جزئیات ثبت خلافی خودرو با دوربین و میزان جریمه آن‌ها

برای این‌که تخلف‌های راهنمایی و رانندگی ثبت شود، روش‌های زیادی در نظر گرفته شده است؛ یکی از این روش‌ها ثبت خلافی با دوربین است که به دو صورت مکانیکی یا هوشمند صورت می‌پذیرد.

سال‌ها پیش اگر با وسیله نقلیه خود مرتکب تخلفی می‌شدیم، افسر راهنمایی و رانندگی به روش‌های سنتی به استقبالمان می‌آمد و خلقمان را تنگ می‌کرد! اما پیشرفت تکنولوژی این اصل را به همه ما ثابت کرد که ثبت تخلفات نیز می‌تواند راه ساده‌تری داشته باشد. راهی که حتی کوچک‌ترین تخلفات نیز از چشمش دور نمی‌ماند و نیازی به بودن افسر نیز نخواهد بود دوربین‌های موجود در جاده‌ها و خیابان‌ها جرایم را ضبط و در پرونده‌ی سوابق درج می‌کنند. این‌روزها روش ثبت خلافی با دوربین بسیار شناخته شده است و تقریباً همه‌ی رانندگان از وجود آن باخبرند.

انواع دوربین ثبت خلافی

برای این‌که تخلف‌های راهنمایی و رانندگی ثبت شود، روش‌های زیادی در نظر گرفته شده است. یکی از این روش‌ها ثبت خلافی با دوربین است که به دو صورت مکانیکی یا هوشمند صورت می‌پذیرد.در هر دوی این روش‌ها، رانندگان با یک دوربین قدرتمند روبه‌رو هستند که ریز‎‌ترین تخلفات از چشمان تیزبینش دور نمی‌ماند.

این دوربین‌ها به روش‌های متفاوتی ثبت تخلف خواهند کرد. که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

دوربین هوشمند راهنمایی و رانندگی

این نوع دوربین در فاصله بین دو اتوبان یا در کنار چراغ‌های راهنمایی دیده می‌شوند دوربین‌های هوشمند پلیس راهنمایی و رانندگی به لطف داشتن هوش مصنوعی، این توانایی را دارد که در زمان تخلف، تصویری از خودرو یا موتور شما را ثبت نماید. تصویر خروجی این دوربین‌ها حاوی پلاک خودرو است که در پرونده‌ی راهنمایی رانندگی شخص راننده قرار می‌گیرد.

دوربین اپراتوری برای ثبت جرایم رانندگی

در این روش نیاز به اپراتوری است که در پشت دوربین بنشیند و به کمک آن تخلفات را بررسی کند. این مدل ثبت تخلفات بیشتر برای کنترل کردن جاده‌ها و سرعت خودروها به کار می‌رود.

ممکن است این شبهه برای شما پیش آید که شاید خلافی ثبت شده با دوربین اپراتوری درست نباشد. برای رفع این شک می‌توانید پس از مشاهده لیست خلافی خودرو و موتور اعتراض نمائید. تمامی اتفاقات رخ داده در این دوربین ضبط شده و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. اگر این تخلف به اشتباه ثبت شده باشد، شما جریمه‌ای پرداخت نخواهید کرد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که راهنمای خلافی خودرو را بخوانید تا بتوانید اطلاعات کاملی درباره شیوه‌های دیگر ثبت خلافی و جرایم رانندگی داشته باشید.

نحوه عملکرد دوربین کنترل سرعت

دوربین‌های کنترل سرعت در دو نوع پرتابل (سیار) یا ثابت هستند. بیشتر این دوربین‌های مداربسته لیزری بوده و مسافت ۳۰۰ متری را پوشش خواهند داد.

عملکرد این دوربین‌های راهنمایی و رانندگی ثابت به دو روش صورت می‌گیرد:

۱. دوربین‌هایی که پلاک خودروهای در حال حرکت را می‌خوانند و به صورت موقت زمان عبور خودرو را ذخیره می‌کنند.

۲. دوربین‌هایی که سرعت وسیله نقلیه را محاسبه می‌کنند.

چند نوع تکنولوژی دوربین راهنمایی رانندگی برای ثبت تخلف وجود دارد؟

تکنولوژی‌هایی که در دوربین‌های ثبت خلافی خودرو وجود دارند را در زیر برای شما آورده‌ایم:

  • لیزر
  • رادار
  • پردازش تصاویر
  • لوپ

جریمه کدام دوربین راهنمایی و رانندگی زودتر ثبت می‌شود؟

درصورتی‌که دوربین اپراتوری، جریمه‌ی شما را ثبت کند، افسر فرمان ایست خواهد داد. افسر بعد از متوقف کردن خودرو، برگه جریمه راهنمایی و رانندگی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. در بیشتر موارد، دوربین‌های هوشمند گزارشگر جریمه‌های خودروها هستند. حتی ممکن است شما روحتان هم از تخلفی برخوردار نباشد. این تخلفات ثبت شده بین ۷ تا ۱۰ روز به سرورهای گیرنده منتقل شده و شما می‌توانید بعد از دو هفته از جریمه ثبت خلافی با دوربین مطلع شوید.

