۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
ثروتمندترین کشورهای جهان

لوکزامبورگ به واسطه سطح بالای درآمد و نرخ بیکاری بسیار پایین به عنوان ثروتمندترین کشور جهان شناخته شده و پس از آن، سنگاپور، قطر، ایرلند و سوئیس در رده‌های دوم تا پنجم کشورهای غنی جهان قرار گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تولید ناخالص داخلی مهم‌ترین مؤلفه در ارزیابی میزان ثروت یک کشور به حساب می‌آید که از منابعی نظیر درآمد صادرات، حقوق ماهانه یا سالانه مردم، میزان مصرف و در نهایت، هزینه خدمات حاصل می‌شود. به طور کلی، تعیین معیار بر اساس این مولفه‌ها و ایجاد پارامترهای مشابه، تولید ناخالص داخلی را به مهم‌ترین اصل در ارزیابی ثروت کشورهای مختلف و مقایسه آن‌ها با یکدیگر تبدیل می‌کند. سرانه تولید ناخالص داخلی به سهم هر یک از ساکنان یک کشور از تولید ناخالص آن اشاره دارد که می‌توان بر اساس آن، میزان برابری میان مردم و همچنین کیفیت زندگی در کشور مورد نظر را ارزیابی کرد. چنانچه سرانه تولید ناخالص داخلی یک کشور بالا باشد، آنگاه می‌توان ادعا کرد که ساکنان آن از نظر مالی در وضعیت رضایت‌بخشی به سر می‌برند. در ادامه به معرفی پنج کشور ثروتمند جهان پرداخته می‌شود که در آن‌ها مردم از سهم قابل قبول تولید ناخالص داخلی بهره‌مند شده‌اند.

لوکزامبورگ

کشور اروپایی لوکزامبورگ به واسطه سطح بالای درآمد و نرخ بسیار پایین بیکاری به عنوان ثروتمندترین نقطه جهان شناخته شده است. بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی مجمع اقتصاد جهانی، سطح بالای تولید ناخالص داخلی این کشور به نرخ بالای اشتغال مردم در این قلمرو کوچک و محصور در خشکی مربوط می‌شود ضمن اینکه، زیرساخت‌های پیشرفته و حقوق بالای بازار کار به جذب سرمایه‌گذاران بسیاری از سایر کشورهای همسایه منجر شده است.

از زمان‌های قدیم، درآمد لوکزامبورگ تا حد زیادی متکی بر صنعت فلز بود با این حال در دهه ۱۹۷۰ و در پی به حداقل رسیدن سود حاصل از این بخش، فعالیت در آن به طور قابل توجهی کاهش یافت. امروزه لوکزامبورگ یکی از قدرتمندترین نیروی کار جهان را در خود جای داده و به طور همزمان از صنایع مختلف و اقتصاد وارداتی- صادراتی مبتنی بر خدمات مالی بهره گرفته است.

ثروتمندترین کشورهای جهان

سنگاپور

اگرچه بسیاری از کشورهای جهان به واسطه دسترسی به منابع طبیعی خود و بهره‌گیری صحیح از آن در جایگاه کشورهای ثروتمند جهان قرار گرفته با این حال، کشور سنگاپور بدون بهره‌مندی از چنین منابعی به رده دوم این کشورها نائل شده است. این کشور، مهم‌ترین مرکز دنیا در راستای ارائه خدمات مالی جهانی به شمار می‌رود که در آن، ساکنان در بخش تولید، مهندسی حمل و نقل، ارائه خدمات و لجستیک یا به عبارت دیگر، مدیریت فرآیند جمع‌آوری، ذخیره و انتقال منابع از مبدأ به مقصد مشغول به فعالیت هستند و حقوق نسبتاً بالایی دریافت می‌کنند و این در حالی است که کارکنان بخش الکترونیک، بیوتکنولوژی و شیمی مهم‌ترین نقش را در صادرات کشور به عهده دارند.

