امضای توافقنامه ساخت ۵۸ پروژه مدرسه‌سازی در استان اصفهان

در بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان از ۱۴۰ خیر مدرسه‌ساز اصفهان تجلیل شد و همزمان ۵۸ توافقنامه جدید برای ساخت مدرسه در استان منعقد شد.

به گزارش ایمنا، بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان، همزمان با جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور، با حضور استاندار اصفهان و ۳۶ نفر از خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان به نمایندگی از جامعه خیرین مدرسه ساز استان برگزار شد.

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس در همایش ملی بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور اظهار کرد: هرچند که اعتبارات نوسازی مدارس افزایش یافته است، اما اعتبارات تخصیص یافته به مدرسه سازی با توجه به واقعیت جامعه در خصوص افزایش قیمت‌ها کافی نیست.

وی افزود: با وجود بیش از ۳۰ هزار خیّر مدرسه‌ساز، مدرسه‌سازی به نوعی از دوستی تبدیل شده است.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه ۳۰ درصد مدارس یا به طور کامل خیّری یا با مشارکت دولت توسط خیرین ساخته شده است، افزود: برای افزایش تعداد خیرین به فرهنگ مشارکت، همدلی و همراهی نیازمند هستیم؛ بنابراین طرح آجر به آجر طراحی شد تا همه جامعه ایران به اقدام خیر مدرسه سازی فراخوانده شوند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس ادامه داد: همچنین در پویش به رنگ مدرسه روزانه پنج هزار نقاشی به منظور مدرسه سازی ثبت شده است؛ وقتی سرشار از حس مدرسه سازی هستیم، آینده درخشان‌تری خواهیم داشت.

مدرسه‌سازی درجه و مرتبه بالاتری دارد

سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در این مراسم، اظهار کرد: کار خیرین مدرسه‌ساز نسبت به سایر خیرین درجه و مرتبه بالاتری دارد، چراکه هدف خیرین مدرسه ساز تسریع فرایند تعلیم و تربیت، یعنی همان فلسفه وجودی انسان است، خداوند انسان را خلق کرد تا رشد پیدا کند و به کمال برسد. در واقع تعلیم و تربیت برداشته شده از خلقت و مأموریت انبیای خداست که جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با قدردانی از خیرین مدرسه سازی که وارد چرخه تعلیم و تربیت می‌شوند تا مسیر تحقق اهداف انبیا را فراهم کنند، گفت: اما شاکر اصلی از اقدامات خیرین مدرسه ساز خداوند است و مطمئناً قبل از اینکه خیرین پروژه‌های مدرسه سازی را به بشر هدیه کنند، دست دیگری آن را می‌پذیرد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه مدرسه‌سازی را در محاسبه‌های دنیوی نمی‌توان دید، تاکید کرد: خیرین مدرسه‌ساز ذخیره و صدقه جاری برای خود می‌فرستند و مصداق این شعر هستند که هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق، ثبت است بر جریده عالم دوام ما.

به شدت از نظر فضاهای فیزیکی دچار چالش هستیم

محمد اعتدادی_مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از برکات انقلاب اسلامی حضور پر رنگ خیرین در عرصه‌های مختلف بوده، گفت: با مروری بر احداث مدارس و نگاهی به رشد علمی و فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌بینیم خیرین مدرسه‌ساز همواره خوش درخشیده و پرچم اصفهان را برافراشته‌اند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استان اصفهان همچون سراسر کشور بهره بردار زحمات اداره کل نوسازی مدارس استان و خیرین مدرسه ساز است، تاکید کرد: به جرأت می‌توان گفت اگر خیرین مدرسه‌ساز نبودند امروز به هیچ وجه نمی‌توانستیم بخش عمده‌ای از دانش آموزان و فرهنگیان را در مدارس ساماندهی کنیم، چرا که به شدت از نظر فضاهای فیزیکی چالش داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه به نظر می‌رسد استان اصفهان در زمینه فضاهای آموزشی محروم است و سرانه آموزشی این استان از کشور عقب‌تر است، به طوری که اگر تلاش خیرین مدرسه ساز نبود با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم.

