت اصلی مولنوپیراویر این است که به عنوان قرص مصرف می‌شود و همین امر بیماران را قادر می‌سازد در خانه درمان شوند. به لحاظ هزینه نیز احتمالاً قرص ارزان‌تر خواهد بود چرا که یک دوره پنج‌روزه مولنوپیراویر حدود ۷۰۰ دلار هزینه خواهد داشت؛ یعنی حدود یک سوم رمدیسیور.

مولنوپیراویر برای چه کسانی قابل تجویز است؟

آزمایشات نشان داده است مولنوپیراویر بر روی بیمارانی که قبلاً با ابتلای شدید بستری شده‌اند تأثیر کمی دارد، اما بزرگسالان مبتلا به کووید -۱۹ خفیف تا متوسط هر ۱۲ ساعت یکبار به مدت پنج روز می‌توانند آن را مصرف کنند و بهبود یابند. مطالعات برای یافتن زمان بهینه مصرف قرص همچنان ادامه دارد.

آیا قرص ضدکرونا در کاهش فوتی‌ها اثربخش است؟

آیا قرص کووید- ۱۹ عوارض جانبی دارد؟

نتایج اولیه آزمایشات بالینی تا کنون هیچ‌گونه افزایشی در بروز عوارض جانبی را نشان نداده است. با این وجود محققان می‌گویند مولنوپیراویر باید در گروه بزرگ‌تری از بیماران مورد ارزیابی قرار گیرد تا ایمنی آن به درستی تعیین شود.

مولنوپیراویر چه زمانی به بازار می‌آید؟

شرکت مرک گفته است انتظار دارد ۱۰ میلیون بسته این قرص را تا پایان سال ۲۰۲۱ تولید کند. این شرکت دارویی در ماه ژوئن قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار با دولت ایالات متحده منعقد کرد که براساس آن موظف است پس از دریافت مجوز استفاده اضطراری یا تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا، ۱.۷ میلیون بسته ویژه درمان مخصوص یک نفر را تحویل دهد.

مرک همچنین از همین حالا وارد مذاکره با کشورهای دیگر برای فروش این محصول شده است. برای مثال استرالیا ۳۰۰ هزار دوز از این دارو سفارش داده است. علاوه بر استرالیا، سنگاپور نیز قراردادی برای خرید این دارو به امضا رسانده است و کشورهای تایلند، کره جنوبی، تایوان و مالزی نیز در حال مذاکره برای تهیه آن هستند.

شرکت مرک اعلام کرده است رویکرد قیمت‌گذاری طبقاتی را بر اساس معیارهای درآمد بانک جهانی اجرا می‌کند تا اطمینان یابد همه کشورها با هر سطح از توانایی مالی بتوانند از این دارو بهره‌مند شوند. همچنین این شرکت موافقت‌نامه‌ای با تولیدکنندگان دارو در هند امضا کرده است که به موجب آن دسترسی بیش از ۱۰۰ کشور با درآمد کم و متوسط به مولنوپیراویر به محض دریافت مواد اولیه مورد نیاز تسریع خواهد شد.

میزان اثربخشی قرص ضد کرونا چقدر است؟

شرکت داروسازی مرک پنجم آذرماه امسال اعلام کرد آنالیز کامل داده‌های قرص ضدکرونای خوراکی‌اش نشان می‌دهد که اثربخشی این قرص در کاهش بستری شدن و مرگ ناشی از کووید -۱۹ کمتر از میزانی است که در ابتدا تصور شده است. شرکت داروسازی مرک در کارآزمایی شامل ۱۴۰۰ بیمار این قرص خوراکی به نام مولنوپیراویر نسبت به دارونما کاهشی ۳۰ درصدی را در خطر نسبی بستری شدن و مرگ ناشی از کرونا ایجاد کرده است. مرک ماه پیش بر اساس داده‌های مقدماتی در نمونه کوچک‌تری از بیماران میزان کاهش خطر بستری شدن و مرگ ناشی از کرونا را با استفاده از این قرص حود ۵۰ درصد اعلام کرده بود.

داروهای خوراکی و کاهش بستری شدگان کرونایی

در آنالیز کامل، یک مورد مرگ در گروه مصرف‌کننده مولنوپیراویر و ۹ مورد مرگ در گروه دارونما گزارش شد. با این حال شرکت مرک اعلام کرده است داده‌های جدید همچنان از اثربخشی کلی و نسبت مطلوب سودمندی-خطر مولنوپیراویرو برای درمان بزرگسالان دچار شکل خفیف تا متوسط کووید -۱۹ که در معرض خطر بالای پیشرفت بیماری هستند، حمایت می‌کند.

