بررسی وضعیت باسمنج با حضور نمایندگان تبریز

بیست و هفتمین جلسه‌ علنی شورای اسلامی شهر تبریز صبح امروز (یکشنبه) با حضور نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو به منظور بررسی مشکلات شهری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در ابتدای این جلسه در خصوص موضوع الحاق حریم تبریز به باسمنج اظهار کرد: قرار بر آن شد مصوبه الحاق حریم تبریز به باسمنج مجدداً بررسی و اصلاحیه‌ای داشته باشد، همچنین در دیوان عدالت اداری هم کارهایی ترتیب داده شود.

وی اضافه کرد: اعلام بخش و ملغی کردن آن ممکن نیست، همانطور که حریم برای شهر تبریز حق است تبدیل باسمنج به بخش هم حقی برای باسمنج ایجاد کرده است. بخش شدن باسمنج قانونی است اما الحاق حریم تبریز تصویب نشده است.

روح الله متفکرآزاد دیگر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو هم در این جلسه اظهار کرد: دو موضوع برای من سوال شده است؛ اول اینکه شهرداری چه چیزی در خاوران متعهد شده است که مردم دائماً مراجعه می‌کنند و دوم آنکه آیا فروش حریم جز اختیارات شهرداری است یا خیر؟

متفکر آزاد در ادامه اظهار کرد: قبل از اینکه بودجه به مجلس برود، باید موارد را مطرح و در بودجه بگنجانیم، همچنین طرحی که ساماندهی حوزه جذب را در برداشت در مجلس بررسی شد و قرار شد که دولت لایحه‌ای در این خصوص به مجلس بدهد.

وی افزود: موضوع دیگر حل مشکلات مردم خاوران است که باید سریعاً حل شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه با دستور رئیس جمهور مجدداً فعال می‌شود.برای انتقال آب آراز به تبریز همت جمعی نیاز است و خوشبختانه پیگیری‌ها کار را چندسالی جلو انداخته است.

متفکر آزاد در خصوص آلایندگی‌های اخیر هم توضیح داد: موضوع آلایندگی نیروگاه حرارتی مساله مهم این روزهاست و به همت تمام نمایندگان نیاز دارد. چون دو هفته گذشت و موضوع حل نشد، طرح سوال از وزیر نفت را کلید زدیم.

این مقام مسئول در ادامه افزود: استدلال وزیر نفت این بود که چون افزایش مصرف گاز و کاهش ظرفیت بهره برداری داریم استفاده از مازوت رخ داده است، اما ما هم این مساله را مطرح کردیم که اگر کمبود گاز داریم چرا فقط این مساله در تبریز رخ می‌دهد، امیدواریم این نگرانی را بتوانیم حل کنیم.

احمد علیرضا بیگی دیگر نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو هم در این جلسه اظهار کرد: به خاطر مصوبه شورای باسمنج ۱۵ سال است که شورای باسمنج منحل و به تبریز ملحق شده، بعد از آن یک تصمیم سیاسی بر اساس این تفکر گرفته شد که تبریز بزرگ نشود.

وی ادامه داد: شهرداری باسمنج توانایی یک مسیر گشایی را ندارد و با این کار باسمنج محدود می‌شود، این کار در ادامه سیاست سخن برخی‌ها درباره این بود که تبریز یک روستای بزرگ است.

بیگی گفت: ما این مشکل را از طریق سوال و تحقیق و تفحص از وزارت کشور و دیوان عدالت اداری پیگیری می‌کنیم، این حق مردم تبریز است که پایمال شده زیرا مردم به امید سرمایه‌گذاری در حریم آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ما باید در هر صورت به دنبال توسعه تبریز باشیم، این تفکر نادرستی است که می‌خواهد تبریز را کوچک کند تا راحت‌تر اداره شود.

علیرضا منادی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو هم در این جلسه اظهار کرد: ما می‌توانیم توسعه تبریز و الحاق حریم به تبریز را از طرف سهند و امند هم پیگیری کنیم.

وی تاکید کرد: هرکس در تبریز مسئول می‌شود باید پیشینه و تاریخ این شهر را ببیند؛ آذربایجان امروز در عرصه سیاست نقش دارد اما در عرصه توسعه نقشی ندارد و باید در این زمینه کار بیشتری شود.

محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه اظهار کرد: به جز خاوران ما راهی برای توسعه تبریز نداریم، مگر اینکه بخواهیم وارد روستاها شویم. باید از هر دو راه ابطال و اصلاح این موضوع وارد شویم چون اگر یکی از آن موضوعات حل نشد دیگری حل می‌شود.

مسعود پزشکیان دیگر نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو هم در این نشست خاطرنشان کرد: ما باید مشکل حمل و نقل عمومی برای انتقال افراد از شهرهای اطراف به تبریز را حل کنیم. توسعه شهرها فقط مشکلات را زیاد می‌کند. اگر تهران هر روز توسعه می‌یابد یک روز از هم می‌پاشد. البته من مخالفِ برگرداندن حریم به تبریز نیستم، ما باید مشکلات را از ریشه حل کنیم.

