طب سنتی ایران موافق واکسیناسیون کرونا است

پزشک متخصص طب سنتی ایران با بیان اینکه برای هیچ فرد مبتلا به کرونا مصرف داروی امام کاظم(ع) را تجویز نکردم زیرا شواهد و استناد علمی ندارد و تنها مطالعات کامپیوتری است، گفت: وقتی که بیمار وارد فاز التهابی شد هو در بیمارستان بستری می‌شود، داروهای گیاهی کارایی لازم را ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد مظاهری ظهر امروز _دوشنبه ۱۷ آبان‌ماه_ در خصوص تفاوت طب سنتی با طب ایرانی در برنامه مجازی، اظهار کرد: همه تمدن‌هایی که بشریت سراغ دارد، حکماً و اطبایی برای طبابت داشته‌اند تا انسان‌ها را از بیماری‌ها نجات دهند و همه سرزمین‌ها از طبیبان و طب سنتی برای کاهش دردهای مردم برخوردار بوده‌اند، در کشور ما نیز طب سنتی ایرانی جزئی از طب مزاجی و اخلاطی است و به زمان‌های قبل از اسلام می‌رسد.

وی با بیان اینکه بیشتر حکیمان مسلمان باعث رونق گرفتن طب سنتی می‌شوند و این روند به زمان قبل از اسلام می‌رسد، افزود: طب اسلامی امروز شایع شده و مجموعه‌ای از آموزه‌ها و گزاره‌ها درباره فواید گیاهان دارویی و میوه‌ها و عصاره‌ها است که به مجموعه‌ای کامل برای تقلید مردم تبدیل شده و مورد استفاده قطعی برای بهبود همه بیماری‌ها نیست.

این پزشک متخصص طب سنتی ایران تاکید کرد: استفاده از ایدئولوژی و جهان‌بینی توحیدی و معنویت درمانی امروز در کل دنیا برای درمان بیماری‌ها مؤثر بوده، اما ایجاد هاله‌ای از تقدس برای مخفی شدن از روند درمان اصلی و مدرن روز دور از انصاف است.

وی تصریح کرد: امروز بشر نیازهایی دارد که علم با پیشرفت روزانه جوابگوی آن شده و ساختار فکری بنام طب مسیحی، یهودی و ایارانی را نداریم، در واقع طب سنتی به ساختار بدن انسان‌ها جزئی نگاه کرده و اثر گذرای و شکل‌گیری واکنش‌های بدن در مقابل ورود مواد گیاهی و دارویی برای پیشگیری و مقابله با بیماری‌ها را بررسی می‌کند.

مظاهری افزود: سازمان بهداشت جهانی مجموعه‌ای از طب مکمل و نوین بوده و یک طب تلفیقی است، در حقیقت بحثی از طب مکمل در هر کشوری طب سنتی آن کشور است.

طب سنتی در قالب طب مکمل ارائه می‌شود

مدیر گروه طب ایرانی پزشکی ادامه داد: طب سنتی مجموعه کوچکی از باورها و عقاید و حکمی راستین در هر کشور است که در قالب طب مکمل ارائه می‌شود و من اعتقادی به ایدئولوژی در حوزه طبابت ندارم زیرا بیماری و روند درمان باید مسیر خود را در بدن طی کند؛ اگر یک متخصص طب سنتی از گیاهان دارویی و یا قرص‌ها برای درمان و مدیریت کبد چرب استفاده کرده است هیچ قداستی بر این روش‌ها وجود ندارد و ممکن است در هر مورد از یک روش استفاده شود.

وی ادامه داد: بر طب سنتی ایران تاکید داریم تا از واژه مقدس اسلام سو استفاده نشود چرا که امروزه بنام طب ایرانی معروف است تا با پیشرفت این طب خرده‌ای بر آن گرفته نشود.

