بسته خبری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی

سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ویژه برنامه‌های خود به مناسبت «هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار» و همچنین «بیست‌وپنجم آبان، روز ایثار و حماسه مردم اصفهان» را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، با آغاز «هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار» و همچنین «بیست‌وپنجم آبان، روز ایثار و حماسه مردم اصفهان»، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ویژه برنامه‌های خود با نام‌های «طنین موسیقایی شهدا در میدان امام خمینی (ره)»، «یک هفته به افتخار کتاب» و «شهید کوچه ما روشنایی شهر است» را برگزار می‌کند.

شهید کوچه ما روشنایی شهر است

ویژه‌برنامه «شهید کوچه ما روشنایی شهر است» ادای دین معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان به ۳۷۰ شهید گلگون‌کفن عملیات محرم سال ۶۱ است که هم‌زمان با سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان برگزار می‌شود.

مدیر هماهنگی امور مناطق معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان در این خصوص اظهار کرد: طبق رویکرد محله محوری شهردار اصفهان در اجرای تمام برنامه‌های فرهنگی ازجمله رویدادهای شهری، قرار است به‌جای برگزاری یک رویداد بزرگ، ویژه‌برنامه‌هایی محله محور برگزار شود که ویژه‌برنامه‌های ۲۵ آبان نخستین برنامه‌ای است که در دوره مدیریت جدید شهری با این رویکرد برگزار می‌شود.

امیرحسین ستوده فر افزود: بر همین اساس برنامه «شهید کوچه ما روشنایی شهر است» در محل سکونت خانواده ۳۷۰ شهید عملیات محرم ۶۱ برگزار می‌شود. زمانی که از تشییع هم‌زمان ۳۷۰ شهید در ۲۵ آبان ماه ۶۱ در اصفهان به‌عنوان حماسه یاد می‌شود، ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰ نیز می‌تواند با تجلیل از خانواده این ۳۷۰ شهید ماندگار و تبدیل به حماسه‌ای دیگر شود.

وی با اشاره به برگزاری این برنامه از ۲۵ تا ۲۸ آبان و آذین‌بندی در تمام ۳۷۰ نقطه گفت: درگذشته کمتر رویدادی به این گستردگی در سطح شهر اصفهان برگزارشده که این اتفاق مبارکی است. در این برنامه مدیران شهری و اعضای شورای شهر در محل سکونت پدر و مادر این شهدا حاضرشده و تندیس حماسه و ایثار را به آن‌ها اهدا می‌کنند.

مدیر هماهنگی امور مناطق معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با اشاره به تولید سرود ۲۵ آبان و چاپ کتابچه‌ای با عنوان ۳۷۰ رود بی‌پایان تصریح کرد: روایت داستانی عملیات محرم و حال و هوای حماسی تشییع پیکرهای شهدا در ۲۵ آبان ۶۱ در این کتاب آورده شده است و همچنین شعری درباره ۲۵ آبان ۶۱ سروده شده که در این کتاب موجود است.

ستوده فر با اشاره به رونمایی از نماد ۲۵ آبان سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان در محل پل ۲۵ آبان اضافه کرد: یک فیلم سینمایی نیز در چهار اپیزود در اصفهان تولیدشده که اپیزود اول و دوم آن رونمایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: تمامی برنامه‌های ویژه حماسه ۲۵ آبان با شعار واحد ۳۷۰ رود بی‌پایان با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان، اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی، سازمان خدمات شهری، سازمان زیباسازی و سایر بخش‌های شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

ستوده فر خاطرنشان کرد: تبلیغات شهری، طراحی دیوار پازلی برج جهان‌نما، آذین‌بندی و فضاسازی‌های شهری با همین شعار و طرح گرافیکی مشابه انجام‌شده که جلوه بصری خوبی به شهر بخشیده است.

یک هفته به‌افتخار «کتاب»

رئیس امور کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی به مناسبت هفته کتاب خبر داد.

