بیش از ۹۰ درصد بیماران دیابتی از تیپ دو هستند

عضو هیئت مدیره انجمن دیابت استان اصفهان با اشاره به هزینه‌های بالای درمان بیماری دیابت، گفت: بیش از ۹۰ درصد بیماران از تیپ دو هستند. در این نوع دیابت انسولین در بدن وجود دارد اما یا به موقع ترشح نمی‌شود، ناکافی است یا نمی‌تواند اعمال اثر کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی کچویی امروز _چهارشنبه ۱۹ آبانماه_ در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دیابت در مورد هزینه‌های بالای درمان، اظهار کرد: ۱۰۰ سال از کشف انسولین می‌گذرد و روز جهانی دیابت به مناسبت کشف انسولین نام‌گذاری شده است. در آمریکا یک چهارم افراد دارای دیابت تیپ یک که نیاز به انسولین دارند به علت هزینه بالا، انسولین تزریق نمی‌کنند. در دنیا ۳۸ درصد از افرادی که انسولین تزریق می‌کنند زیرا توانایی خرید آن را ندارند، آنها عوارض را آنطور که باید کنترل نمی‌کنند؛ همه این‌ها در حالی است که تولید کننده‌های انسولین در آمریکا نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار برای انتخابات آمریکا هزینه می‌کنند. در واقع بیمار دیابتی جیب خالی دارد و هزینه‌های درمانی بالا است.

وی در خصوص انواع دیابت، افزود: دیابت به دو نوع تیپ یک و دو تقسیم می‌شود. لوزالمعده دارای دو قسمت است؛ یک قسمت وظیفه ساخت هورمون‌های گوارشی برای هضم را بر عهده داشته و قسمت دیگر سلول‌های انسولین‌ساز قرار دارند. اگر در بدن انسولین وجود نداشته باشد، بافت چربی، پروتئین و ذخایر کبدی تجزیه شده، فرد لاغر می‌شود و در مقابل قند خون بالا می‌رود؛ هنگامی که میزان قند خون از ۱۸۰ بالاتر برود، قند خون همراه آب با ادرار دفع می‌شود و فرد نمی‌تواند از مواد غذایی بهره کافی ببرد.

عضو هیئت مدیره انجمن دیابت استان اصفهان درباره دیابت تیپ یک، تصریح کرد: تیپ یک دیابت بیشتر در نوجوانان ایجاد می‌شود. در این نوع دیابت سلول‌های انسولین‌ساز معمولاً به علت عفونت در بدن دچار مشکل شده، سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بدن سلول‌های انسولین‌ساز را بیگانه تشخیص می‌دهد و درصدد تخریب آنها بر می‌آید؛ برای چنین افرادی فقط انسولین چاره‌ساز است. دیابت تیپ یک نسبت به تیپ دو نادر بوده و تاریخ شروع و تشخیص آن نزدیک به هم است.

وی با اشاره به درصد بالای دیابتی‌های تیپ دو، ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد بیماران از تیپ دو هستند. در این نوع دیابت انسولین در بدن وجود دارد اما یا به موقع ترشح نمی‌شود، ناکافی است یا نمی‌تواند اعمال اثر کند؛ در چنین وضعیتی گیرنده‌های انسولین در بدن دچار مشکل هستند. وقتی گیرنده نتواند از انسولین استفاده کند در واقع یعنی سلول‌های انسولین‌سازی در بدن وجود ندارد. ژنتیک، چاقی، کم تحرکی و استرس باعث می‌شود فرد مستعد دیابت به دیابت نوع دو مبتلا شود. دیابت نوع دو مرموز و تدریجی شروع می‌شود به طوری که خود فرد متوجه قند بالای خود نمی‌شود و بین شروع و تشخیص دیابت تخمین زده می‌شود که ۷ تا ۱۱ سال سپری شده است.

کچویی اضافه کرد: سردسته علت کوری، نارسایی کلیه، دیالیز، پیوند کلیه و قطع پا بجز تصادفات در دنیا دیابت است، همچنین سردسته بیماری‌های قلبی عروقی نیز دیابت است و فرد دیابتی دو تا سه برابر یک فرد غیر دیابتی دچار مرگ و میر قلبی عروقی می‌شود.

وی با اشاره به پیامدهای کنترل دیابت، اظهار کرد: دیابت عامل کنترل و پیشگیری است، یعنی می‌توان از آن پیشگیری کرد و هم آن را کنترل کرد تا عوارض آن به سراغ فرد نیاید. اگر یک درصد از قند خون کم شود، ۱۴ درصد عوارض قلبی عروقی و سه درصد از عوارض کلیه و چشم کم می‌شود. برای پیشگیری از دیابت کافی است فرد چاق، سه تا پنج درصد وزنش را کم کند، در این صورت شانس ابتلاء به دیابت در او کمتر می‌شود. با روزی ۴۰ دقیقه پیاده‌روی، می‌توان کارایی گیرنده‌های انسولین را بهتر کرد؛ همچنین باید عادت غذایی را به سمت غذای سالم پیش برد تا از بروز دیابت جلوگیری شود.

عضو هیئت مدیره انجمن دیابت استان اصفهان با تاکید بر حساس‌سازی افراد نسبت به دیابت، تصریح کرد: آمار نشانگر جمعیت بالای ۶۰۰ میلیونی دیابتی‌ها در جهان است؛ در استان اصفهان جمعیت بالای ۳۰ سال یا دیابت دارند یا در معرض آن هستند. هزینه‌های درمان بیماری دیابت بسیار بالا است؛ اگر سرمایه‌گذاری برای بالا بردن تعداد تخت‌های دیالیز انجام شود نتیجه‌ای دربر ندارد اما با آموزش و آگاهی می‌توان از آن جلوگیری کرد. انجمن دیابت استان اصفهان برای حساس‌سازی و آگاهی افراد نسبت به دیابت تشکیل شده است تا افراد تست دیابت بدهند.

وی افزود: افرادی که چاق هستند، سابقه فامیلی دیابت دارند، افراد فشار خونی، خانم‌هایی که تنبلی تخمدان دارند، سابقه دیابت در بارداری داشته، نوزاد بالای چهار کیلوگرم به دنیا آورده‌اند یا سابقه سقط جنین مکرر داشته‌اند در معرض خطر بیماری دیابت هستند. با غربالگری می‌توان افراد در معرض خطر دیابت را شناسی کرده و به آنها آموزش داده شود تا از بروز دیابت در آنها جلوگیری شود. استرس و آلودگی هوا نیز تأثیر بسزایی در ابتلای افراد به فشار خون دارد.

کچویی خاطرنشان کرد: خط اول درمان دیابت تغییر سبک زندگی افراد است و پس از آن استفاده از متفورمین، متفورمین سبب نارسایی کلیه نشده اما برای افرادی که به نارسایی کلیه دچار هستند استفاده از آن توصیه نمی‌شود و می‌توانند از قرص‌های دیگری برای کنترل قند خون خود استفاده کنند.

وی با اشاره به چگونگی تأثیر فست‌فودها بر ابتلاء به دیابت، ادامه داد: فست‌فودها غذاهای پرکالری هستند که چربی فراوانی دارند، از سویی روغن‌های استفاده شده برای تهیه آنها به علت سودجویی برخی افراد بارها حرارت داده می‌شوند؛ کالری بالا فرد را چاق کرده، ذائقه او را عوض می‌کند و فرد از غذاهای سنتی دور می‌شود؛ با چاق شدن فرد و تغییر ذائقه وی به دیابت نزدیک می‌شود.

کد خبر 534561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.