۹۰۰ هزار نفر از مردم اصفهان با دیابت درگیر هستند

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: در ایران ۱۰ میلیون نفر و در اصفهان حدود ۴۰۰ هزار نفر به دیابت مبتلا هستند، ۵۰۰ هزار نفر نیز در آستانه ابتلاء قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی عطاری، امروز _ جمعه ۲۱ آبان‌ماه ۱۴۰۰_ در نماز جمعه اصفهان، اظهار کرد: دیابت به معنای سه رقمی شدن قند خون است، هرگاه قند فرد افزایش یابد مویرگ‌های وی خراب شده و سیستم تغذیه سلول‌ها مختل می‌شود که در پی آن اعضا بدن از جمله کبد آسیب می‌بیند.

وی افزود: یکی از علت‌های دیابت ژنتیکی است، بنابراین اگر شخصی استعداد خانوادگی دیابت دارد باید پیشگیری کند، همچنین مصرف دخانیات، پر خوری، عدم تحرک، استرس و چاقی به طوری که شاخص توده بدنی بیش از ۲۵ باشد، از جمله عوامل ابتلاء به دیابت است.

دیابت شایع‌ترین و پرهزینه‌ترین بیماری دنیا است

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: دیابت شایع‌ترین بیماری دنیا بوده که پر هزینه و تخریب کننده است و درمانی برای آن وجود ندارد و فقط می‌توان آن را کنترل کرد.

عطاری اضافه کرد: در سال ۱۳۷۸، مؤسسه خیریه دیابت اصفهان تشکیل شد که هدف آن این است که افراد سالم دیابتیک نشوند، قند افرادی که در مرز ابتلاء قرار دارند کاهش یافته و دیابت مبتلایان کنترل شود.

۹۰۰ هزار نفر از مردم اصفهان با دیابت درگیر هستند

وی ادامه داد: ۹۵ درصد تیپ دو دیابت قابل پیشگیری و کنترل است، در این نوع از دیابت فرد مبتلا به انسولین وابستگی ندارد، اکنون بیش از ۶۰۰ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند که تا سال ۲۰۳۰ این عدد دو برابر خواهد شد. در ایران ۱۰ میلیون نفر به دیابت مبتلا بوده که حدود ۴۰۰ هزار نفر در شهر اصفهان دیابت داشته و ۵۰۰ هزار نفر در آستانه ابتلاء قرار دارند.

۲۲ درصد کودکان کمتر از دوساله ایران چاق هستند

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: ۲۲ درصد کودکان کمتر از دوساله ایران چاق هستند، ۴۰ درصد افراد مبتلا موقع تشخیص علائم چشمی دارند، ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم اصفهان دچار بیماری کبد چرب هستند. دیابت شایع‌ترین علت قطع پا و کوری و دیالیز است. مرد افراد مبتلا به دیابت دو تا چهار برابر افرادی است که به این بیماری مبتلا نیستند.

عطاری اضافه کرد: یکی از مشکلات دیابت آسیب به اعصاب بدن است، این افراد دو تا پنج برابر افراد عادی در بیمارستان بستری می‌شوند. به رغم آنکه آمار ابتلاء به دیابت رو به افزایش است روش‌هایی برای کنترل آن نیز وجود دارد.

چه افرادی در معرض ابتلاء به دیابت هستند؟

وی ادامه داد: آموزش اولین قدم در پیشگیری و کنترل دیابت است، غربالگری افراد در معرض خطر نیز یکی از اقدامات ضروری است، افرادی که سابقه خانوادگی ابتلاء به دیابت دارند، افراد چاق، افراد مبتلا به فشار خون، افراد بالای ۴۵ سال، زنان باردار از جمله افراد در معرض خطر مبتلا هستند.

دیابت با هیچ جنگ اتمی قابل مقایسه نیست

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: مرگ و میر ناشی از دیابت با هیچ جنگی حتی جنگ اتمی قابل مقایسه نیست، هزینه‌های دیابت برای مبتلایان بسیار بالاست که لزوم پیشگیری را بیش از پیش می‌کند.

دولت برای کنترل دیابت باید برنامه جامع مدون ارائه دهد

عطاری اضافه کرد: دولت برای کنترل دیابت باید برنامه جامع مدون ارائه دهد، خیریه‌ها و ثمن‌ها در همه جای دنیا برای کنترل دیابت اقدام می‌کنند و مردم نیز باید به آنها کمک کنند، موضوع دیابت در کتب درسی باید آموزش داده شود، آموزش کنترل دیابت و آزمایش قند خون پیش از ازدواج ضروری است.

تغذیه ۸۸ درصد مردم ایران ناسالم است

وی ادامه داد: ۸۰ درصد بیماران قلبی و ۳۰ درصد سرطان‌ها با تغذیه سالم پیشگیری می‌شود و این در حالی است که تغذیه ۸۸ درصد از مردم ایران ناسالم است، تمام مواد غذایی آماده نمک اضافه دارد، در ایران پنج برابر میانگین جهانی شکر و دو برابر میانگین جهانی نمک مصرف می‌شود.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: لازم است توجه کافی به دیابت شده و مردم به تغذیه، سلامت و ورزش حداقل روزی ۲۰ دقیقه دقت کنند، مؤسسات خیریه حمایت شوند تا بتوان به بیماران بیش از پیش کمک کرد.

کد خبر 534836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.