طیبه فاطمی با اشاره به برگزاری جشن کتاب برای تجلیل از کتابداران اظهار داشت: تجلیل از مخاطبان وفادار کتابخانه‌های شهرداری، خیران کتابخانه ساز و خیرانی که به کتابخانه‌های شهرداری کتاب اهدا کرده‌اند از دیگر بخش‌های این برنامه است که روز چهارشنبه ۲۶ آبان ماه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار می‌شود.

وی اعتماد شهروندان مؤثر و فرهیخته به کتابخانه‌های شهرداری اصفهان را نشان‌دهنده اوج بلوغ و مایه مباهات دانست و افزود: یک مجموعه شخصی از سوی بازماندگان مرحوم هوشنگ الهام شامل بیش از ۹ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های شهرداری اهداشده که در این جشن از این مجموعه رونمایی شده و از خانواده ایشان تجلیل می‌شود.

وی با اشاره به برنامه رونمایی از کتاب «زیر آسمان اصفهان» نوشته احمد مدنی ادامه داد: همچنین یک کارگاه آموزشی برای آشنایی با ادبیات کودکان و نوجوانان و آسیب‌شناسی این حوزه توسط متخصصان برگزار می‌شود.

فاطمی با اشاره به انتشار مجدد ۱۵ موشن‌گرافی در فضای مجازی درباره ترویج فرهنگ مطالعه گفت: دو کلیپ با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی از مجموعه «دیرین» با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم محمد ابوالحسنی پخش خواهد شد.

وی با اشاره به رونمایی از تفاهم‌نامه همکاری با معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان در هفته کتاب تصریح کرد: تفاهم‌نامه همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، کتابخانه موزه ملی ملک، کتابخانه مجلس شورای اسلامی و فرهنگستان هنر نیز در آینده رونمایی می‌شود.

به گفته فاطمی، فراخوان طرح شهر بیدار (تربیت کودک کتابدار و نوجوان کتابدار) نیز به‌زودی منتشر و تبلیغات شهری به این امر اختصاص می‌یابد تا بار دیگر در اصفهان اجرا شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با کتابداران اضافه کرد: نخستین نشست اعضای این کمیسیون با کتابداران کتابخانه‌های زیرمجموعه شهرداری برگزار شد که در این نشست کتابداران به بیان دغدغه‌های خود، بایدها و نبایدها، چالش‌های پیش‌روی کتابخانه‌ها در عصر الکترونیک، توجه به زیرساخت‌های قابلیتی و فرآیند برای همگام شدن با تکنولوژی، استفاده بهینه و حداکثری از فضای مجازی، نقش کتابخانه‌ها به‌عنوان مراکز فرا نهادی در تعامل با سایر دستگاه‌ها، همکاری اثربخش و مؤثر با متولیان و ذی‌نفعان این حوزه، کمک به نشر الکترونیک و کتابخانه‌های بدون دیوار، تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه‌های فرهنگی، پررنگ شدن نقش کتابخانه‌های کودک و نوجوان به‌عنوان فضای مناسب برای ایجاد عادت به مطالعه در آن‌ها، توجه به مبلمان شهری، ایجاد جذابیت بصری در کتابخانه‌های شهرداری و نقش کتابداران در پیاده‌سازی مدیریت دانش پرداختند.

طنین موسیقایی شهدا در میدان امام خمینی (ره)

گروه آوازی «مولا» نواهای خاطره‌انگیزی را به یاد شهدای ۲۵ آبان ۶۱، ساز می‌کند.

به گزارش ستاد خبری رویداد ۳۷۰ رود بی‌پایان، میدان امام اصفهان در آبان امسال با یاد و خاطره تشییع ۳۷۰ رودِ روشن جاری در ۲۵ آبان سال ۶۱، شهیدان جاویدِ عملیات محرم، تجدید میثاق می‌کند.

