بی‌آبی از نمای نزدیک

وزیر نیروی دولت سیزدهم به اصفهان سفر کرد و پای صحبت کشاورزان مناطق مختلف اصفهان نشست تا از نزدیک پیگیر مشکلات آب این استان باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نوای مظلومانه کشاورزان اصفهان پس از ماه‌ها اعتراض به وضعیت آب در استان، پای وزیر نیرو را به فلات مرکزی ایران کشاند.

علی‌اکبر محرابیان صبح جمعه -۲۱ آبان‌ماه- به اصفهان و سپس به چهارمحال و بختیاری سفر کرد تا بازدیدی از نقاط بحرانی خشکسالی در این محدوده مرکزی کشور داشته باشد که طی سال‌های گذشته به واسطه اجرای پروژه‌های مختلف در حوزه آب به یکی از کانون‌های شکل‌گیری مناقشات و اعتراضات کشاورزان محلی تبدیل شده است.

کشاورزان اصفهانی که طی روزهای گذشته به دلیل اعتراض به عدم تأمین حق‌آبه خود دست به تجمع زده بودند، حتی بعد از سفر محرابیان به اصفهان و دیدار با وی نیز به تجمع اعتراضی خود بر بستر خشکیده زاینده‌رود پایان نداده‌اند و تنها خواسته آنها تخصیص حق‌آبه‌ای است که با نا عدالتی از آنها دریغ شده است.

هر چند وزیر نیرو در دیدار با کشاورزان منطقه ورزنه از برقراری عدالت در تخصیص آب سخن گفت، اما همواره کشاورزان مظلوم اصفهان معتقدند مدیریت آب بین استان‌های فلات مرکزی به ویژه دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری نشانی از عدالت ندارد و همین موضوع باعث شده است اجرای پروژه‌های آبی مانند پروژه بهشت آباد در سرچشمه و هم در مقصد با بحرانی جدی مواجه شود.

محرابیان در جلسه با تعدادی از نمایندگان کشاورزان اصفهانی با ارائه راهکاری برای حمایت از کشاورزان و رفع مشکلات معیشتی آن‌ها در کنار پیگیری مسائل کشاورزی گفت که «کشت گلخانه‌ای و استفاده از انرژی‌های جایگزین در منطقه شرق اصفهان ظرفیت بالایی دارد. اعتبارات خاصی در این مورد در نظر خواهیم گرفت تا با کمترین میزان آورده سرمایه‌گذاران (کشاورزان) بتوانید به عنوان یک درآمد پایدار از آن بهره ببرید، البته این کار به معنای جایگزینی با کشاورزی نیست، اما به‌کارگیری این روش باعث ایجاد درآمد مطمئن خواهد شد.»

اما حرف کشاورزان در این جلسه حرف مردمی بود که کنار پل تاریخی اصفهان و روی تن خشکیده زاینده‌رود فریاد می‌زدند که «تخصیص حق‌آبه حق مسلم کشاورزان اصفهان است.»

محرابیان با حضور در جلسه کارگروه سازگاری با کم‌آبی نیز ضمن اشاره به اشتباهات مدیریتی در سال‌های گذشته گفت که «مشکلات امروز، مربوط به چند دهه بی‌برنامگی و بارگذاری‌های بی مورد روی آب اصفهان است.»

امروز مسئله آب در فلات مرکزی ایران به مرحله‌ای رسیده است که تنها رساندن آب به بستر رودخانه، مسئله مردم نیست؛ زیرا مردم اصفهان امروز نگران فرونشستی هستند که زیر پایشان را خالی می‌کند، نگران مسائل معیشتی هستند که در اوج بحران اقتصادی کشور، آنها را مستاصل کرده است و کشاورزان نگران زمین‌های حاصلخیز حاشیه زاینده‌رودی هستند که این روزها ناخوش و بی‌حاصل شده و کسی نمی‌داند فردا چه سرنوشتی خواهد داشت.

رویکرد وزارت نیرو هنوز تغییری نکرده است

مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مهمترین دستاورد سفر محرابیان به اصفهان لمس مشکلات این رودخانه از نزدیک بود؛ زیرا تا پیش از این وزارت نیرو از عمق فاجعه بی آبی در اصفهان خبر نداشتند.

به گفته وی، محرابیان پس از نشستن پای درد و دل کشاورزان اصفهانی، وعده‌های جدی‌ای را برای پیگیری مسئله آب مطرح کرد و یکی از معاونان ارشد خود را به صورت اختصاصی برای پیگیری امور زاینده رود اختصاص داد.

به عقیده نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، متأسفانه هنوز رویکرد وزارت نیرو در خصوص آب اصفهان مانند گذشته بوده و در این راستا رویکرد جدیدی برای نظارت بر مشارکت و شفافیت در برداشت‌ها ارائه نشده است.

طغیانی در ادامه می‌گوید: مصوبات ۹ ماده‌ای حوضه آبریز زاینده رود از جمله قوانین لازم اجرا بوده است و باید وزارت نیرو که مجری این قانون تلقی می‌شود به اجرای آن پایبند باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: مشکلات کشاورزان اصفهان باید حل شود؛ در غیر این صورت ابعاد این موضوع پیچیده‌تر شده و ممکن است از تجمعات کشاورزان سوءاستفاده شود.

نگران کشاورزان هستیم

حسین میرزایی، دیگر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان روز پنج‌شنبه -۲۰ آبان‌ماه- با رئیس جمهور دیدار داشتند که در حاشیه آن نسبت به کم آبی و مشکلات کشاورزان و همچنین ضرورت توجه ویژه دولت انقلابی به این مسئله تذکر دادند. در این جلسه ابراهیم رئیسی دستور داد کمیته احیای زاینده رود با محوریت مرکز مطالعات استراتژی ریاست جمهوری تشکیل شده و همچنین وزیر نیرو نیز به صورت فوری به استان اصفهان سفر کند.

به گفته وی، پس از دستور رئیس جمهور، وزیر نیرو روز جمعه -۲۱ آبان‌ماه- به اصفهان سفر و از منطقه ورزنه بازدید کرد و در ادامه نیز به غرب استان اصفهان رفته و شاهد بسیاری از مشکلات کشاورزان بود.

به عقیده این نماینده مجلس، پس از دیدار وزیر نیرو با کشاورزان، قرار شد کمیته‌ای با محوریت استاندار اصفهان و با حضور جهاد کشاورزی، نمایندگان کشاورزان و حق‌آبه داران استان تشکیل شده و نظر نهایی خود در خصوص حق‌آبه پاییزه کشاورزان را به وزارت نیرو اعلام کنند.

میرزایی در ادامه تاکید می‌کند: کشاورزان در دیدار با وزیر نیرو تمامی مشکلات و دغدغه‌های خود را در خصوص تخصیص نیافتن حق‌آبه مطرح کردند و محرابیان نیز با سعه‌صدر به تمامی این سخنان توجه کرد، در صورتی که مسئولان دولت قبل حاضر به شنیدن دغدغه‌های کشاورزان نبودند.

وی خاطرنشان می‌کند: نگران کشاورزانی هستیم که در این سرمای پاییزی در میان زاینده رود تحصن کرده‌اند. امیدواریم به زودی دغدغه‌های آنها برطرف شده و به زودی به منازل خود بازگردند.

کد خبر 535393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.