چگونگی افزایش سطح تعاملات اجتماعی در شهرهای امروزی

یک کارشناس شهرسازی گفت: به منظور افزایش سطح تعاملات اجتماعی، تنها ساخت فضا و ایجاد پاتوق‌های شهری راهگشا نیست بلکه نیاز است در یک بازه زمانی مشخص نیازها و تغییرات در ساختارهای اجتماعی مدنظر قرار بگیرد و در کنار برنامه‌ریزی کالبدی، برنامه‌ریزی اجتماعی و فرهنگی نیز انجام شود.

فرزاد مومنی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مهمترین راهکارها برای افزایش تعاملات اجتماعی، ایجاد مراکزی در سطح شهر و در سطح محلات شهری است تا بتواند زمینه را برای افزایش تعاملات اجتماعی فراهم کند.

وی افزود: تشکیل اجتماعات شهری امروزه هم در شهرهای کشورهای در حال توسعه و هم در شهرهای کشورهای توسعه یافته یک ضرورت است، زیرا شاکله و ساختار اجتماعات شهری نسبت به گذشته تغییرات بسیاری کرده و از سطح خانواده و آشنا به سطحی فراتر رسیده است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: ایجاد فضاهای عمومی و همگانی در سطح مناطق و محلات شهر زمینه را برای افزایش تعاملات اجتماعی فراهم می‌کند و موجب استفاده بیشتر شهروندان از فضاهای شهری می‌شود در حالی که امروزه شاهد هستیم فضاها به خصوص در سطوح بین منطقه‌ای بیشتر به خودروها اختصاص پیدا کرده و کمتر محلی برای حضور و گردهم آمدن در سطح شهرها وجود دارد.

مومنی تصریح کرد: ایجاد پاتوق‌های شهری و اعمال رویکرد انسان گرایانه، و در پی آن ایجاد مسیرهای پیاده محور از جمله راهکارهای موثر است که می‌تواند به افزایش سطح تعاملات اجتماعی بینجامد، البته در این زمینه باید مقیاس شهری نیز مورد توجه باشد چرا که معمولاً در مقیاس‌های فرامنطقه‌ای ایجاد و گسترش تعاملات اجتماعی به راحتی ممکن نیست.

وی تاکید کرد: البته تغییر در نوع روابط اجتماعی در سطح شهرها تنها به واسطه نبود طراحی مناسب نیست و برخی تغییرات در فرهنگ و اجتماع شهری زمینه را برای تغییر در سطح نوع تعاملات اجتماعی ایجاد کرده است.

این کارشناس شهرسازی گفت: یکی از مهمترین رسالت‌های برنامه‌ریزی شهری شناخت دقیق وضعیت اجتماعی و فرهنگی هر جامعه شهری و انجام برنامه‌ریزی متناسب است تا طراحی فضاهای شهری براساس ویژگی‌های هر شهر انجام شود، لذا هر هدفی که مورد نظر برنامه‌ریزان و کارشناسان باشد باید از جنبه‎های اجتماعی و فرهنگی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

مومنی افزود: به منظور افزایش سطح تعاملات اجتماعی، تنها ساخت فضا و ایجاد پاتوق‌های شهری راهگشا نیست بلکه نیاز است در یک بازه زمانی مشخص نیازها و تغییرات در ساختارهای اجتماعی مدنظر قرار بگیرد و در کنار برنامه‌ریزی کالبدی، برنامه‌ریزی اجتماعی و فرهنگی نیز انجام شود.

کد خبر 536176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.