این شرکت گفته است داده‌های جدید را در اختیار سازمان غذا و داروی آمریکا که در حال بازبینی این دارو است، قرار داده است. مولنوپیراویر که با شرکت مرک با همکاری شرکت ریجبک بیوتراپیوتیکز آن را ساخته است و با نام تجاری Lagevrio شناخته می‌شود، در بریتانیا مجوز گرفته است و آژانس دارویی اروپا نیز در حال بازبینی داده‌های مربوط به آن است.

تصمیم‌گیری درباره دو قرص جدید ضدکرونا

پنجم آذرماه امسال بود که دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره آخرین بررسی‌های انجام شده بر روی قرص ضد کرونای مولنیپیراویر و پکسلووید، در گزارش‌ها اعلام کرد درباره قرص مولنیپیراویر، باتوجه به اینکه چند شرکت در کشور روی آن کار کرده و در حال ساختش هستند و حتی یکی از شرکت‌ها مولکول این قرص را هم ساخته است، در جلسه‌ای که شنبه ششم آذرماه در زیر کمیته درمان کمیته علمی کشوری کرونا داریم، این موضوع بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

حمیدرضا جماعتی تاکید کرد به هر حال داروهایی که به صورت خوراکی در دسترس ما است، برای شرایطی که ویژه بوده و پیک ایجاد می‌شود، باید در دسترس‌مان باشد. بر اساس مطالعاتی که انجام شده، اگر در پنج روز اول ابتلاء به کرونا برای فرد مبتلا، به ویژه در افرادی که ریسک‌فاکتور دارند که منجر به افزایش میزان مرگ و میرشان می‌شود، مانند مبتلایان به دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و تنفسی و… از مولنیپیراویر استفاده شود، نشان داده شده که حدود ۵۰ درصد می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند و میزان بستری و مرگ‌ومیر را کاهش دهد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تاکید دارد بر اساس مطالعات به نظر می‌رسد که مولنیپیراویر داروی خوبی باشد، باید ببینیم که در زیر کمیته درمان که در روز شنبه جلسه آن برگزار می‌شود، در این زمینه به چه نتیجه‌ای می‌رسیم. پکسلووید هم دارویی است که فایزر مطرح کرده و امیدوار است که تاییدیه FDA را برای درمان کووید دریافت کند. در مطالعات این دارو که از سوی خود شرکت فایزر انجام شده، نشان داده شده که اگر در سه روز اول ابتلاء به کووید این دارو به بیماران داده شود، ۸۹ درصد می‌تواند جلوی بستری شدن یا مرگ را بگیرد. البته هنوز مطالعاتی که روی آن در جاهای دیگر انجام شده باشد، در دسترس نیست و ما منتظریم که نتایج آن مطالعات هم منتشر شود تا بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم که چه باید انجام داد. در زیر کمیته گروه درمان روز شنبه این داروها بررسی شده و تصمیم‌گیری می‌شود.

جماعتی درباره استفاده از مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها در درمان کووید ۱۹ نیز گفته است همچنین روز شنبه در کمیته درمان کمیته علمی درباره مونوکلونال آنتی‌بادی‌های مختلفی که وجود دارد نیز بحث و تصمیم‌گیری می‌شود. مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها هم ضد کووید بوده و به صورت تزریقی هستند. مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها نیز در مرحله اولیه کووید تجویز می‌شوند که اعلام شده می‌توانند از پیشرفت بیماری پیشگیری کنند.

وی اظهار کرد است که مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها در برخی کشورها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما هزینه گرانی دارند و هنوز هم اطلاعات کافی درباره آن‌ها نداریم. در عین حال پکسلووید هم خیلی جدید است و باید منتظر نتایج مطالعات بیشتر باشیم. فعلاً اولویت بیشتر بحث و تصمیم‌گیری درباره مولنیپیراویر و داروهای خوراکی مانند پکسلووید است و بعد هم ممکن است مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها مورد بررسی قرار گیرند، به هر حال در زیر کمیته درمان کمیته علمی کرونا، روز شنبه این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کد خبر 538611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.