راهبردهای شهری آلمان برای مقابله با تغییرات اقلیمی

شهرهای سراسر جهان، همواره در تلاش برای توسعه استراتژی‌هایی هستند که تا سال‌های ۲۰۳۰، ۲۰۴۰ و حتی ۲۰۵۰ انتشارات گازهای آلاینده را به حداقل برسانند و از این طریق به مبارزه با تغییرات اقلیمی بروند، اما از آنجا که بحران اقلیمی هر روز بیشتر از قبل شدت می‌یابد، اقدامات فوری نباید قربانی اهداف درازمدت شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای جهان به این نتیجه رسیده‌اند که نباید تنها اهداف و برنامه‌های درازمدت خود برای رسیدن به کربن صفر را دنبال کنند بلکه لازم است سازگار با تغییرات محیطی و شدت یافتن اثرات جزایر گرمایی، اقداماتی فوری به کار گیرند تا بشر و محیط را از تبعات منفی آن حفظ کنند. در این راستا، بسیاری از برنامه‌ریزان برنامه بودجه‌بندی اقلیمی را مورد توجه قرار داده‌اند که بر اساس آن، مدیریت اقدامات مربوط به آب و هوا با دقتی به مراتب بالاتر از مصرف منابع مالی انجام می‌شود.

مدیران مانهایم، سومین شهر بزرگ ایالت بادن-وورتمبرگ در آلمان، قرار است اقدامات اقلیمی خود را دیجیتالی کنند تا بتوانند سازگار با شرایط زمان، واکنش‌های مناسبی علیه تغییرات آب و هوایی به کار گیرند و در نهایت به هدف کربن خنثی خود تا سال ۲۰۳۰ دست یابند.

راهبردهای شهری آلمان برای مقابله با تغییرات اقلیمی

حذف زغال از سوخت شهری

در استراتژی اقلیمی سابق مانهایم که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ اجرا شد، قرار بود طی این ۱۰ سال انتشار گازهای آلاینده به میزان ۴۰ درصد کاهش یابد که طبق آخرین گزارشات، تنها ۲۸ درصد از مقدار گازهای منتشر شده پایین آمد. البته مدیران شهر ادعا کرده‌اند که اگرچه هدف کاهش ۴۰ درصدی انتشار کربن تا ۲۰۲۰ حاصل نشد با این حال، طرح‌های شهر به گونه‌ای است که در نهایت مانهایم به وجود گازهای آلاینده در سراسر شهر پایان خواهد داد. البته زمان دقیقی برای این هدف مهم مشخص نشده است با این حال، مدیران زمان آن را بعد از ۲۰۳۰ و قبل از ۲۰۵۰ تصور کرده‌اند.

در رسیدن به هدف صفر کربن در مانهایم، نه تنها تاجران بزرگ و سرمایه‌داران معروف شهر مشارکت خواهند کرد، بلکه قرار است گروهی متشکل از ۲۰ نفر مردم عادی نیز در جلسات مدیران شهر برای کاهش انتشار کربن حضور پیدا کنند و به ارائه راهبردهای خود برای رسیدن به هدف نهایی بپردازند. در این جلسات، پایان دادن به مصرف زغال برای تأمین انرژی به ویژه در نیروگاه‌ها تا سال ۲۰۳۳ و در عوض، جایگزین کردن انرژی تجدید پذیر برای فراهم آوردن نیرو مورد بحث قرار خواهد گرفت ضمن اینکه ایجاد مشاغل سبز نیز بخشی از گفتگوها را به خود اختصاص خواهد داد.

راهبردهای شهری آلمان برای مقابله با تغییرات اقلیمی

ارائه پیچیدگی‌های مربوط به کاهش انتشار گازهای آلاینده و رسیدن به هدف صفر کربن

مدیران مانهایم در نظر دارند از تجربه‌ها و داده‌های سایر شهرها بهره گیرند و با استفاده از آمار ملی و بین‌المللی و همچنین مدل‌های ریاضی، نوعی دوقلوی دیجیتالی از شهر به وجود آورند و از این طریق، پیچیدگی‌های مسیر واقعی رسیدن به کربن سفر را به تصویر بکشند. دوقلوی دیجیتال نوعی مدل نرم‌افزار فعال از یک شیء فیزیکی به شمار می‌رود که با استفاده از داده‌های حاصل از سنسورهای نصب شده روی آن، وضعیت شیء و محیط اطراف را به طور آنی نشان می‌دهد.