مظاهری در خصوص جایگاه طب ایرانی در ساختار نظام سلامت، تصریح کرد: در حال حاضر دانش آموختگان طب ایرانی داریم که بعد از طبابت عمومی با واژه‌های نو در حیطه‌های مختلف طب ایرانی آشنایی کاملی دارند و به عنوان متخصص طب ایرانی مشغول به فعالیت شده و در کنار طب نوین که قبلاً فرا گرفته‌اند به بیماران کمک می‌کنند.

وی گفت: اگر فردی می‌خواهد در بخش طب سنتی طبابت کند و توصیه درمانی برای افراد با تجویز داروی گیاهی و شیمیایی انجام دهد باید حتماً پزشک دانش آموخته و تحصیل کرده این حوزه باشد و آگاهی لازم را از وضعیت آنالوژی و فیزیولوژی بدن بیمار داشته باشد.

این پزشک متخصص طب سنتی ایران اظهار کرد: متأسفانه امروز بسیاری از بانوان را می‌بینیم که با رشد توده‌ای در سینه و ترس از مراجعه به پزشک متخصص این حوزه به سراغ طبیبان درمانگر نمای طب سنتی می‌روند و با این عملکرد آنها و به تعویق انداختن روند درمان توده در سینه آنها تبدیل به سرطان پیشرفته می‌شود.

مظاهری با بیان اینکه عده‌ای از بانوان فکر می‌کنند این افراد صلاحیت کامل را برای روند درمان و بهبودی آنها دارند، گفت: طب سنتی در کنار طب نوین به عنوان طب مکمل است و باید فردی که در این بخش کار می‌کند با تشخیص کامل سریع بیمار مراجعه کننده را به متخصص مربوطه برای روند بهبودی ارجاع دهد.

وی تصریح کرد: بیماران نباید زمان طلایی درمان را از دست بدهند، افرادی صلاحیت لازم برای درمان را دارند که علاوه بر اینکه پزشک عمومی هستند، از طب سنتی نیز کمک می‌گیرند و به دانش آموختگان این حوزه و همکاران پزشک عمومی که ۲۰۰ ساعت آموزش این دوره را گذارنده باشند، مراجعه می‌کنند.

تاریخچه واکسیناسیون در طب سنتی

مدیر گروه طب ایرانی پزشکی با اشاره تاریخچه واکسیناسیون در طب سنتی، اظهار کرد: تاریخچه واکسیناسیون در طب سنتی قدیمی‌تر از تاریخچه ادوراد جنر است؛ کتابی از محمد زکریای رازی بنام «آّبله و سرخک» وجود دارد و حکیم در این کتاب موقعی که آبله و سرخک را ارائه می‌کند راهکارهایی را ارائه می‌دهد تا عامل بیماری‌زا به مقدار کمتری به بدن فرد وارد شود و این اتفاق نشان می‌دهد که حکیم واکسیناسیون را شناخته است.

وی گفت: در قبایل کوچ نشین ایرانی هم ترشحات آبله را از فرد می‌گرفتند و در دستمال خشک کرده و سپس به پشت افراد تزریق می‌کردند و بدن فرد درگیر بیماری شده و این اتفاق همان روند واکسیناسیون است؛ یا کودکان را برای مقاوم شدن در برابر آن با ترفندهایی واکسینه می‌کردند و امروزه واکسیناسیون از حالت سنتی به حالت مدرن تبدیل شده است.

برای تزریق واکسن کرونا از افراد صاحب نظر پیروی کنیم / بزرگ نمایی عوارض واکسن در فضای مجازی

مظاهری با بیان اینکه طب سنتی ایران موافق واکسیناسیون کرونا است، خاطرنشان کرد: افرادی منتسب به طب سنتی، صحبت‌هایی در باره نزدن واکسن دارند، در حالی که در حیطه علم باید از افراد صاحب نظر پیروی کرد؛ وقتی می‌بینیم مقام معظم رهبری واکسن تزریق می‌کنند صحبتی برای مخالفت از نظر رویکرد شرعی باقی نمی‌ماند و از نظر رویکرد علمی نیز می‌بینیم در بسیاری از کشورها با واکسیناسیون کرونا، میزان ابتلاء و مرگ و میر در آنها کاهش پیدا کرده و به طور یقین می‌توانیم از این روند پیروی کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه عده‌ای در فضای مجازی درباره عوارض واکسن کرونا بزرگ نمایی می‌کنند و این کار را با روش‌های غیر معقولانه و برای دستیابی به نفع بزرگ‌تر انجام می‌دهند، در حالی که منافع تزریق واکسن از مضرات آن بیشتر است.

