بیکاری قشر تحصیل‌کرده، وحشتناک‌ترین نوع بیکاری است

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه مراغه با اشاره به اینکه بیکاری قشر تحصیل‌کرده را وحشتناک‌ترین نوع بیکاری دانست، افزود: بسیاری از جمعیت جوان و بیکار امروز کشور همان افرادی هستند که در دهه ۸۰ با تشویق و اجبار خانواده‌های خود وارد بازار کار آزاد نشده اند.

به گزارش ایمنا به نقل از واحد سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه مراغه، امیرارسلان قراگزلو، با حضور در برنامه گفت‌وگوی اینستاگرامی "مجمع جوانان انقلابی مراغه" با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج اظهار کرد: پنجم آذر ماه سالروز تاریخی صدور فرمان رهبر کبیر حضرت امام خمینی (ره) در مورد تشکیل بسیج مستضعفان را در حالی گرامی می‌داریم که این شجره طیبه و نهاد اصیل مردمی و انقلابی با همان طراوت و سر زندگی سال‌های آغازین تولد خود، در عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی‌جمهوری اسلامی حضور دارد. بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که از عمق معارف الهی توسط بنیانگذار حکیم انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت و در فرد فرد مردم انقلابی میهن اسلامی ریشه دوانید و اکنون فرهنگی فراگیر و گسترده جهان شمول تبدیل گشت.

وی افزود: با توجه به ویژگی‌های بسیجی از دیدگاه امام خمینی (ره) که ایشان فرمودند: آن اخلاص و محبت شما (بسیجیان) و آن ایثار در راه خدا، بالاترین ارزش است برای شما و همچنین رهبر معظم انقلاب نیز که خود یک بسیجی حقیقی هستند، بارها در بیانات‌شان از خصوصیات بسیج گفته‌اند که مرور آن‌ها می‌تواند تذکری برای همه ما باشد.

عضو جامعه اسلامی دانشگاه مراغه در ضرورت تقویت جایگاه تشکل‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید تاکید کرد و گفت: تمرکز اصلی فعالیت‌ها باید بر مبنای فعال سازی و افزایش مشارکت دانشجویان در این تشکل‌ها باشد. تقویت و ارتقای جایگاه و نقش جامعه اسلامی، رویکرد معاونت سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه مراغه در سال تحصیلی جدید است. تمرکز اصلی فعالیت‌ها باید بر مبنای فعال سازی و افزایش مشارکت دانشجویان در این تشکل باشد.

قراگزلو ادامه داد: با توجه به شرایط ویژه‌ای که پس از شیوع ویروس کرونا ایجاد شد، فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی با آسیب جدی مواجه شدند. در ابتدای ورود به شرایط ویژه کرونایی زیرساخت مناسبی وجود نداشت یا در صورت فراهم بودن زیرساخت‌ها، افراد آماده نبودند. امروز با توجه به دستور ریاست محترم جمهور در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها باید تمامی اقدامات لازم را در این خصوص انجام داد و در اولین فرصت شروع به جذب افراد در تشکل‌ها کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه رفع موانع اصلی تشکل‌های دانشجویی نیاز به درک متقابل بین مسئولان و دانشجوها است و باید فضایی برای گفتگو فراهم شود و همچنین ارتباط تشکل‌های دانشجویی و فعالان دانشجویی با دانشگاه باید تسهیل شود، افزود: در این زمینه سامانه جامع ایجاد شود که بتوانند کارکردهای زیادی داشته باشد و از طریق یک راه ارتباطی بین مسئولان و دانشجوها، مشکلات شهر به سرعت حل و فصل گردد.

معاون سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه مراغه با اشاره به اینکه نقاط ضعفی به دلایل مختلف در عملکردمان وجود دارد که باید شناسایی شوند و در رفع این آسیب‌ها تلاش شود، تاکید کرد: یکی از وجه تمایز دانشگاه مراغه با دیگر دانشگاه‌ها، تشکل‌های دانشجویی متنوع و متعدد در دانشگاه است.