حجت‌الاسلام رسول برگی رئیس شورای اسلامی شهر تبریز هم در این جلسه گفت: عده‌ای که نمی‌دانیم چه کسانی هستند مشغول ساخت‌وساز غیرمجاز در شهر هستند. حتی آنجا مأموران شهرداری را کتک می‌زنند و جلوی خودروهایشان را می‌گیرند. اگر باسمنج بخش بماند وضعیت بسیار بدی از نظر ساخت و ساز ایجاد می‌شود، اگرچه بخش ماندن باسمنج هیچ نفعی برای باسمنج دارد و برعکس باعثِ ضرر این شهر می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: در بحث مترو قرار بود ۱۸۰ واگن به تبریز و کمتر از ۸۰ و ۵۰ واگن به اصفهان و شیراز برسد اما تا به امروز اصفهان و شیراز بیشتر از ۵۰ درصد از سهمشان را گرفتند در حالی که برای تبریز این اتفاق رخ نداده است.

برگی ادامه داد: تبریز بیشتر از اصفهان و شیراز سهم مالی خودش را پرداخت کرده اما سهمش کمتر داده شده است و حالا هم موضوعی را مطرح می‌کنند که به هر شهر ۱۰۵ واگن داده شود در حالی که ما سهممان را قبلاً پرداخت کرده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: موضوع دیگر بحث دعوت سفرای مختلف به تبریز است که شهرهای دیگر انجام می‌دهند و از این بابت آورده دارند. این شهر نیاز به داروخانه تخصصی دارد و بیماران صعب‌العلاج ما برای تهیه دارو مجبورند به تهران بروند.

عباس رنجبر، شهردار تبریز گفت: شهرداری حریم را نفروخته بلکه ۶۶۰ هکتار از حریم را خریده است. ما باید این موضوع را به وزارت کشور ببریم که بدون تطبیق حریم تبریز با باسمنج بخش شدن آن اتفاق بیفتد.

وی در ادامه این موضوع عنوان کرد: الحاق جنوب به حریم شهر تبریز امکان‌پذیر نبوده و اصلاً به نفع شهر نیست، در جلسه‌ای که با معاونت عمرانی استانداری و ریاست دادگستری استان داشتیم آنها هم مخالف الحاق حریم تبریز بودند. ظاهراً فرمانداری و معاونت سیاسی استانداری این موضوع را پیش برده‌اند.

فریدون بابایی‌اقدم، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در این نشست گفت: طرح جهش مسکن طرح بسیار خوبی است که نمایندگان آن را پیش برده‌اند. با استناد به ماده‌ای که داریم برای ما هم وقتی باز شود تا بحث احداث این مساکن در اراضی بافت فرسوده تبریز را در مجلس مطرح کنیم.

بابایی‌اقدم افزود: ۶۲ هزار نفر از اهالی تبریز برای مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند و رفتن به شهریار و سهند سخت خواهد بود؛ این فرصت بزرگی برای ما است که نوسازی بافت فرسوده را هم از دست ندهیم.

روح الله دهقان‌نژاد دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در این جلسه اظهار کرد: در خصوص باسمنج ابتدا آقای وزیر با ملغی کردن بخش باسمنج برادری خود را ثابت کند.

وی ادامه داد: سه هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در دستور کار وزارت کشور برای تحویل است اما ۱۲۰۰ اتوبوس را تهران برداشته و ۲۲ اتوبوس با اوراق به ما می‌رسد.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در بحث مترو ما بعد از ۲۲ سال هنوز نمی‌توانیم از این وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده کنیم.

دهقان‌نژاد در ادامه اظهار کرد: در خصوص حاشیه‌نشینی باید در بودجه، سهم دولت گنجانده شود زیرا تمام وظایف برعهده شهرداری نیست.

علی نوای باغبان، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه این جلسه با ارائه گزارشی از بودجه شهرداری تبریز اظهار کرد: در سال جاری ۹۰ درصد بودجه را جذب کرده‌ایم که فقط ۳۶ آن درصد متعلق به بودجه عمرانی است. پیشنهادم این است دبیرخانه مشترک شورا و نمایندگان مجلس را ایجاد کنیم تا پیگیر موضوعات و مباحث شود. اگر در هزینه و درآمد نظرات بودجه‌ای وجود دارد ظرف دو ماه آینده به ما اعلام کنند.

روح الله رشیدی عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در ادامه این جلسه گفت: به دلیل عملکرد سازمان محیط زیست و اعلام صنایع آلاینده به عنوان صنعت سبز از سال ۹۲ شهرداری تبریز هیچ سهمی نگرفته است. همچنین ما از سال ۹۳ یک ریال پول از دولت برای خرید اتوبوس نگرفته‌ایم.

وی ادامه داد: در مورد بافت حاشیه‌نشینی هرچه سریع‌تر جلسه‌ای با وزارت راه و شهرسازی برگزار شود.

کد خبر 536881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.