سرپرست گروه آوازی مولا، این اثرِ موسیقاییِ خلاقه را حاصل تلاش شبانه‌روزی گروهی ۸۷ نفره متشکل از هنرمندان و نیروهای فنی عنوان کرده و بابیان اینکه گروه آوازی «مولا» در ویژه‌برنامه پاسداشت یاد شهدای بیست و پنجم آبان ماه سال ۶۱ در اصفهان به مدت چهار شب در میدان امام می‌نوازد، اظهار کرد: در این سعی جمعی، ارکستر بزرگی متشکل از سازهای زهی، بادی، برنجی بادی و چوبی بادی به اجرای چهار قطعه موسیقی بهنام‌های شب خاطره، مژده باران، ایران، و تیتراژ فیلم سینمایی دوئل می‌پردازند.

شمس افزود: این قطعه، بازخوانی تیتراژ فیلم سینمایی دوئل به کارگردانی احمدرضا درویش و آهنگسازی مجید انتظامی است که علیرضا عارف مهر آن را برای اجرای مجدد توسط این گروه، تنظیم کرده است. همچنین، هم‌زمان با اجرای این قطعات، هنرمندان تئاتر به اجرای حرکات فرمی می‌پردازند. این حرکات، بر اساس متن و معنای شعرِ ما انجام می‌شود و نورپردازی حرفه‌ای و خلاقانه آن‌ها را همراهی می‌کند.

وی با اشاره به مضامین قطعات اجرایی ادامه می‌دهد: این قطعاتِ پنج‌دقیقه‌ای که به‌تناوب در میان برنامه‌ها اجرا خواهد شد، دارای مضامینی با محوریت ایران، شهادت، جوانان و همت است که با کوشش گروه ما در قالب آثاری حماسی به اجرا درمی‌آید. برای تداعی خاطر بیشتر نیز اعضای گروه بالباس‌های نظامی حضور خواهند یافت.

او، قطعه شب خاطره‌ها را به‌عنوان هدیه‌ای ویژه از سوی گروه آوازی مولا به جانبازان و همه‌کسانی که دل درگرو دفاع مقدس دارند، تقدیم کرده و هدف مهم این اجرا را، پس از پاسداشت یاد شهدای آبان، باز زنده سازی خاطرات تشییع شهدا از مرکز میدان امام، در همسایگی حوض‌ها تا گلستان شهدا برای نسل گذشته و نسل جوانی که تصویری از این واقعه مهم ندارند، عنوان می‌کند.

شمس می‌گوید: «سعی کرده‌ایم در تنظیم اشعار و نواها از محتوایی که در زمان جنگ و جبهه به کار می‌رفته در کنار محتواهای امروزی استفاده کنیم تا همه طیف‌های سنی با هر سلیقه‌ای که در میدان امام حضور می‌یابند، با خاطره‌ای درخشان از این برنامه به خانه بروند.

وی با تأکید بر نگاه خلاقه و ایده‌هایی که در ساخت و اجرای این اثر به‌کاررفته، ادامه می‌دهد: «به‌طورمعمول در هر ارکستر دو یا سه سولیست / تک‌خوان حضور دارند درحالی‌که ارکستر ما دارای هفت تک‌خوان خوش‌نفس، چهل خواننده کُر و سی نوازنده است که در این ابعاد، گروهی بزرگ و کاری قابل‌توجه به‌حساب می‌آید. همچنین در کنار سازهای زهی و کوبه‌ای، از سازهایی چون عود و کمانچه و تار استفاده‌شده تا نقشِ موسیقیِ مکتب اصفهان نیز در این اثر برجسته شود، کاری که لااقل در اصفهان برای نخستین بار در چنین ساختاری انجام می‌شود.

