شهر الکترونیک بسترساز توسعه پایدار شهری

در راستای ایجاد و پیاده‌سازی هر شهر الکترونیکی، موانع و محدودیت‌های زیادی از قبیل کمبود زیرساخت‌ها و تجهیزات در شهرها، ضعف آموزش و اطلاع رسانی به مردم در زمینه اقدامات الکترونیکی در شهرها، فقدان نرم افزارهای لازم و یا عدم کارایی آن‌ها، عدم دسترسی کافی و کیفی مردم به اینترنت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس چکیده یک مقاله، فاوا را می‌توان فناوری‌ها و ابزارهایی دانست که افراد آنها را برای تفهیم، توزیع، گردآوری اطلاعات و ارتباط داشتن با دیگران، از طریق رایانه‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای مرتبط به هم به کار می‌گیرند. به عبارت دیگر، فاوا رسانه‌ای است که از فناوری‌های رایانه‌ای و ارتباطات، برای جریان و تبدیل اطلاعات استفاده می‌کند.

فاکتورهای جوامع در حال توسعه از قبیل افزایش فقر و بی عدالتی اجتماعی و اقتصادی و افزایش جمعیت مشکلات زیادی را برای شهروندان و در نتیجه در مدیریت شهرها و برای مدیران ایجاد کرده که راه‌حل آن ایجاد تغییرات بزرگ در پیکره بخش عمومی و آماده‌سازی مواد اولیه مورد نیاز پیاده سازی دولت الکترونیکی و در نهایت شهر الکترونیکی است.

هدف از پیاده‌سازی شهر الکترونیک انجام سریع فعالیت‌های روزانه و بهبود کیفیت زندگی شهروندان است که تحقق این هدف مستلزم استفاده از تمام قدرت کنونی جامعه و گماشتن حاکمیت الکترونیکی در شهر و جامعه است.

جهت رسیدن به این هدف، نیاز به مشارکت همه قدرت‌های شرکت کننده و ارائه آموزش‌های لازم برای همه شهروندان جهت جذب ارتباط بیشتر آنها الزامی است و لازمه آن دادن ضمانت واقعی به شهروندان، به این مفهوم که همه آن‌ها بدون ابتلاء به بروکراسی‌های دست و پا گیر اداری بتوانند با استفاده از امکانات قابل دسترس، امکان ارتباط با مقامات به دور از استرس‌های ناشی از هر گونه اعمال نفوذ و یا پرس و جو داشته و قادر به دنبال کردن حقوق خود باشند. البته این را نیز باید گفت که وضعیت زیرساخت‌ها و بسترهای فنی، حقوقی، فرهنگی، اقتصادی و… امکان پیاده سازی بسیاری از خدمات دولت الکترونیک را فراهم نمی‌کند که گریبان گیر تمام کشورهاست و برخی از کاربردهایی هم که تا به حال ایجاد شده، با اصل قابلیت استفاده سازگار چندانی ندارند.

کاهش زمان اتلاف شده شهروندان در ترافیک، عرضه بهتر خدمات، توزیع عادلانه تر امکانات، کاهش آلودگی محیط زیست، افزایش اشتغال و بهبود مدیریت پایدار شهری از ویژگی‌های اجتماعی شهر الکترونیکی است.

شهر الکترونیک، تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست-محیطی توسعه شهری را، تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ مهم‌ترین دستاوردهای توسعه اقتصادی در این حوزه، ایجاد یک منبع ثابت درآمد از طریق ایجاد سیستم گردش پول، افزایش بهره‌وری، ایجاد اشتغال، کاهش هزینه، صرفه‌جویی در وقت و انرژی و کاهش فساد اداری و افزایش شفافیت است.

مهم‌ترین دستاوردهای توسعه اجتماعی در این حوزه، فراهم کردن خدمات با کیفیت و سرعت بالا، فراهم کردن محیط آموزشی مادام، دسترس شبانه‌روزی به خدمات شهری، تسهیل هویت‌بخشی به شهر، کاهش فساد اداری و شفافیت، افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهر و بسترسازی برای مدیریت واحد شهری است.

همچنین مهم‌ترین دستاوردهای توسعه زیست‌محیطی در این حوزه، کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا است.