خیرین مدرسه‌ساز، مدرسه باور هستند

مجتبی ملا احمدی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان نیز با اشاره به ایثار و جانفشانی رزمندگان دیروز در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، گفت: امروز و در عرصه آموزش و پرورش کشور، سربازان عرصه تعلیم و تربیت به جنگ با جهل و نادانی آمده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه خیرین مدرسه‌ساز، مدرسه ساز نیستند بلکه مدرسه باور هستند، گفت: این خیرین باور دارند ابرهای توسعه و پیشرفت کشور فقط بر حیاط مدارس می‌بارد.

ملا احمدی با اشاره به شکل‌گیری مجمع خیرین مدرسه ساز استان از سال ۷۸ تاکنون، تصریح کرد: این مجمع ۹ دوره هیئت مدیره را پشت سر گذاشته و امروز دهمین دوره کار خود را شروع کرده است.

وی با بیان اینکه خیرین مدرسه ساز استان در این سال‌ها زحمات زیادی در احداث و تجهیز مدارس متقبل شده‌اند، اعلام کرد: هزار و ۳۹۰ پروژه با هشت هزار و ۲۰۰ کلاس درس حاصل تلاش و مشارکت خیرین مدرسه ساز استان است.

خیرین مدرسه ساز به طور متوسط در هر سال ۶۰ پروژه یعنی در هر ماه ۳۰ کلاس درس و هر روز یک کلاس درس احداث کرده‌اند.

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان با اشاره به حضور هزار و ۵۰۰ خیر مدرسه ساز در اصفهان، گفت: بالغ بر ۲۰۰ نفر از خیرین مدرسه ساز استان بانوان خیر هستند که پیش از هر چیز کلاس با عظمت گذشت و فداکاری را بنا می‌کنند که به مراتب مهم‌تر از ساخت فضای فیزیکی است.

وی در ادامه با بیان اینکه نیازهای فضای آموزشی استان در چند قالب دسته بندی می‌شود، تصریح کرد: احداث فضای جدید در شهرک‌های جدید و حاشیه‌ای، تخریب مدارس غیراستاندارد، توسعه کلاس‌ها برای تعدیل تراکم دانش آموزان، احداث سالن‌های چندمنظوره، توسعه فضاهای کارگاهی در هنرستان‌ها، استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس ازجمله نیازهای آموزشی است. همچنین در دوره کرونا دو اولویت دیگر اضافه شد که شامل آماده سازی و تجهیز مدارس برای استفاده از بستر آموزش الکترونیک و توجه به امور بهداشتی و سلامت مدارس است.

ملا احمدی با اشاره به اعلام حداقل چهار اولویت اولیه از سوی هر منطقه و ناحیه آموزش و پرورش استان، گفت: بر این اساس به ۱۷۸ مدرسه با هزار و ۵۰۰ کلاس درس در استان نیاز فوری و ضروری داریم که با همت خیرین در دستور کار قرار خواهد گرفت.

عدم پرداخت سهم دولتی در مدارس مشارکتی

وی در ادامه به برخی از مشکلات خیرین مدرسه ساز اشاره و تصریح کرد: مدارسی که به صورت مشارکتی توسط خیرین احداث می‌شود و سهم خیر پرداخت شده، اما سهم دولتی برای پروژه هنوز محقق نشده که امیدواریم در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی خواستار تسهیل صدور مجوز برای مدارس شد و افزود: برای تخریب یک مدرسه دولتی سه تا چهار ماه باید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنیم. ضمن اینکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور، خیرین مشکلاتی در حوزه مالیاتی پیدا می‌کنند که باید ساز و کاری برای آن پیش بینی کرد تا خیرین درگیر مسائل حاشیه‌ای نشوند و بتوانیم گام بلند دیگری در احداث فضاهای آموزشی و کمک به آموزش و پرورش استان برداریم.

گفتنی است، در این جلسه یاد و خاطره مدیر کل فقید نوسازی مدارس استان اصفهان و خیرین متوفی که در یکسال گذشته به دیار باقی شتافتند گرامی داشته شد.

کد خبر 534283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.