اما نکته مهم دیگری که موجبات رفع نگرانی دوستداران آثار و ابنیه تاریخی در این میدانِ معظم را در پی خواهد داشت، تنظیم به‌خصوص موسیقی و سازبندی این ارکستر است. شمس دراین‌باره می‌گوید: «برای جلوگیری از وارد آمدن هرگونه آسیب به ابنیه تاریخی میدان امام متحمل زحمات بسیاری شدیم و سعی کردیم تنظیم این ارکستر را به سمت و سویی ببریم که با دقت در انتخاب سازها، موجب ایجاد آسیب برای ابنیه تاریخی میدان نشویم.

به گفته سرپرست گروه آوازی مولا، ایمان خدام باشی، امین زینبی، امید شیخ بهایی، آرمان ریاحی، امیرمحمد امانی فر، مهران کاشی و محمدصادق باقری تک‌خوان‌های این گروه هستند و برخی از خواننده‌های گروه نیز ازجمله کسانی بوده‌اند که به هنگام تشییع شهدا نوجوان بوده و در این کار، دخیل بوده‌اند. همچنین بعضی دیگر از آن‌ها از جانبازان دوران دفاع مقدس و یا برادر شهید هستند.

بازسازی جنگِ آبی شهیدان اصفهانی در حوض میان میدان امام

همچنین هم‌زمان با اجرای رویداد ۳۷۰ رویداد بی‌پایان، چهار روایت نمایشی از به آب زدن رزمندگان اصفهانی در عملیات محرم، در حوض میدان امام اجرا می‌شود تا حکایتی از رشادت فرشتگان خاک در آب و داستان پرآب چشم شهادت آن‌ها در آبان سال ۶۱ باشند.

مرتضی رشیدی با اعلام این خبر، می‌گوید: حوض میان میدان امام برای اجرای این نمایش چهار قطعه‌ای که هدف آن به نمایش درآوردن اعزام به جبهه، گذر از معبر و خور و نیزار و شهادت شهیدان دفاع مقدس است، با همکاری شبانه‌روزی گروه فنیِ نمایش اجراشده و به مناسبت پاسداشت بیست و پنجم آبان پذیرای مخاطبان خواهد بود.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: در این نمایش که نزدیک به صد بازیگر ایفای نقش می‌کنند، به بازسازی لحظاتی از زندگی رزمندگان اصفهانی پرداخته‌ایم و حوض میان میدان را مانند منطقه جنگ آبی آماده کرده‌ایم.

وی با تشریح فضایِ روایی این نمایش می‌گوید: از تمامی ارکان نیروی انسانی و ادوات دخیل در این عملیات مانند مقر فرماندهی، غواص و قایق استفاده می‌شود. بازیگری که نقش راوی را دارد، به روایتِ داستان‌هایی از شهادت رزمندگان می‌پردازد و بازیگران، این روایت‌ها را نقش می‌زنند.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، فرم اجرای این نمایش را پرفورمنس عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: اینجا شکل‌گرایی اتفاق می‌افتد و به این سبب، در روایت‌های ما دیالوگی وجود ندارد.

رشیدی شکل اجرا، وسعتِ مکان اجرا و شمارِ بالای هنرمندان و تیم فنی این نمایش بزرگ را ازجمله ویژگی‌های برجسته این نمایش می‌داند و حوض میان میدان را مهم‌ترین عامل ایجاد این فضا عنوان می‌کند. او همچنین اعلام کرد: این نمایش چهار قطعه‌ای که تمرین آن ۱۲ روز طول کشیده است، به مناسبت پاسداشت یاد و خاطره ۳۷۰ شهیدِ آبان سال ۶۱ به مدت چهار شب در میدان نقش‌جهان به اجرا درمی‌آید.

گفتنی است؛ ویژه‌برنامه «۳۷۰ رود بی‌پایان» پاسداشت شهدایِ آبان سال شصت‌ویک، از ۲۵ آبان ماه به مدت چهار شب از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه تا ۱۹:۳۰ دقیقه در میدان امام به مدت یک ساعت برای عموم مردم اصفهان در همسایگی حوض‌های میان میدان برگزار می‌شود.

کد خبر 535449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.