بورس امروز دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

پیش بینی می‌شود روند صعودی بازار تا محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد ادامه پیدا کند.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _دوشنبه یکم آذر ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۲۰ هزار و ۱۹۲ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد سه هزار و ۶۱۲ واحدی در سطح ۳۸۶ هزار و ۹۳۸ قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۱.۴۶ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۱.۹۴ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۶۹ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۱۸۷ واحد رسید.

بورس امروز دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۳ هزار و ۸۰۰ و ۶۷۰ هزار و ۹۲۹ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب شش میلیارد و ۸۱ و دو میلیارد و ۹۶ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

الگوی مثلث افزایشی زمانی که شکسته شد شاهد یک پولبک بودیم و امید است روند صعودی بازار تا محدوده یک میلیون ۷۰۰ هزار واحد ادامه پیدا کند.

بورس امروز دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار بازار

بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس ایران، شستا به وعده‌اش عمل کرد

مقدمات افزایش سرمایه هزار و ۱۷۲ درصدی شستا از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها فراهم شد و سازمان تأمین اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ضمن حمایت از بازار سرمایه و افزایش منافع سهامداران و بیمه‌شدگان پس از اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در اسرع وقت نسبت به برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه اقدام خواهد کرد.

مدیران شستا به وعده داده شده خود در مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ ۲۷/‏۰۷/‏۱۴۰۰‬ عمل نمودند و میزان سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها پس از اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار از ۱۴۲ هزار میلیون ریال به ۸۷۳,۳۷۸, ۸,۰۷۱ میلیون ریال افزایش پیدا خواهد کرد که این افزایش سرمایه از منظر ریالی در تاریخ بازار سرمایه بی‌سابقه است. بر اساس این گزارش، این وعده با پیگیری مستمر سازمان تأمین اجتماعی، مدیران و کارکنان شستا و همکاری سازمان بورس اوراق بهادار و سازمان حسابرسی و همچنین مرکز مشاوران و کارشناسان قوه قضائیه محقق شد. لازم به ذکر است انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در راستای منافع سهامداران و همچنین بازنشستگان و بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی دارای مزایایی چون اصلاح ساختار مالی و بهبود نسبت‌های بدهی و نسبت مالکانه، ارتقای موقعیت اعتباری شرکت، انعکاس واقعی‌تر ارزش منصفانه دارایی‌ها در ترازنامه و مهم‌تر از همه افزایش شفافیت است و از این طریق امکان ارزیابی دقیق‌تر عملکرد شستا نیز فراهم می‌شود.

شرکت‌ها

فجهان: شرکت در این ماه با هشت درصد افت نسبت به ماه گذشته ۷۹۲ میلیارد تومان فروش در بورس کالا ثبت کرده است. متوسط فروش ماهانه سال ۱۴۰۰ شرکت در بورس کالا ۵۸۰ میلیارد تومان است. همچنین حدود ۶۰ درصد فروش ماهانه شرکت در بورس کالا انجام می‌شود.

جم: شرکت در این ماه با ۹ درصد رشد نسبت به ماه گذشته ۶۶۳ میلیارد تومان فروش با متوسط نرخ ۲۷۴ هزار و ۲۷ ریال در هر کیلو در بورس کالا ثبت کرده است. متوسط نرخ آبان ماه نسبت به ماه گذشته سه درصد افزایش داشته است. متوسط فروش ماهانه سال ۱۴۰۰ شرکت در بورس کالا ۵۲۱ میلیارد تومان است. همچنین حدود ۱۸ درصد فروش ماهانه شرکت در بورس کالا انجام می‌شود.

شغدیر: پتروشیمی غدیر در آبان ماه ۱۴۲ میلیارد تومان در بورس کالا فروش داشته است. این در حالی است که میانگین فروش ماهیانه سال گذشته ۱۱۴ میلیارد تومان و هفت ماهه سال جاری ۱۶۱ میلیارد تومان بوده است. میزان صادرات شرکت در آبان ماه در گزارش کدال این ماه شرکت مؤثر است. باید توجه کرد در حال حاضر ۲۸۹ میلیارد تومان به صورت سلف فروش داشته که در گزارش آذر ماه شرکت ثبت می‌شود که این رقم یک رکورد جدید برای فروش بورس کالای شرکت محسوب خواهد شد.

فخوز: فولاد خوزستان به طور میانگین ۴۰ درصد از محصولات خود را در بورس کالا به فروش می‌رساند. شرکت در آبان ماه هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان فروش در بورس کالا به ثبت رسانده که تمام آن از فروش‌های سلف ماه قبل بوده است. میانگین فروش‌های ماهیانه سال گذشته ۹۴۷ میلیارد تومان و هفت ماهه سال جاری هزار و ۳۷۷ میلیارد تومان بوده است. فروش‌های خارج از بورس کالا و صادرات تأثیر با اهمیتی در گزارش آبان کدال فخوز خواهند داشت. باید توجه کرد فخوز در حال حاضر رقم دو هزار و ۳۹۶ میلیارد تومان به صورت سلف فروش داشته که در گزارش آذر ماه شرکت ثبت خواهد شد.

ارفع: شرکت آهن و فولاد ارفع در آبان در بورس کالا ۹۷۳ میلیارد تومان فروش داشته که بهترین فروش ماهانه شرکت در بورس کالا محسوب می‌شود. این رقم فوق‌العاده، رکورد قبلی را ۲۷۳ میلیارد تومان افزایش داده است. میانگین ماهانه فروش بورس کالا نسبت به فروش ماهانه گزارش شده در کدال در حدود ۷۵ درصد بوده است و باید دید آیا ارفع در این ماه صادرات نیز داشته است یا خیر.

