هزینه‌های درمان ناباروری «بیمه» شد/ تشکل‌های مردمی پشتوانه توسعه کشور

تشکل‌های مردمی پشتوانه توسعه کشور، برگزاری ۱۴ دوره ملی دانش افزایی مشاوران ازدواج و خانواده، اهمیت سرمایه گذاری هدفمند در حوزه زنان و خانواده، بیمه شدن هزینه‌های درمان ناباروری، مغفول ماندن نقش زنان در دفاع مقدس در آثار هنری و جنگ قدرت میان زوجین و باخت خانواده را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از تصویب نهایی قانون پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خبر داد و اظهار کرد: اسامی بیمه‌هایی که متعهد به پوشش هزینه‌های ناباروری هستند، ابلاغ خواهد شد.

انسیه خزعلی در مورد ارائه تسهیلاتی همچون بیمه زنان سرپرست خانوار، ایجاد کار پایدار برای زنان عشایر و روستایی و همچنین کمک به زنان شاغل روستایی، تاکید کرد: به طور کلی اعتبارات روستایی برای بهره‌مندی تمام روستاییان به‌ویژه زنان روستایی پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: این اعتبارات در بخش کشاورزی برای رونق روستاها، مهاجرت معکوس جوانان، امکانات و تسهیلات برای ازدواج زوج‌های روستایی به‌خصوص زوجین دهه ۶۰ در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ هم این اعتبارات فراهم شود.

«جنگ قدرت» میان زوجین و باخت «خانواده»

عضو تیم تخصصی مهارت‌های زندگی در انجمن ازدواج و خانواده کشور، با اشاره به لزوم مدارا و بردباری در زندگی مشترک، اظهار کرد: اینکه زوجین جوان در آغاز زندگی مشترک سعی در به کرسی نشاندن حرف خود را دارند و تصور می‌کنند حتماً باید حرف آنها اجرایی شود و در واقع جنگ قدرتی میان خود راه می‌اندازند، کاملاً اشتباه است، چراکه رابطه بین زن و شوهر در زندگی مشترک، جنگ نیست و از سوی دیگر جنگ در خانواده برنده‌ای ندارد بلکه همه اعضا با هم باخته و با هم سقوط می‌کنند.

ربابه نوری، تاکید کرد: متأسفانه هیچ گاه در مدارس و دانشگاه‌ها توانایی‌های لازم برای زندگی مشترک و صبر و مدارای زوجین آموزش داده نشده و تمام خانواده‌ها نیز قادر به انتقال این توانایی‌ها به فرزندان خود نیستند، اظهار کرد: هیچ‌گاه به جوانان آموزش داده نمی‌شود که زندگی مشترک جنگ نیست و در صورتی که زوجین تصور کنند باید حرف، حرف آنها باشد، هر دو با هم آسیب می‌بینند و برنده و بازنده‌ای در این جنگ وجود ندارد.

نقش زنان در دفاع مقدس در آثار هنری مغفول مانده است

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، اظهار کرد: نویسندگان عرصه ادبیات مقاومت و دفاع مقدس با فکر، قلم و زیبایی اندیشه قدم‌های بزرگ و استواری برداشته‌اند، در مورد نقش زنان در دفاع مقدس در بستر آثار هنری، فیلم و کلیپ و موارد دیگر، کم کار شده و این موضوع مغفول مانده است.

خزعلی افزود: شنوای سخنان شما نویسندگان عرصه ادبیات مقاومت و دفاع مقدس هستیم تا ببینیم برای جاودانه‌تر و جاری شدن این خون در نسل جوان و نسل آینده چه می‌توان کرد تا عزت و پایداری را در ایران اسلامی نهادینه کنند.

وی تاکید کرد: بخشی از سیاست‌های معاونت زنان هم گام برداشتن در این مسیر است که از شما بزرگواران برای زنده نگهداشتن آثار دفاع مقدس و مقاومت درخواست یاری داریم.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با یادآوری خاطره‌ای از جنگ ۳۳ روزه حزب الله لبنان با اسرائیل و ماندگاری این مقاومت در بین نسل جوان تصریح کرد: نویسندگان دفاع مقدس و مقاومت هم این حرکت را در جامعه ایجاد و این ماندگاری را منتشر کردند؛ اگر شهدا تاریخ نگاشتند و نقطه‌های تغییر زندگی را ثبت کردند شما آن را به زبانی که جوانان احساس کردند، انتشار دادید.

