زلزله زنگ هشدار را برای بندرعباس به صدا درآورد

سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس با بررسی شرایط استان پیس از زمین‌لرزه اخیر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فاطمه جراره، رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در سیزدهمین جلسه این شورا اظهار کرد: نباید حضور مردم را نادیده بگیریم اما باید آموزش لازم را ببینند تا در زمینه خدمات‌رسانی اقدامات مفیدتری را انجام داده و شاهد آسیب‌های بیشتری نباشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شهر بندرعباس روی گسل زلزله واقع شده باید مطالعاتی در این زمینه شود. پروژه‌هایی در شهر انجام می‌شود بدون اینکه این مسئله در نظر گرفته شود. ما متوجه شدیم در این زمینه در پنجعلی مطالعات دقیقی انجام نشده و این در حالی است که بسیاری از پروژه‌های شهرداری به آن سمت کشیده شده است.

جراره افزود: سلامت شهروندان اولویت ماست. نداشتن ماشین‌آلات توسط شهرداری برای مواقع اضطراری و آواربرداری بسیار نگران‌کننده است. مشکلات در این زمینه باید به شورا اعلام شود تا اگر نیاز به بودجه‌ای بود تصویب شود و در اولویت قرار گیرد. وقتی زلزله می‌آید همه پای‌کار می‌آیند اما بعد از مدتی فراموش می‌شود. امیدواریم در این مورد این اتفاق نیفتد و اعضای شورا همکاری لازم را با مدیریت بحران استان داشته باشند تا مشکلات شهر بندرعباس را حل کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس با تأکید بر ضرورت مقاوم‌سازی ساختمان‌های شهر بندرعباس، تصریح کرد: مدیریت بحران شهرداری در زمینه شناسایی گسل‌های شهر بندرعباس و در نظر گرفتن آن در صدور پروانه‌های ساختمانی اقدامات لازم را انجام دهند.

جراره اظهار کرد: باید این آمادگی وجود داشته باشد تا شهرداری و آتش‌نشانی در هنگام بحران و در همان ساعات اولیه خدمات خوبی را به شهروندان ارائه دهند. از این رو نیاز است تقویت تجهیزات و امکانات شهرداری و آتش‌نشانی در دستور کار قرار گیرد.

اسماعیل بواشه، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه اضافه کرد: انتظار اعضای شورا این است که قبل از حادثه شاهد مدیریت بحران در شهر بندرعباس باشیم و در زمانی که اتفاقی رخ نداده است نیز جلسات مکرر برگزار شود و فعالیت صدا و سیما در زمینه مدیریت بحران افزایش یابد.

وی اضافه کرد: تاکنون ندیده‌ایم که رسانه‌ها و به‌خصوص صدا و سیما عضوی از شورای اسلامی شهر یا شهردار را دعوت کنند تا مسائل و مشکلات شهری را بیان کنند. انتظار می‌رود مجموعه استانداری بسیج شود تا در بخش‌های مختلف برنامه‌هایی به دستگاه‌ها و صنایع مختلف ارائه دهد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: گله‌ای از رئیس‌جمهور دارم که در استان هرمزگان حضور نیافت و با توجه به آرای بالایی که در استان هرمزگان به دست آورد، انتظار حضور وی در زمان بحران را داشتیم.

سید محمدرضا موسوی، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه اظهار کرد: رفع مشکلات بافت فرسوده شهر بندرعباس و مناطق در نزدیکی صنایع بندرعباس بسیار ضروری است. بر کسی پوشیده نیست که ناوگان آتش‌نشانی حوزه شهری ما آن‌طور که باید باشد نیست و زیرساخت فرسوده ما باعث مشکلات بیشتر شده است.

وی افزود: مجموعه شهرداری با مشکل فضای اجتماع شهری مواجه هستند اما این مشکل تنها مربوط به شهرداری نیست. نیاز است که تأمین فضاهای اجتماع شهری به دستگاه‌های مربوطه از جمله راه و شهرسازی ابلاغ شود.

یعقوب دبیری نژاد، عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه اظهار کرد: بحث بافت فرسوده در شهر بندرعباس بسیار مهم است. در ساعات اولیه گفته شد که اتفاقی در بندرعباس نیفتاده است. خانه‌هایی در بافت فرسوده تخریب صد درصدی داشته و خدا به ما و مسئولین رحم کرده که کسی در این منازل حضور نداشته است.

وی افزود: خواهش داریم از تهدید به وجود آمده به عنوان فرصت استفاده شود و در زمینه نوسازی ناوگان امدادی و آمادگی برای بحران و همچنین پرداختن به بافت فرسوده گام‌های لازم برداشته شود تا برای حوادث احتمالی آینده آمادگی پیدا کنیم.

عیسی عباسی، عضو شورای اسلامی بندرعباس نیز در نطق پیش از دستور خود، تصریح کرد: یکی از اتفاقات بزرگ هفته گذشته وقوع زمین لرزه شدید در استان بود که آسیب‌های مالی و روحی برای مردم را در پی داشت.

وی اظهار کرد: این حادثه زنگ خطری برای مسئولان مدیریت شهری مبنی بر اجرای طرح تفضیلی شهر بندرعباس است. اگر زمان این حادثه بیشتر به طول می‌انجامید شاهد فاجعه‌ای به خصوص در محلات فرسوده شهر بندرعباس بودیم که خدا را شکر به خیر گذشت.

همچنین فریده عامری سیاهوئی عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: از تمام دستگاه‌ها خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر به مردم زلزله‌زده هستم. اگر کانون زلزله در شهر بندرعباس بود هیچ بعید نبود که فاجعه قرن رخ دهد.

وی گفت: از این رو مسئولان بندرعباس باید نسبت به شناسایی نقاط پرخطر و ایمن‌سازی آن‌های اقدام کنند. اگر مشکل اسناد مالکیت شهروندان حل شود می‌توانند نسبت به مقاوم سازی منازل خود اقدام کنند. کمیسیون حقوقی شورا نیز این موضوع را دنبال می‌کند.

کد خبر 536967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.