برای تحقق شهر الکترونیک چه باید کرد؟

جهت پیاده‌سازی یک شهر الکترونیک موفق باید به توان و ظرفیت هر شهر توجه اساسی کرد؛ زیرا با توجه به مشکلات مخصوص هر شهر باید زمینه ایجاد یک شهر الکترونیک را فراهم کرد. در این میان مسائلی از قبیل کمبود زیرساخت‌ها و تجهیزات تی. سی. ای در شهرها، کمبود نیروهای متخصص در زمینه فناوری اطلاعات، ضعف آموزش و اطلاع رسانی به مردم در زمینه اقدامات الکترونیکی در شهرها، لزوم سرمایه‌گذاری قابل توجه در زمینه بروز رسانی اطلاعات، فقدان نرم افزارهای لازم و یا عدم کارایی آن‌ها، عدم دسترسی کافی و کیفی مردم به اینترنت و همانند این‌ها به عنوان مهمترین محدودیت‌ها در جهت تحقق شهر الکترونیک مطرح می‌شود.

اولین مسئله، آماده‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی قوی است، که این مهم نیازمند راه اندازی دولت الکترونیک است. دومین مسئله اساسی، تأمین امنیت فضای مجازی و به عبارتی ایجاد فرهنگ عمومی و اعتماد کافی در میان مردم یک جامعه برای استفاده از موقعیت‌های آماده برای شهروندان است. به طوری که هر کدام از آنها اطلاعات شخصی خود را مانند شماره ملی و شماره حساب و… وارد کنند.

مسئله اساسی دیگر که باید در راستای تحقق شهر الکترونیک مدنظر قرار داد، وجود مدیریت قوی برای برقراری ارتباط همه جانبه و تدوین سیاست‌های اولیه است.

در راستای ایجاد شهر الکترونیک محورهایی نقش اساسی را ایفا می‌کنند که می‌توان گفت این محورها، ارکان اصلی پایداری توسعه در شهرهای کنونی هستند. در رابطه با محورهای اصلی پیدایش شهرهای الکترونیک می‌توان به زندگی الکترونیک، سازمان الکترونیک، دولت الکترونیک و زیر ساخت الکترونیک اشاره کرد.

تحقق شهر الکترونیک نیازمند اقداماتی مدبرانه از سوی مدیران و مردم به صورت متعامل است، زیرا گسترش فناوری و الکترونیکی شدن امور در شهرها منشأ تحول و اثر در توسعه نظام خدمات شهری، تحقق اهداف توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی شهروندان است، در این خصوص راهکارهایی مانند افزایش آگاهی و آموزش همگانی به مردم و کارکنان جهت استفاده از خدمات شهر الکترونیکی، مطرح شده با توجه به مشکلات حاضر در روند الکترونیکی شدن شهرها، توجه بیشتر مدیران به مسائل موردتوجه مردم در فضاهای سایبری، پیش‌بینی و ایجاد منابع پایدار درآمدی برای پروژه‌های شهر الکترونیکی، ایجاد امتیازاتی در جهت استفاده الکترونیکی مردم، ایجاد و توسعه زیرساخت اطّلاعاتی، الکترونیکی‌تر شدن مناسبات مردم و شهرداری و فراهم کردن زمینه همکاری مسئولین با مردم در حل مشکلات شهری از طریق فضاهای سایبری مطرح شده است.

نتیجه‌گیری

توسعه پایدار یک فرآیند بالقوه، مداوم و دربرگیرنده سیستمی پویا و متشکل از اهدافی است که با یکدیگر رابطه ارگانیک دارند و لازمه آن تعادل، نظم و توازن میان اجزا تشکیل دهنده سیستم است. هدف از توسعه پایدار فراهم آوردن زمینه مناسب جهت شکوفایی استعدادها و توانایی‌های بالقوه و بالفعل جامعه و افزایش کیفیت زندگی برای نسل حاضر و نسل‌های آینده در پهنه ایران زمین است.

با توجه به مفهوم توسعه پایدار مشاهده می‌شود که ابعادی از توسعه پایدار تنها با استقرار شهر الکترونیک محقق می‌شود. شهر الکترونیک نقش بسیار مؤث‌ری در توسعه پایدار دارد و این امر ضرورت توجه بیشتر برنامه‌ریزان و کارشناسان را به استقرار شهر الکترونیک نشان می‌دهد

کد خبر 534625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.