دولت سنگاپور از طریق توسعه زیرساخت‌ها به ویژه در بخش گردشگری، هر ساله میلیون‌ها نفر از جهانگردان را به سمت خود جذب می‌کند که همین امر نیز به طور قابل توجهی در رونق اقتصادی کشور سهیم بوده است.

ثروتمندترین کشورهای جهان

قطر

کشور قطر که حدود تنها ۵۰ سال پیش از طریق صنعت شیلات، آن هم به مقدار کم کسب درآمد می‌کرد و از داشتن حتی یک مدرسه رسمی محروم بود، امروزه در جایگاه سوم کشورهای ثروتمند جهان قرار گرفته است. ثروت امروز قطر مرهون صادرات گاز طبیعی بوده و طی دو دهه اخیر، یکی از مهم‌ترین مراکز دنیا در این زمینه به شمار رفته است.

مقامات قطر برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ اقدام به صادرات گاز طبیعی به ژاپن و اسپانیا کردند و سپس در دهه ۲۰۰۰ نیز بسیاری از کشورهای دیگر جهان را به جمع واردکنندگان این منبع طبیعی خود افزودند. درست ۱۵ سال بعد و با ایجاد ۱۴ کارخانه تولید گاز طبیعی در سراسر کشور، تولید ناخالص قطر از ۳۰ میلیارد دلار آمریکا به ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش یافت و این در حالی است که هم‌اینک، پس از روسیه و ایران، قطر بزرگ‌ترین منبع ذخیره گاز طبیعی جهان به شمار می‌رود.

ثروتمندترین کشورهای جهان

ایرلند

نرخ بسیار پایین مالیات شرکت‌ها در ایرلند باعث جذب تعداد زیادی از کمپانی‌های دارای میلیاردها دلار ثروت به سرمایه‌گذاری در این کشور شده که همین امر در بالا بردن قابل توجه تولید ناخالص داخلی و همچنین استانداردهای بالای زندگی بسیار مؤثر واقع شده است. اگرچه تمام کارکنان ایرلند حقوق بالایی دریافت می‌کنند با این حال، میزان درآمد سرانه با سرعتی به مراتب کمتر از نرخ تولید ناخالص داخلی افزایش یافته است با این وجود، ثبات کشور و کسب درآمدهای مداوم در بخش گردشگری، کشاورزی و تولید همواره توانسته است کیفیت زندگی مردم را در سطح رضایت‌بخشی قرار دهد.

تولیدات اصلی ایرلند در بخش مواد غذایی و فلزات انجام می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند به تولید نوشیدنی‌ها، کامپیوتر و قطعات آن و منسوجات اشاره کرد. علاوه بر این، ثروت زیاد این کشور تا حد زیادی وابسته به صنایع دسته سوم نظیر خدمات حقوقی، مراکز تماس، حسابداری، خدمات‌رسانی به مشتری و دلالی بورس و اوراق بهادار است.

ثروتمندترین کشورهای جهان

سوئیس

سوئیس که یکی از شادترین و سالم‌ترین کشورهای جهان برای زندگی به حساب می‌آید، میزبانی مردمی با فرهنگ‌ها مختلف است که اغلب به زبان‌های آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی تکلم می‌کنند. اگرچه هزینه زندگی در این کشور بسیار بالا است با این حال، تولید محصولات گران‌قیمت و همچنین خدمات پیشرفته از یک سو و ارزش بالای پول رایج کشور یعنی فرانک نسبت به سایر ارزهای جهان از سوی دیگر منجر به جذب بسیاری از مردم دنیا به کار در سوئیس شده است. علاوه بر این، ثابت ماندن ارزش پول کشور باعث شده است ثروتمندان بسیاری از سراسر جهان به سرمایه‌گذاری در سوئیس بپردازند که همین امر به سهم خود در رونق اقتصادی آن نقش مهمی ایفا کرده است.

ثروتمندترین کشورهای جهان

کد خبر 535188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.