تشکل‌های مردمی پشتوانه توسعه کشور هستند

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، اظهار کرد: همه حرکت‌ها، تحول‌ها و تربیت‌ها از خانواده آغاز می‌شود و ما می‌خواهیم هم از جنبه کمی و هم کیفی، جمعیت خوبی داشته باشیم. این معاونت برنامه جامعی را برای کاهش آسیب به خانواده و جلوگیری از انتشار آن، که طی سال‌های گذشته بسیار افزایش یافته، دنبال می‌کند.

خزعلی، افزود: هر کمبودی که به خانواده آسیب وارد کند حتی در حد یک مورد هم زیاد است و برای رفع آن باید تلاش کنیم. دولت سیزدهم بنا دارد حمایت خاصی از نخبگان داشته باشد خاطر نشان کرد: حل برخی مشکلات نیاز به زمان دارد؛ تعدادی با اصلاح قانون و بخشی نیز با تسهیل گری حل می‌شود که در صدد حل آنها هستیم.

وی تاکید کرد: تشکل‌های مردمی به عنوان پشتوانه توسعه و پیشرفت کشور است و سرمایه‌های فکری و معنوی چون تشکل‌های مردمی بیش از سرمایه‌های مادی ارزشمند هستند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، گفت: بادی به ازدواج جوانان توجه ویژه داشت با توجه به کاهش نرخ ازدواج در روستاها، وامی برای ازدواج کسانی که زمان ازدواج و بهره‌مندی آنان از خانواده در حال سپری شدن است در نظر گرفته شده است.

برگزاری ۱۴ دوره ملی دانش افزایی برای مشاوران ازدواج و خانواده

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان، اظهار کرد: این دفتر از سال ۹۸ با برگزاری ۱۴ دوره ملی دانش افزایی به میزبانی استان‌های سراسر کشور اقدام به آموزش سه هزار مشاور ازدواج، خانواده و مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج این وزارت کرده است.

اعظم کریمی، افزود: آموزش و مشاوره‌های ازدواج، از اولویت‌های اساسی برنامه‌ریزی پیشگیری از ناهنجاری‌های فردی و خانوادگی، مسائل نوپدید ارتباطاتی، کاهش میزان طلاق و افزایش رضایتمندی از زندگی زناشویی است.

وی تصریح کرد: تحقیقات فراوانی نشان داده است که افرادی که در برنامه‌های آموزش پیش از ازدواج شرکت می‌کنند از رشد ارتباطی بهتر، تبادلات مخرب کمتر و حمایت بیشتری برخوردارند و آمار طلاق در بین آنها کمتر است. در واقع بسیاری از طلاق‌ها بدین دلیل رخ می‌دهد که زوج‌ها شناخت، آگاهی و مهارت کافی برای شروع زندگی را نداشتند و آموزش و مشاوره لازم را در این ارتباط ندیده‌اند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان کریمی در خصوص اهمیت و ضرورت مشاوره، اظهار کرد: در اسناد بالادستی کشور مانند بند ۱۰، «سیاست‌های کلی خانواده» ابلاغی مقام معظم رهبری، ماده هشت «قانون تسهیل ازدواج جوانان»، ماده ۱۰۲ «قانون برنامه ششم توسعه کشور» و قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده به انحای مختلف به جایگاه حساس و مهم مشاوره اشاره شده است.

سرمایه گذاری در حوزه زنان و خانواده باید هدفمند باشد

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، اظهار کرد: تحریف کارکردها و ارزش‌های وجودی زن سبب هلاکت و انحطاط جامعه می‌شود، امیدواریم مدیریت و سرمایه گذاری در حوزه زنان و خانواده هدفمند و با برنامه‌ریزی صحیح صورت پذیرد.

خز علی افزود: همانگونه که جنگ سخت منبع مادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، جنگ نرم موجب از بین رفتن فرهنگ، هویت، ارزش‌ها و جایگزین شدن ضد ارزش بجای آنها می‌شود. متأسفانه جنگ نرم موجب خدشه در نقش مادری و وظایف دینی زنان و دختران می‌شود.

وی تاکید کرد: پس هر گامی که در جهت مقابله با آن نابجا برداشته شود یا سستی و تعللی صورت گیرد، موجب کمک به دشمن خواهد بود که با همه توان و امکانات خود وارد میدان شود، کما اینکه در حال حاضر همین طور است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، گفت: یکی از وظایف و مسئولیت‌های بزرگ ما در این زمینه، توجه به خانواده و به طور ویژه توجه به نقش زنان و دختران است که هر چه در این حوزه سرمایه گذاری و برنامه‌ریزی صورت گیرد، تأثیر آن در نسل‌های آینده مشاهده خواهد شد.

کد خبر 537684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.