این پزشک متخصص طب سنتی ایران گفت: افرادی که به علم احاطه‌ای ندارند، از گفتن مسائلی درباره عوارض واکسن بر روی فردی در محله خود سخن می‌گویند و امکان دارد که گفته‌های آنها صحت داشته باشد، اما نمی‌توان یک مورد را به همه افراد تعمیم داد، بنابراین به همه بیماران مراجعه کننده انجام واکسیناسیون را توصیه می‌کنیم.

وی تصریح کرد: شهروندان به نزدیک ترین مرکز واکسیناسیون مراجعه و در دسترس‌ترین واکسن کرونا را تزریق کنند و به دلیل انتخاب نوع واکسن، تأخیری در امر واکسیناسیون نداشته باشند.

اثربخشی داروی امام کاظم برای بیماری کرونا

مظاهری در خصوص اثربخشی داروی امام کاظم برای بیماری کرونا، تصریح کرد: مطالعات کامپیوتری در این زمینه وجود دارد و قبل از انجام کارآزمایی بر روی حیوانات، در این مطالعات گیاهانی به شکل مرکب بوده می‌تواند بر روی ویروس نقش‌آفرینی کند.

وی ادامه داد: داروی امام کاظم گیاهانی دارد که با توجه به مطالعات کامپیوتری می‌تواند بر روی بعضی از بیماران که در فاز اولیه مبتلا به کرونا شدند، اثر بخشی داشته باشد، اما زمانی که ریه درگیر این ویروس شد، دیگر اثر بخش نیست و باید از درمان‌های دارویی مدرن استفاده کنند.

مدیر گروه طب ایرانی پزشکی با بیان اینکه برای هیچ فرد مبتلا به کرونا مصرف داروی امام کاظم را تجویز نکردم زیرا شواهد و استناد علمی ندارد و تنها مطالعات کامپیوتری است، گفت: وقتی که بیمار وارد فاز التهابی شده و در بیمارستان بستری می‌شود، داروهای گیاهی کارایی لازم را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید اسم ائمه اطهار بر روی داروها گذاشته شود، افزود: قرص‌هایی بیماران بنام ائمه به مطب‌ها می‌آورند که به عنوان یک فرد مسلمان که در کشورها طبابت کردم می گویم شأن ائمه بالا است و نباید اسم امامان را بر روی داروهای گیاهی و قرص‌ها بگذاریم.

این پزشک متخصص طب سنتی ایران گفت: افرادی که این اسامی را برای مرکبات گیاهی انتخاب می‌کنند بهتراست در گذاشتن این اسامی بازنگری کنند و اسم گیاهی روی آن بگذارند.

وی اظهار کرد: کسی که می‌خواهد از متون طب سنتی مواردی را استخراج کند باید آگاه به طب نوین و سنتی باشد و این کار فردی نبوده بلکه یک کار تیمی است و اکثر فرآورده‌هایی که اکنون در بازار می‌بینیم مجموعه‌ای از برآوردها و نظریه‌های شخصی افراد است و نباید نظریه‌های شخصی خود را به کل جامعه القا کرده و به عموم جامعه اثربخشی آن را تعمیم دهیم.

مظاهری با تاکید بر اینکه بیماران برای درمان کرونا حتماً به پزشکان متخصص مراجعه کنند، افزود: عطاری‌ها اجازه فروش گیاهان دارویی دارند و حکیم نیستند؛ حکیم واژه‌ای مقدس است و نمی‌توان به هر فردی نسبت داد.

کد خبر 534142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.