جزئیات خلافی با دوربین را در اینجا بخوانید:

https://bimeh.com/mag/traffic-infringement-record-camera/

دوربین راهنمایی رانندگی چگونه کار می‌کند؟

دوربین‌های راهنمایی و رانندگی قابلیت خواندن پلاک‌ها یا ANRP دارند. این دوربین‌ها براساس برنامه‌های مشخص پلاک‌های خودروهای در حال عبور را شناسایی و ضبط خواهند کرد.

عملکرد دوربین راهنمایی رانندگی در دوران همه‌گیری کرونا چگونه است؟

در زمان محدودیت‌های کرونایی، رانندگان خودرو و موتورسواران نمی‌توانند به مکان‌های گفته شده در ساعات مشخص تردد کنند. برای کنترل این موضوع از دوربین‌های راهنمایی و رانندگی پلاک خوان کمک گرفته شده است. از دوربین‌ها برای صدور قبوض جریمه استفاده شده و قبض خلافی ثبت شده با دوربین جهت اعمال قانون به پلیس ارجاع داده می‌شوند.

جزئیات ثبت خلافی خودرو با دوربین و میزان جریمه آن‌ها

دوربین‌های ثبت تخلف چه جرایمی را ثبت می‌کنند؟

رایج‌ترین خلافی ثبت شده با دوربین به شرح زیر هستند:

۱. سرعت غیرمجاز وسایل نقلیه

۲. عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی

۳. پارک غیرمجاز و توقف در محل

۴. سبقت غیر مجاز و…

پلیس راهنمایی و رانندگی برای هریک از تخلفات نامبرده شده باید دوربین مداربسته مناسبی را انتخاب و نصب نماید.

لیست خلافی ثبت شده با دوربین

به طور کلی دوربین راهنمایی رانندگی، قادر به ثبت خلافی‌های خودرو و موتور زیر است:

  • ورود به محدوده طرح ترافیک
  • ورود خودروها و موتورسیکلت‌ها به لاین اتوبوس‌های تندرو
  • عبور از چراغ قرمز
  • سرعت غیر مجاز
  • توقف و پارک در محل‌های غیر مجاز
  • گیت عوارض بین شهری

آیا دوربین‌های ثبت سرعت، در شب نیز عمل می‌کنند؟

دوربین‌های راهنمایی و رانندگی در روز و شب تخلفات را ثبت خواهند کرد. با کمک اشعه‌هایی که درون این دوربین‌ها وجود دارند، پلاک خودروهای متخلف تشخیص داده شده و تخلفات به راحتی ثبت خواهند شد.

ثبت تخلف با دوربین راهنمایی رانندگی چه میزان است؟

جریمه رانندگی در سال ۱۴۰۰ برای خلافی خودرو به شرح زیر است:

  • هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا یا حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ: ۱۵۰ هزار تومان
  • تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت): ۲۰۰ هزار تومان
  • سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه معادل ۲۰۰ هزار تومان
  • عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی معادل ۲۰۰ هزار تومان
  • حرکت مارپیچ معادل ۱۵۰ هزار تومان
  • حرکت با دنده عقب در آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها معادل ۱۵۰ هزار تومان
  • تجاوز از سرعت مجاز بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت معادل ۱۰۰ هزار تومان
  • عبور از محل ممنوع معادل ۹۰ هزار تومان

مزایای دوربین راهنمایی و رانندگی چیست؟

دوربین‌های راهنمایی و رانندگی دارای مزایای زیادی هستند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کمک به مسافران: حتماً برای شما هم پیش آمده که در رسانه‌های اجتماعی یا صداوسیما شاهد تصاویر زنده یا ویدئوهای جاده‌ای باشید. این تصاویر به شما کمک می‌کند که مسیر ترافیک‌ها را شناسایی کنید. اگر قصد سفر داشته باشید می‌توانید از جاده‌ای که ترافیک کمتری داشته باشد، عبور کرده و سفری جذاب‌تر را تجربه کنید.

ارائه اطلاعات ارزشمند راه‌ها و جاده‌ها: همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، دوربین‌های راهنمایی و رانندگی نقش بسزایی در روان کردن جاده‌ها دارند. در بیشتر موارد، اداره حمل و نقل نیز این اطلاعات را نگهداری می‌کند.علاوه بر اینکه این دوربین‌ها نظارت دقیقی بر جاده‌ها دارند، به محض این‌که تصادفی رخ دهد یا جاده‌ای بسته شود اعلام کرده و نقش مهمی را در وضعیت جاده‌ها خواهند داشت.

جزئیات ثبت خلافی خودرو با دوربین و میزان جریمه آن‌ها

کمک به قانونمندتر کردن شهر: همانطور که گفته شد، ماهیت دوربین‌های ثبت خلافی دوربین، همان طور که از نامشان پیداست، ثبت سرعت غیرمجاز و این دسته از تخلفات است. به همین علت در ثبت تخلفات راهنمایی و رانندگی مثمر ثمر عمل کرده و به قانونمند کردن شهر کمک بسیار ویژه‌ای خواهند کرد.

برگرفته از سایت بیمه ( https://bimeh.com/)

کد خبر 534381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.