قراگزلو با اشاره به اینکه بیکاری قشر تحصیل‌کرده را وحشتناک‌ترین نوع بیکاری دانست، افزود: بسیاری از جمعیت جوان و بیکار امروز کشور همان افرادی هستند که در دهه ۸۰ با تشویق و اجبار خانواده‌های خود وارد بازار کار آزاد نشده و برای ادامه تحصیل روانه دانشگاه‌ها شدند تا بلکه بتوانند شرایط کاری خوبی برای خود مهیا کنند، اما نه آنان و نه خانواده‌های آن‌ها فکر نمی‌کردند که روزی با سیاست‌های غلط دولت، کشور به جایی برسد که حتی مقاطع دکتری و مهندسان نیز گرفتار بیکاری شده و نتوانند وارد بازار کسب و کار شوند و سیل میلیونی جوانان تحصیل کرده مجبور شوند یا در خانه مانده‌اند و یا به مشاغل کاذب روی آورند تا به امروز وعده و وعیدهای بسیاری از سوی مسئولان مبنی بر جذب نیروهای متخصص و فعال در بخش‌های دولتی و مدیریتی ارائه می‌شود، اما متأسفانه میزان بیکاری در بین جوانان تحصیل کرده و حضور پر رنگ افراد بی تخصص در پست‌های مدیریتی و مهندسی تغییری نکرده است.

وی در خصوص موانع ازدواج دانشجویان در طول تحصیل هم گفت: بالا رفتن سن ازدواج یکی از معضلات مهم جوامع بشری است; زیرا با افزایش سن ازدواج، جوانان از شیوه بهنجار ارضای غریزه جنسی و آثار و فواید آن محروم می‌شوند. در جوامع گذشته پسران و دختران با رسیدن به سن بلوغ، یا کمی بعد از آن اقدام به ازدواج می‌کردند و مجرّد ماندن یک نقص اجتماعی محسوب می‌شد. اما با پیچیده‌تر شدن جوامع و ایجاد خواسته‌ها و انگیزه‌های کاذب، ذائقه اجتماعی تغییر یافت و به تبع این تغییر ذائقه، نیاز طبیعی و غریزی به ازدواج سرکوب و این روند، تا جایی پیش رفته که امروزه در بعضی جوامع غربی، جوانان به کلی از ازدواج سرباز زده اند و آن را مانعی برای آزادی خود تلقّی می‌کنند.

معاون سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه مراغه خاطرنشان کرد: تنها زمانی به ازدواج روی می‌آورند که نشاط جوانی را از دست بدهند و نیازمند یک پرستار یا مراقب هستند. متأسفانه این فرهنگ اشتباه جوامع اسلامی از جمله جامعه اسلامی ما را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است، به گونه‌ای که افزایش رو به تزاید سن ازدواج در کشور، مشکلات فراوانی به دنبال داشته است. مشکلاتی همچون افسردگی و از بین رفتن نشاط در جوانان، ابتلاء به وسواس زیاد در انتخاب همسر، مشکل آفرینی فرزندان بزرگ و ازدواج نکرده در خانه، افزایش اضطراب و نگرانی بخصوص در دختران بلاتکلیفی، از دست رفتن طراوت و زیبایی، ناامیدی و تصمیم به عدم ازدواج به خاطر کاهش میل به ازدواج، بی دقتی در انتخاب همسر، احتمال افزایش انحرافات، و ده‌ها مشکل از این قبیل که جوانان ما را، به چالش کشانده است .۱ از این رو، بر همه مسئولان و دست‌اندرکاران مسائل اجتماعی لازم است به این مسئله به عنوان یک مشکل فوریتی نگاه کنند و تمام همّت و تلاش خود را برای رفع آن مصروف نمایند.

کد خبر 536908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.