۷۴ درصد پزشکان خدمات الکترونیکی به بیماران می‌دهند/ارائه خدمت به سالمندان با کارت سالمندی

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان، گفت: تاکنون بیش از ۷۴ درصد پزشکان ارائه خدمت به بیماران را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهند، برای گرفتن نوبت افراد بالای ۶۵ سال با ارائه کارت سالمندی در درمانگاه‌ها می‌توانند خدمات لازم را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اعتصام‌پور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در خصوص الکترونیکی شدن خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی، اظهار کرد: درمان مستقیم در مراکز ملی مانند بیمارستان شریعتی اجرا می‌شود و از دو سال گذشته در اصفهان الکترونیکی شدن خدمات درمانی به صورت پایلوت اجرا شده است تا به دلیل نوشتن نسخه دارویی اشتباه در خواندن را نداشته باشیم.

جسارت سازمان تأمین اجتماعی در الکترونیکی کردن برنامه‌ها

وی اضافه کرد: دولت الکترونیکی از چند سال گذشته وارد وزارت بهداشت شده بود و سازمان تأمین اجتماعی با جسارت وارد این حوزه شد و زیرساخت‌ها هم برای تهیه این برنامه فراهم بوده و با بحث‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هم در این بخش مواجه شدیم، اما تاکنون بیش از ۷۴ درصد پزشکان ارائه خدمت به بیماران را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان تصریح کرد: در بخش خصوصی مشکل زیادی وجود ندارد و پزشکان نرم‌افزار را بر روی کامپیوترها نصب کردند و بیشتر مشکلات مربوط به بخش دولتی است، نوسانات اینترنتی در بخش خصوص نیست و صدور سر نسخه مطب با ارائه کد ملی بیمار در این بخش انجام می‌شود و به صورت کاغذی و هم الکترونیکی قابل حصول است.

اعتصام پور افزود: در حال حاضر تنها در بخش دانشگاه و بحث وزاتخانه مشکلاتی وجود دارد و از سوی استان برای تکمیل زیرساخت‌ها و پرداخت مطالبات هزینه‌هایی در آینده برای پزشکان و مراکز دولتی دانشگاهی پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: کرونا منحوس بود اما مزیت‌هایی هم به دنبال داشته است، ضرورت پزشک از راه دور و نسخه الکترونیکی و گسترش سیستم‌های استارتاپی از اثرات مفید کرونا بر سیستم درمانی بود اگرچه چالش‌هایی هم دارد، خوشبختانه همه بیمارستان، پزشکان خصوص، داروخانه‌ها و آزمایشگاه برای اجرای این برنامه‌ها همکاری لازم را داشته‌اند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: برای هر فردی که با پزشک و داروخانه ارتباط پیدا می‌کند، پیامکی می‌آید و برای هر ویزیت یک کد شناسه به پزشک ارسال می‌شود، احتمال دارد سوءاستفاده‌هایی هم اتفاق بیفتد و فردی بدون مراجعه به درمانگاه و یا مطب پزشک برای او پیام ارسال شود، باید این موارد به مراکز درمانی اطلاع‌رسانی شود.

داروهای شیمیایی و خاص پرونده خصوصی دارند

اعتصام‌پور خاطرنشان کرد: برای بسیاری از داروهای شیمی درمانی و خاص پرونده خصوصی وجود دارد و با دقت‌هایی که صورت می‌گیرد این سوءاستفاده‌ها بسیار کمتر می‌شود، از شش ماه گذشته همه سیستم‌ها به نظارت و کنترل موارد به طور دقیق پرداخته‌اند و ثبت و رصدها به طور مرتب صورت می‌گیرد، البته بروز اشتباه احتمالی هم وجود دارد و اگر پیامکی به طور اشتباه برای فردی ارسال شد باید به سازمان تأمین اجتماعی و مراکز درمانی برای رصد و پیگیری اطلاع دهد.

وی در خصوص نحوه ارائه خدمات به سالمندان، گفت: برای گرفتن نوبت افراد بالای ۶۵ سال با ارائه کارت سالمندی، درمانگاه‌ها موظف به سرویس دهی به آنها هستند بسیاری از مراکز را عصرها حتی در اطراف استان فعال کردیم. در مرکز تاج‌الدین خمینی‌شهر سونوگرافی و خدمات درمانی بهینه را شروع کرده‌ایم و ۱۲۰ هزار متر برای نوسازی و بهسازی در حوزه درمانی اختصاص دادیم.

کدشناسه برای بیمه تکمیلی هم استفاده می‌شود

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان، اظهار کرد: بیمار می‌تواند دو ماه یکبار برای ویزیت مراجعه کند و در کرونا بسیاری از خدمات به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود، عده‌ای هم از مراجعه بسیار به مراکز درمانی گله مند هستند تا وزارت بهداشت و پزشک خانواده ساختارها را ارائه ندهد این مراجعه‌ها وجود خواهد داشت.

اعتصام پور اضافه کرد: در این مورد برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته است و امیدواریم با برنامه‌هایی که در آینده برای الکترونیکی شدن با ارائه کد ملی بیمار داریم بسیاری از اطلاعات قابل دسترس شده و نیاز به مراجعه حضوری بیماران به مراکز نباشد.

وی در مورد خدمات بیمه تکمیلی تصریح کرد: کد شناسه‌ای که به صورت پیامکی است برای بیمه تکمیلی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و سیستم‌های بیمه تکمیلی باید در این زمینه فعال‌تر عمل کنند و هیچ بهانه‌ای برای عدم همکاری بیمه‌های تکمیلی با سازمان تأمین اجتماعی وجود ندارد و این سازمان حافظ منافع مردم است.

کد خبر 534219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.