«نگهبان ریتا» و «معبر گمشده» رونمایی شد

مراسم رونمایی و معرفی دو کتاب «معبر گمشده» و «نگهبان ریتا» همزمان با سالروز حماسه و ایثار اصفهان در عمارت تاریخی سعدی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ابتدای این مراسم که سه شنبه _۲۵ آبان‌ماه_ در عمارت تاریخی سعدی اصفهان برگزار شد، نویسنده کتاب «معبر گم شده» بخشی از کتاب خود که خاطره ای از مجموعه خاطرات گردان تخریب لشکر امام حسین بود را قرائت کرد.

حسینعلی محمدی جزی اظهار کرد: کتاب معبد گمشده مجموعه خاطراتی در موضوع دفاع مقدس است که خاطرات رزمندگان جنگ هشت ساله ایران و عراق را بازگو می کند. این کتاب در قطع رقعی در ۱۵۰ صفحه، با ویراستاری گروه ویراستاری خط، طراحی جلد بابک سفری و صفحه آرایی محمدعلی ناصحی به چاپ رسیده است.

نویسنده کتاب «معبر گم شده» افزود: بیش از دو سال برای نوشتن کتاب وقت گذاشته ام و برای آن حدود ۲۰۰ مصاحبه با رزمندگان گرفته شده است. نوع این مصاحبه ها فنی نبود و مصاحبه‌گر نمی دانست چه چیزی بپرسد. بنابراین بیشتر به شرح حال و احوال خود رزمندگان در مصاحبه ها اشاره شده بود. از بین بیش از هزار صفحه مصاحبه، خاطراتی را انتخاب کردم که هم تاثیرگذار و هم متفاوت بودند تا در نهایت به این کتاب تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در این کتاب حدود چهل خاطره از رزمندگان دفاع مقدس آورده شده است و راوی‌های این خاطرات که همان رزمندگان هستند نیز در کتاب معرفی شده‌اند، تصریح کرد: در این کتاب هر یک از شهیدانی که اسم آن‌ها در کتاب آورده شده است نیز در پاورقی معرفی شده‌اند.

محمدی جزی گفت: من در تیم اطلاعات عملیات لشکر ۳۰ زرهی بودم و بعد از آن در عملیات محرم که اتفاقاً امروز هم سالروز تشییع شهدای آن است حضور داشتم. دو شب قبل از عملیات وارد رودخانه «دورک» شدم. بعد از اتفاقاتی در عملیات محرم افتاد، فرماندهان قرارگاه به وجود سلاح‌ها و بمب‌های شیمیایی دشمن مشکوک شدند و از آن به بعد من وارد حوزه آموزش جنگ‌های شیمیایی و امدادگری شدم.

نویسنده کتاب معبر گم شده، درباره تاثیرگذارترین خاطره نوشته شده در این کتاب گفت: تاثیرگذارترین خاطره کتابم مربوط به سید اسماعیل اعتصامی است. او در عملیات کربلای چهار حضور داشت. این شهید حرکت کرد، خودش را از اروند به سمت عراقی ها رساند، وارد خاکریز آن‌ها شده و مین ها را خنثی کرد.

محمدی جزی خاطر نشان کرد: ابتدا نام کتاب شب‌های مهتابی بود اما این نام پذیرفته نشد و یکی از مسئولین سه اسم دیگر را به صورت تلفنی به من پیشنهاد کرد تا یکی از آنها را انتخاب کنم و من نیز نام "معبر گم شده" را انتخاب کردم. اتفاقاً معبر گم شده نام یکی از خاطرات خواندنی رزمندگان است که در عملیات والفجر۱ رقم خورد.

هروقت می نویسم دغدغه دارم

کتاب دیگری که در این نشست معرفی شد، «نگهبان ریتا» نام داشت. این کتاب شامل هشت داستان کوتاه در موضوع دفاع مقدس، در ۹۴ صفحه و قطع رقعی و با نویسندگی فهمیه قائدی نگارش شده است. بسیاری از داستان های این کتاب برنده جایزه انقلاب و یوسف شده‌اند.

فهیمه قائدی پس از خواندن بخشی از کتاب خود که مربوط به سالروز حماسه و ایثار اصفهان بود، گفت: این مجموعه از سال ۹۴ تا ۹۶ نوشته و در سال ۹۷ بازنویسی شده است.

وی با بیان اینکه نوشتن برای من بیشتر از آنکه شغل باشد احساسی درونی است، ادامه داد: هر وقت می نویسم، دغدغه‌ای دارم یا از چیزی رنج می کشم. دوست ندارم که کتابم چاپ شود تا شهرت پیدا کنم. مدت ۹ سال است که در حوزه ادبیات فعالیت دارم اما این اولین اثر داستانی من است.

نویسنده کتاب نگهبان ریتا، تصریح کرد: هر اثری که می نویسم باعث رشد درونی من می‌شود. هر گاه کم می آورم سراغ داستان‌های خود می‌روم، آن‌ها را می‌خوانم و حالم خوب می‌شود. اغلب نویسنده‌ها وقت خود بر این می گذارند تا مخاطب را آگاه کنند اما تعداد کسانی که به این فکر می‌کنند که مخاطب نیاز به راهکار دارد کم است بنابراین سعی کرده‌ام کتابم هم آگاهی خواننده را افزایش دهد و هم به او راهکار بدهد.

کد خبر 536031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.