ویژگی‌های شهرهای جهانی

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: هرکدام از شهرها در سطوح مختلف منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی جایگاه مشخصی در نظام سلسله مراتب شهری دارند، اما شهرهای جهانی در راس این نظام و در سطوح بین المللی ویژگی‌های منحصر به فردی را به نمایش می‌گذارند.

حسین حاتمی‌‎نژاد در گفت‌‎وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرهای جهانی شهرهایی هستند که در نظام تقسیم کار بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای دارند و به نوعی در سطوح کلان جهانی به برندینگ شهری دست پیدا کرده‌اند.

وی افزود: شهرهای جهانی باید زیرساخت‌های مخصوص به خودشان را داشته باشند تا بتوانند در فضای رقابتی امروز خود را در عرصه‌های بین المللی مطرح کنند.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: وجود زیرساخت‌های کالبدی به روز و پیشرفته مثل فرودگاه‌های بین المللی بزرگ و مدرن، ارائه خدمات بانکی و تولیدی و گردشگری یک شهر را در سطح جهانی مطرح می‌کند، اما شهرهای جهانی چیزی فرای اینها هستند.

حاتمی‌‎نژاد اضافه کرد: شهرهای جهانی به واقع مرکز تجارت و اقتصاد جهان هستند و تصمیماتی که در این شهرها اتخاذ می‌شود، اقتصاد سایر کشورهای جهان را به نوعی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: شهرهای جهانی از جنبه‌های مختلف، چه به لحاظ جمعیتی و چه به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سرآمد همه شهرها در سراسر جهان هستند و با حوزه نفوذ و قدرتی که دارند، فرهنگ خود را به سایر شهرهای دنیا تحمیل می‌کنند و به نوعی فرهنگ آفرینی انجام می‌دهند.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: البته این شهرها با وجود برتری در حوزه‌های مختلف، به خصوص حوزه اقتصادی خود شاهد نابرابری‌هایی هستند که عدالت اجتماعی و ضرورت توزیع متوازن منابع را زیر سوال می‌برد لذا شهرهای جهانی با تمامی زیبایی‌هایی که دارند، در درون خود شاهد ناهنجاری‌های اجتماعی نیز هستند.

حاتمی‌نژاد افزود: این خود نشان می‌دهد که شهرها برای اینکه بتوانند مسیر توسعه پایدار را طی کنند و آرامش و رفاه را برای شهروندان خود به ارمغان بیاورند، الزامی نیست حتماً در سطح جهانی مطرح باشند، همانطور که در حال حاضر بسیاری از شهرهای کوچک دنیا رتبه نخست را از نظر پایداری به خود اختصاص می‌دهند در حالی که جز شهرهای جهانی نیستند.

کد خبر 535500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.