شگویا: شرکت پتروشیمی تندگویان در آبان مبلغ ۱،۳۰۳ میلیارد تومان فروش در بورس کالا را به ثبت رسانده است. این رقم در ماه‌های شهریور و مهر به ترتیب هزار و ۲۶۹ و هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان بود. به طور میانگین در ماه‌های اخیر ۸۶ درصد از درآمد گزارش شده شرکت از طریق فروش‌های بورس کالا بوده است. با توجه به موارد فوق و نحوه شناسایی درآمد، به نظر می‌رسد شگویا در آبان گزارش خوب درآمدی ارائه دهد.

شیران: شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران در آبان ماه ۱۹۶ میلیارد تومان فروش در بورس کالا را به ثبت رسانده است که علی رغم مشکلاتی که در فروش بورس کالای شرکت ایجاد شده بود، رقم خوبی محسوب می‌شود. ارقام فروش بورس کالا در شهریور و مهر به ترتیب مبالغ ۲۱۷ و ۲۴۶ میلیارد تومان بود. میانگین سهم فروش بورس کالا از کل فروش شرکت در ماه‌های مشابه از لحاظ حجم فروش، حدود ۴۰ درصد بوده است.

شکبیر: پتروشیمی امیرکبیر در آبان ماه فروش بالای هزار و ۳۲۹ میلیارد تومانی در بورس کالا داشته است. متوسط فروش شش ماه گذشته شرکت در بورس کالا ۵۵۴ میلیارد تومان بوده است. در مهرماه ۳۲ درصد فروش شرکت در بورس کالا انجام شده است و به طور متوسط ۳۰ درصد فروش شرکت طی شش ماه گذشته در بورس کالا انجام شده است. فروش کدال در ماه‌های مهر، شهریور، مرداد و تیر به ترتیب هزار و ۷۹۳، دو هزار و ۱۶۹، هزار و ۷۲۶ و دو هزار و ۶۸ میلیارد تومان گزارش شده است. در تعیین فروش کدال این ماه باید رقم صادرات را هم در نظر گرفت.

اخبار بازار جهانی

سنگ آهن: موجودی انبار سنگ آهن در بنادر چین همچنان در حال افزایش است. کاهش تولید در بخش فولاد منجر به افت تقاضا برای سنگ آهن شده است. قیمت این محصول که از ۲۰۰ دلار نیز عبور کرد در هفته‌های اخیر به محدوده ۹۰ دلار رسیده است. موجودی انبار سنگ آهن در هفته گذشته با ۱.۲ میلیون تن افزایش به ۱۴۷.۳۳ میلیون تن رسیده است. موجودی انبار ورق گرم و میلگرد با شیب ملایم کاهش پیدا کرده و به ۱۲.۸ میلیون تن رسیده است.

ورق: قیمت ورق گرم CIS این هفته ۸۳۵ دلار گزارش شده و کاهش ۱۵ دلاری نسبت به هفته گذشته داشته است. قیمت‌های نقدی ورق گرم چین در روز پنجشنبه ۱۸ نوامبر، روند نزولی را ادامه داده است. قیمت‌های آتی نیز به دلیل محدود بودن تقاضا مجدد روند کاهشی را در پیش گرفت. اطلاعات موجود در یک گزارش محلی که در بعد از ظهر روز پنجشنبه منتشر شده نشان می‌دهد که موجودی ورق گرم که توسط بازرگانان و کارخانه‌ها در چین نگهداری می‌شود با ۹ هزار و ۳۰۰ تن کاهش در هفته منتهی به ۱۸ نوامبر به ۳.۳ میلیون تن رسیده در حالی که تولید با هشت هزار و ۹۰۰ تن افزایش به ۳.۰۲ میلیون تن رسیده است. کاهش قیمت سنگ آهن در هفته اخیر بر نرخ ورق گرم تأثیرگذار بوده، اما به گفته یک تحلیلگر صنعت مستقر در شانگهای، کاهش تقاضا عامل موثرتری بوده است. مقدار تقاضای قابل محاسبه‌ی ورق گرم چین، ۳۵ هزار و ۵۰۰ تن کاهش داشته و به ۳.۰۳ میلیون تن در این هفته رسیده است.

میلگرد: افزایش تقاضا در بازار چین از ریزش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد. قیمت میلگرد در بازار شانگهای در ۱۸ نوامبر (۷۳۵ دلار) چهار هزار و ۶۹۰ یوان اعلام شده است. منابع می‌گویند بیشتر تولید کنندگان در هفته اخیر اقدام به افزایش تولیدات به منظور ایجاد موجودی کرده‌اند. پس از هفته‌های متمادی کاهش موجودی انبارها حالا دیگر موجودی در انبارها نمانده است. برای مثال شرکت هانگژو (بزرگترین تولید کننده در شرق چین) تنها ۳۴۰ هزار تن در هفته گذشته موجودی داشت که یک سوم بیشترین موجودی امسال بوده است. اما معامله گران همچنان از خرید و ایجاد موجودی ترس دارند و منتظرند تا وضعیت عرضه و تقاضا در زمستان مشخص شود. تولید میلگرد با ۲۰.۶ درصد کاهش به ۱۸.۹۲ میلیون تن در اکتبر رسید. تولید میلگرد همچنین در ۱۰ ماهه امسال با کاهش ۱.۸ درصدی به ۲۱۴.۱۲ میلیون تن رسید.

نقشه بازار بورس

بورس امروز دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 537163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.