فقر؛ قدرتمندترین محرک خشونت در میان بشر

شواهد حاکی است که امروزه فشارهای مالی تحمیل شده بر جوانان، بحران‌های بسیاری نظیر کاهش رفاه، مصرف مواد مخدر، خشم و حتی خودکشی را پیش روی آن‌ها قرار داده است؛ سوالی که ممکن است در اینجا مطرح شود اینکه چگونه می‌توان در چنینی وضعیت خشم شخصی را کنترل کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که جوانان امروزی، اغلب تحت شرایط زندگی با مشکلات روحی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و ممکن است به طور پیوسته در منزل یا محل کار خود با عصبانیت رفتار کنند. تا کنون تحقیقات زیادی در راستای کشف علت وجود خشم در میان جوانان انجام و مشخص شده است که بخش اعظم عصبانیت و بی‌حوصلگی این قشر آسیب‌پذیر جامعه به فشارهای مالی وارد بر آن‌ها مربوط می‌شود. شواهد حاکی است که افراد مقروض یا کسانی که از نظر مالی با مشکل مواجه هستند در اغلب موارد به هنگام برقراری ارتباط با دیگران نیز لحظاتی نارضایت‌بخش را تجربه می‌کنند چرا که نوعی نگرانی دائمی بر ذهن آن‌ها غلبه کرده است.

برخی از افراد کم‌پول، ادعا می‌کنند که اغلب شب‌های خود را با تشویش به روز می‌رسانند و درست به محض بیدار شدن از خواب نیز، نوعی نگرانی مفرط را در خود احساس می‌کنند. همین وضعیت باعث می‌شود که در طول روز به طور مدوام در حال پرخاشگری با اطرافیان خود نظیر والدین، دوستان و همکاران باشند و با خشونت با دیگران برخورد کنند. به منظور حل بحران خشونت ناشی از فقدان منابع مالی ابتدا باید به بررسی مسائل مختلفی پرداخت که زمینه‌ساز مشکلات روانی مختلف در میان جوانان و در زمینه کمبود پول بوده است.

چرا پول یک مسئله حیاتی است؟

وجود یا نبود پول می‌تواند حس عاطفی جوانان را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد به طوری که از نظر روانشناسان بسیاری، منابع مالی قدرتمندترین محرک عاطفی در زندگی بشر به حساب می‌آید. بسیاری از مردم بر این باورند که بین داشتن پول و سلامت قلب در آن‌ها رابطه مستقیمی وجود دارد چرا که زمان و نیروی زیادی برای به دست آوردن این منبع مهم مصرف می‌کنند و کمبود پول منجر به خشم در میان آنان می‌شود. گاهی افراد از اینکه برای خرید به فروشگاه رفته و پول خرج کرده‌اند، خشمگین می‌شوند حال آنکه عصبانیت برخی نیز در پایان هر ماه و در نتیجه پس‌انداز ناکافی اتفاق می‌افتد. علاوه بر این در بسیاری از موارد نیز افراد والدین خود را عامل اصلی کمبود منابع مالی می‌دانند چرا که از یک سو اصول خرج کردن را به آن‌ها یاد نداده یا اینکه باورهای اقتصادی خود را به فرزندان تلقین کرده‌اند. بدترین نوع خشونت مالی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد دنیای پیرامون خود را عامل اصلی فقر و عصبانیت خود می‌داند و هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت خود انجام نمی‌دهد.

در زمان عصبانیت ناشی از کمبود منابع مالی چه اتفاقی می‌افتد؟

افرادی که با خشونت یا نگرانی ناشی از مسائل مالی (یا سایر مشکلات دیگر) مواجه می‌شوند نه تنها از نظر روانی آسیب می‌بینند، بلکه جسم آن‌ها نیز دچار مشکلاتی می‌شود. به عنوان مثال، کم‌خوابی، کاهش اشتها، خستگی مزمن، سر درد، دل‌درد، گرفتگی صدا، افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، مشکلات گوارشی و بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین عوارض نگرانی و خشونت به شمار می‌رود. علاوه بر این، افرادی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند اغلب مایل هستند برای آرام کردن خود داد بزنند، ناسزا بگویند، دیگران را تهدید کنند، عزت نفس خود را از دست بدهند، افسرده شوند، بی‌حسی اندام به ویژه دست و پا را تجربه کنند و حتی دست به کتک زدن دیگران، مصرف مواد مخدر یا داروهای آرام‌بخش بزنند.

در هنگام کمبود منابع پولی، چگونه می‌توان خشم خود را کنترل کرد؟

بدیهی است که عواطف انسانی نوعی واکنش ناخودآگاه و روان‌شناسانه به شمار می‌رود با این حال می‌توان تا حد زیادی آن‌ها را کنترل کرد. به عنوان مثال، پلک زدن چشم به هنگام استرس به طور غیر ارادی اتفاق می‌افتد، اما فرد مبتلا از وجود آن باخبر می‌شود. این وضعیت در مورد خشونت نیز صدق می‌کند، یعنی افراد می‌دانند که در چه زمانی نسبت به سایر زمان‌ها عصبانی هستند. در چنین شرایطی نفس کشیدن عمیق، نوشیدن جرعه‌ای آب و پرهیز از ناسزاگویی می‌تواند به بهترین شکل ممکن خشونت فرد را کنترل کند.

افزایش مسئولیت‌پذیری شخصی در مقابل مشکلات مالی

زمانی که یک شخص، متأثر از مشکلات مالی نسبت به دیگران و دنیای اطراف خود خشمگین می‌شود در واقع، توانایی مقابله با مشکلات خود را ندارد و دیگران را مسئول آن می‌داند. چنانچه، مسئولیت‌پذیری میان افراد افزایش پیدا کند، آنگاه آن‌ها تلاش خواهند کرد درآمد خود را بهتر مدیریت کنند که همین امر منجر به کاهش مشکلات مالی این افراد نیز می‌شود. از سوی دیگر، زمانی که فرد خود را مسئول کسب درآمد بداند، آنگاه برای مسائل مالی و حتی انتخاب شغل خود بهتر تصمیم می‌گیرد که همین امر، می‌تواند مشکلات مالی او را کاهش دهد و به تبع، خشونت و افسردگی ناشی از کمبود پول را در او به حداقل برساند.

کد خبر 535429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.