مهم‌ترین مطالبات کلانشهر اصفهان/ رئیس شورای شهر حمایت مجلس را خواستار شد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان هم یکی از ظرفیت‌های کشور بوده و لازم است به این ظرفیت‌ها قبل ازدست رفتن فرصت‌ها توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی در نشست امروز (جمعه) کمیسیون فرهنگی مجلس با اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: هر بخشی از کشور ظرفیت‌ها و مشکلاتی دارد که باید به آن توجه شود، حضور میدانی اعضا کمیسیون فرهنگی مجلس در نقاط مختلف کشور به شناخت بهتر این ظرفیت‌ها کمک کرده و منجر به بهبود قانون‌گذاری خواهد شد.

وی افزود: مدیریت بهره‌برداری یکی از اموری است که باید به آن توجه شود، در کل کشور باید نقاطی که مناسب کشاورزی است مشخص شده و برای کشاورزانی که به دلیل تغییرات اقلیمی امکان کشت ندارند راهکار و اشتغال جایگزین تعیین شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در دولت نهم و دهم موافقت‌نامه‌ای تنظیم شد که بر اساس آن سالن اجلاس سران به عنوان دبیرخانه دائمی اجلاس غیرمتعهدها در نظر گرفته شود، بهره‌برداری از این سالن ضرورت دارد زیرا بودجه کشور و بیت‌المال در آن صرف شده است.

نورصالحی اضافه کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان از اعضا کمیسیون فرهنگی مجلس و دولت درخواست دارد تا اقدامات لازم برای تعیین سالن اجلاس سران اصفهان به عنوان دبیرخانه دائمی اجلاس غیر متعهدها انجام شود، ظرفیت بزرگی در این زمینه وجود دارد که منجر به رفع مشکلات کلان کشور هم خواهد شد.

وی با بیان اینکه دهکده المپیک تنها نقطه‌ای است که در کشور مصوبه مجلس شورای اسلامی را برای کاربری ورزشی دارد، ادامه داد: این دهکده ابتدا قرار بود یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار به عنوان دهکده المپیک در اصفهان در نظر گرفته شود اما پس از آن با تصویب مجلس این میزان به ۳۰۰ هکتار رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ۱۷۰ هکتار از زمین این دهکده اکنون تملک شده و اگر حمایت لازم انجام شود، با استفاده از ظرفیت‌های درون استانی می‌توان دومین مجموعه بزرگ ورزشی کشور را در این مجموعه راه‌اندازی کرد.

نورصالحی اضافه کرد: در آمار معضلات اجتماعی اصفهان از جمله استان‌هایی است که در رتبه‌های اول قرار دارد، حضور یک مجموعه ورزشی بزرگ در اصفهان به حل برخی از این مشکلات هم کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به پدیده فرونشست اصفهان ادامه داد: این موضوعات باید به طور کلان در کشور مدیریت شده و پیش از آنکه بدبینی به مدیریت استان ایجاد شود باید چنین مشکلاتی در سطح کشوری بررسی شود لذا مدیریت مصرف آب و منابع مالی نیازمند تلاش نهادهای ذی‌ربط بوده و برنامه‌های کلی برای آن نیاز است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی دارد که اگر اداره کل میراث فرهنگی این شهر اختیارات بیشتری داشته باشد می‌توان بسیاری از مشکلات موجود را حل کرده و برای افرادی که به دلیل خشکسالی شغل خود را از دست داده‌اند هم شغل ایجاد کرد تا شاهد اعتراضات کمتری باشیم.

نورصالحی اضافه کرد: در کشور قانون جابه‌جایی جمعیت و مهاجرت وجود ندارد، به نظر می‌رسد جای چنین قانونی در کشور خالی است تا این پدیده با ضوابط خاصی انجام شده و بارگذاری بیش از حد بر شهرها انجام نشود.

وی ادامه داد: به دلیل مشکلات اقتصادی موجود در شهرها و روستاها افراد به کلانشهرها مهاجرت می‌کنند که مشکلات زیادی را به همراه دارد، بنابراین لازم است قانونی برای مهاجرت از شهری به شهر دیگر هم تعیین شده و مناطقی که توانایی میزبانی از مهاجران را دارند در آن مشخص شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: توجه ویژه به بافت فرسوده در کل کشور الزامی است، همچنین طرح‌های مسکن نباید منجر به تشدید مشکلات کلانشهرها شود بنابراین اگر دولت و مجلس برای احیا بافت فرسوده تلاش کنند بخشی از مشکل مسکن در کلانشهرها هم حل خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: سهم دولت از محل مالیات شهرهای بزرگ به آن شهرها تخصیص نمی‌یابد، اصفهان آن‌قدرها به بودجه‌های ملی نیاز نداشته و لازم است دولت اقدامات حمایتی برای این کلانشهر انجام دهد.

وی ادامه داد: اصفهان هم یکی از ظرفیت‌های کشور است، لازم است به این ظرفیت‌ها پیش از از دست رفتن فرصت‌ها توجه شود.

کد خبر 536383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.