آموزش شهروندی زیربنای توسعه پایدار است

یک دکترای شهرسازی گفت: همه اجزا و عناصر باید در راستای دستیابی به شهری با توسعه پایدار همگام باشد و در یک راستا گام بردارد.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توسعه پایدار شهر باید در همه ابعاد و زمینه‌ها از جمله در حوزه مسائل اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی اتفاق بیفتد که این امر مستلزم گذر زمان است.

وی با بیان اینکه اگرچه همه ابعاد و مسائل باید در توسعه پایدار شهری مدنظر باشد، اما مسائل اجتماعی و فرهنگی از اهمیت زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: مسئولیت پذیری و آموزش شهروندان یکی از مهمترین ابعاد توسعه پایدار است چرا که نحوه رفتار ساکنان در محیط شهری به نحوی تعیین کننده مسائل شهر و کیفیت زندگی در شهرها است.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: امروزه بسیاری از معضلات شهری از جمله مسائل زیست محیطی نشأت گرفته از رفتارهای ساکنان شهرها و شهروندان در سطوح مختلف است و این مسئله توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی را بیشتر از گذشته یادآور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و فرهنگ سازی باید هم راستا با سیاست‌ها و ضوابط اجرایی باشد تا در بازه زمانی بلند مدت توسعه پایدار شهری محقق شود، تصریح کرد: در این راستا سیاست‌هایی در خصوص زمین شهری، حمل و نقل شهری، فضاسازی‌های انسان محور، ارائه تسهیلات و خدمات شهری دوستدار محیط زیست و آموزش‌های شهروندی محله محور می‌تواند مؤثر باشد.

این دکترای شهرسازی گفت: همه اجزا و عناصر باید در راستای دستیابی به شهری با توسعه پایدار همگام باشد و در یک راستا گام بردارد، اما امروزه متأسفانه شاهد آن هستیم که چندگانگی در مدیریت شهری وجود دارد و نبود مدیریت واحد در بسیاری از عرصه‌ها دستیابی به این هدف والا را با چالش مواجه کرده و روز به روز بر مشکلات شهرها می‌افزاید.

وی تاکید کرد: شهر یک سیستم است و تغییر و تحول در هریک از ابعاد شهر می‌تواند سایر بخش‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد لذا نمی‌توان صرفاً بر توسعه یک حوزه تمرکز کرد و نیاز است برنامه ریزی دقیق در تمامی حوزه‌ها انجام و طرح‌ها به درستی پیاده سازی شود که این به واقع مفهوم توسعه پایدار است.

اخگر اظهار کرد: همراهی و مشارکت شهروندان در نیل به توسعه پایدار شهری نقش مهمی دارد و اگر همراهی و هماهنگی میان جامعه شهری، مدیران و سیاست گذاران نباشد، تحقق این امر ممکن نخواهد بود.

کد خبر 537561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.