مدیران مدعی شده‌اند که نتیجه این همکاری‌ها منجر به ایجاد یک طرح فعال برای مقابله با تغییرات اقلیمی به طور آنی خواهد شد که به اعضا کمک می‌کند اثربخشی فعالیت‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهند، پیشرفت‌های خود را با سایرین به اشتراک بگذارند و به یک استراتژی کلی برای بهبود مداوم دست یابند. البته تمام تصمیمات و طرح‌های جدید مبتنی بر برنامه اصلی شهر برای رسیدن به هدف صفر انتشار کربن خواهد بود و دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و ساخت سازه‌های سبز در رأس ان‌ها قرار خواهد گرفت.

راهبردهای شهری آلمان برای مقابله با تغییرات اقلیمی

شیوع کرونا و ایجاد اختلال در درک اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی

بدیهی است که شیوع بیماری کووید -۱۹ باعث ایجاد اختلالات زیادی در سازگار سازی اقدامات ضد تغییرات اقلیمی با نحوه زندگی مردم شد. طی این دوران، بسیاری از جوامع سراسر دنیا به دورکاری و تجارت الکترونیکی روی آورده ضمن اینکه، الگوهای عبور و مرور خود را به طور قابل توجهی تغییر داده‌اند. این تحولات در زندگی بشر منجر به تغییراتی نیز در الگوی انتشار کربن شده و پیامدهای زیادی از خود به جای گذاشته است. با این حال، هنوز مدیران شهری از ادامه روند زندگی در پساکرونا مطمئن نیستند و بر همین اساس در ادامه رویکردهای خود برای کاهش کربن با چالش‌های عدیده‌ای مواجه شده‌اند. در واقع، چنانچه دورکاری، جایگزینی خودروهای شخصی به جای وسایل نقلیه عمومی، ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و سایر گرایش‌هایی که در زمان کرونا به یک هنجار جدید تبدیل شده است ادامه یابد، آنگاه مدیران باید تغییرات زیادی در برنامه‌های خود برای رسیدن به هدف کربن صفر ایجاد کند.

راهبردهای شهری آلمان برای مقابله با تغییرات اقلیمی

هنجار جدید زندگی در دوران کرونا تحولات زیادی در اقلیم و انتشار کربن به وجود آورده است؛ به عنوان مثال، دورکاری منجر به کاهش رفت و آمد در داخل شهر و در نتیجه به حداقل رسیدن استفاده از خودروهای الکتریکی شده که همین امر به سهم خود، کاهش چشمگیر انتشار کربن را در پی داشته است. البته اثرات دورکاری بر انتشار گاز دی اکسید کربن در شرایط مختلف متفاوت است به این صورت که اگر افراد تا پیش از کرونا فاصله‌های زیادی را از منزل تا محل کار خود با وسایل نقلیه موتوری سپری می‌کردند، کار در منزل، کاهش چشمگیر کربن را در پی داشته است حال آنکه برای افرادی که محل کار آن‌ها در نزدیکی منزلشان بوده است و نیازی به تردد از طریق وسایل نقلیه نداشته‌اند، اکنون با کار کردن در خانه، تنها مصرف انرژی شهری در منزل را افزایش داده‌اند که این امر به سهم خود می‌تواند افزایش انتشار گاز دی اکسید کربن را در پی داشته باشد.

راهبردهای شهری آلمان برای مقابله با تغییرات اقلیمی

مدیران مانهایم امیدوار هستند که بهره‌گیری از دوقلوی دیجیتال به آن‌ها کمک کند، تغییرات اقلیمی و سایر تحولات در محیط شهری را به صورت آنی درک کنند تا واکنش مناسب و سریع را برای مقابله با آن به کار گیرند و بتوانند در نهایت خود را به هدف صفر کربن که البته زمان دقیقی برای آن مشخص نشده است، نزدیک کنند.

کد خبر 535648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.