سقوط آزاد لیر ترکیه

عرصه اقتصاد بین‌الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که در این مطلب به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص اقتصادی بین‌المللی طی هفت روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

مذاکرات دو جانبه آمریکا و روسیه درباره ثبات بازار جهانی نفت

طبق بیانیه‌ای که از سوی وزارت انرژی روسیه منتشر شد، پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه و دیوید تورک، همتای آمریکایی وی درباره همکاری دوجانبه در خصوص بازارهای انرژی بین‌المللی و اقدامات چند جانبه در گروه جی ۲۰ به منظور تثبیت بازارهای جهانی نفت گفت و گو کردند.

دیدارهای رو در رو میان مقامات دولتی روسیه و آمریکا به دلیل تنش در روابط دو جانبه که ناشی از تحریم‌های آمریکاست، به ندرت دیده می‌شود. در حوزه انرژی چنین دیدارهایی به دلیل این که عمده تحریم‌ها صنعت نفت و گاز روسیه را هدف گرفته اند، کم سابقه است.

لیر ترکیه پس از ۴ روز دوباره افت کرد

ارزش لیر ترکیه در پایان هفته گذشته ۱.۳ درصد سقوط کرد و رکورد جدیدی در کاهش ارزش یعنی ۱۰.۲۲ در برابر هر دلار را ثبت کرد.

انتظار برای اجرای کاهش مجدد نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ترکیه، سبب افت ارزش لیر می‌شود و تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی این کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با فشارهای سیاسی است.

لیر ترکیه از ابتدای امسال ۲۷ درصد ارزش خود را از دست داده و بدترین عملکرد در بازارهای نوظهور را به خود اختصاص داده است. عمده این کاهش به علت نگرانی سرمایه گذاران در مورد نفوذ اردوغان بر سیاست‌های پولی این کشور و آنچه بسیاری آن را چرخه تسهیل زودهنگام و پرخطر می‌نامند، است.

انتظار می‌رود بانک مرکزی ترکیه در حالی که نرخ تورم این کشور در نزدیکی ۲۰ درصد است، نرخ بهره را از ۱۶ درصد به ۱۵ درصد کاهش دهد.

بانک مرکزی ترکیه با اعلام اینکه افزایش نرخ تورم موقتی است، در ماه سپتامبر کاهش نرخ بهره را آغاز کرد.

ایران صادرات نفت به کره جنوبی را به صفر رساند

آمارهای اولیه گمرک کره جنوبی نشان داد کره جنوبی در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته هیچ نفتی از ایران وارد نکرد.

بر اساس این آمار، پنجمین واردکننده نفت در جهان ماه گذشته میلادی در مجموع ۱۱.۴ میلیون بشکه نفت خام وارد کرده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۱ میلیون بشکه بوده است.

آمارهای نهایی واردات نفت خام این کشور در ماه گذشته در اواخر ماه جاری میلادی توسط شرکت ملی نفت این کشور منتشر خواهد شد.

تلاش بایدن برای کاهش قیمت نفت با همکاری چین

رسانه‌های چینی گزارش دادند دولت آمریکا به چین پیشنهاد داده هر دو کشور به صورت همزمان ذخایر استراتژیک نفت خود را با هدف کنترل افزایش قیمت نفت در بازار جهانی باز کرده و راهی بازار کنند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که هم‌اکنون به خاطر عدم باز کردن در انبارهای استراتژیک نفتی آمریکا در داخل این کشور تحت فشار است، طی گفت‌وگوی مجازی با شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین به آنها پیشنهاد داده تا دو کشور به صورت همزمان این کار را انجام دهند.

روزنامه دولتی سَوت چاینا مورنینگ پست به نقل از منابع آگاه گفته که چینی‌ها هم نسبت به این مسأله نگاه مثبت دارند اما هنوز به صورت رسمی توافق یا تعهدی ارائه نشده است. این پیشنهاد البته نخستین بار در گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته بین وزرای امور خارجه بین دو کشور مطرح شده بود.

گفته می‌شود هم اکنون مذاکراتی درباره تعیین جزئیات این عملیات بین دو کشور در جریان است. البته روزنامه چینی می‌گوید واشنگتن می‌خواهد از هفته آینده فارغ از اینکه چینی‌ها با آنها همگام شوند یا خیر ذخایر نفت استراتژیک خود را راهی بازار کند.

ماه گذشته میلادی قیمت نفت به بالاترین میزان در هفت سال گذشته رسیده بود، اما از آنجا که آژانس بین‌المللی انرژی گفته که روزانه عرضه نفت در بازار در حال رسیدن به تقاضای فزاینده است، قیمت روندی کاهشی را در پیش گرفته است.

کد خبر 536162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.