ریاض و تهران در مسیر تنش زدایی

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

برگزاری رزمایش هوایی آمریکا با امارات، بحرین و رژیم صهیونیستی

گرگوری گیلت فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه، روز شنبه اظهار کرد: ایالات متحده می‌تواند رزمایش مشترک هوایی با اسرائیل، امارات و بحرین پس از رزمایش مشترکشان در دریای سرخ انجام دهد.

وی افزود: خدمه هوایی آمریکا همچنان در منطقه خواهند ماند، در حالی که سازمان دهندگان نظامی، رقابت با چین و روسیه را چالش بزرگ بعدی واشنگتن می‌دانند.

فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه تاکید کرد: پس از خروج ایالات متحده از افغانستان در ماه اوت، حضور نظامی واشنگتن می‌تواند تعدیل شود. نیروی هوایی آمریکا یک پایگاه بزرگ در نزدیکی قطر دارد که بر عملیات ایالات متحده در افغانستان و همچنین عراق و سوریه نظارت داشت.

ابراز تردید العامری در صحت ترور نافرجام نخست وزیر عراق

هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق در سخنانی اظهار کرد: کسانی هستند که پول می‌دهند تا درگیری میان شیعیان ایجاد کنند اما مادامی که مرجعیت دینی و سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان وجود دارند این اتفاق نخواهد افتاد. رهبران شیعی عاقل و حکیم هستند و ما اطمینان می‌دهیم که به چنین درگیری کشیده نمی‌شویم. جنگ ما با دشمنان و داعش و به خاطر آزادی خاک و حاکمیت ملی است.

وی افزود: در واقعیت تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق تردید دارد.

ئیس ائتلاف الفتح عراق گفت: ما با رهبران امنیتی درباره نشستی ویژه با حضور فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضائی و برهم صالح، رئیس جمهور و مصطفی الکاظمی صحبت کردیم و خواهان برگزاری تحقیقاتی شفاف و دقیق برای مجازات کسانی هستیم که این کار را کرده‌اند. اما ما نمی‌دانیم آیا واقعاً این اتفاق افتاده است یا نه؟ هدف قرار گرفتن با پهپاد واقعی است یا نه؟ من جزو کسانی هستم که بیشترین تمایل را دارم که بدانم چه کسی این کار را کرده است. پست نخست وزیر یک پست شیعی است و یک شیعه عاقل چنین کاری نمی‌کند اما شاید دشمنان این کار را بکنند برای همین ما خواهان تحقیقات هستیم.

ذبیح‌الله مجاهد: تعدادی از عاملان انفجار مسجد ننگرهار را دستگیر کردیم

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توئیت خود نوشت: "سه تن از عاملین انفجار جمعه در یک مسجد در منطقه تریلی ولسوالی سپین غر ولایت ننگرهار از طرف نیروهای امنیتی کشور بازداشت شدند. "

وی افزود: با آن جنایتکاران طبق حکم شریعت اسلامی برخورد خواهد شد و به کیفر اعمال شومشان خواهد رسید.

عربستان: دور پنجم مذاکرات با ایران بزودی برگزار خواهد شد

بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در خصوص مذاکرات ریاض و تهران اظهار کرد: مذاکرات با ایران ادامه خواهد داشت و دور پنجم به زودی برگزار خواهد شد.

وی افزود: چهار دور قبلی مذاکرات با ایران اولیه و مقدماتی «اکتشافی» (شناسایی مطالبات و خواسته‌های دو طرف) بوده است.

وزیر خارجه سعودی ادامه داد: ما در خصوص مذاکرات مربوط به پرونده هسته‌ای ایران ملاحظات جدی داریم.

آغاز ارسال اس -۴۰۰ های روسیه به هند

دیمیتری شوگائف مدیر سرویس فدرال همکاری فنی-نظامی روسیه پیش از نمایشگاه هوایی دبی گفت: ارسال این موشک‌ها به هند آغاز شده و روند آن در جریان است.

وی افزود: اس -۴۰۰ ها در چین و ترکیه وارد مرحله عملیاتی شد اند. روسیه و هند نیز در اکتبر ۲۰۱۸ قرارداد تحویل این سامانه‌های دفاع موشکی را امضا کردند.

کد خبر 535294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.