بوی تعفنِ ورشکستگی!

با اجرای طرح جمع‌آوری سبدهای زباله مقابل ساختمان ها در کرج و جایگذاری نشدن به موقع سطل‌های مکانیزه مشکلات فراوانی برای شهروندان ایجاد شده است؛ طرح در دوره پیشین به‌طور ناقص اجرا شد و در دوره فعلی نیز به نظر می‌رسد هنوز اقدامی برای اصلاح آن نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح جمع‌آوری سبدهای زباله مقابل ساختمان‌ها از نخستین روزهای اجرایی شدن موافقین و مخالفین بسیاری به همراه داشت. خلف وعده مسئولان در راستای اجرای درست این طرح به حدی بود که می‌توان این طرح را ورشکسته اعلام کرد.

علی‌اصغر همتی معاون وقت خدمات شهری کرج، در خصوص این طرح و اهداف آن به رسانه‌ها اعلام کرده بود، طبق برنامه‌ریزی زباله‌ها ساعت ۲۱ هر شب توسط نیروهای خدمات شهری از جلوی منازل جمع‌آوری می‌شود و انتظار می‌رود شهروندان زباله‌ها را تا قبل از این ساعت بیرون از منازل خود قرار دهند.

وی در حمایت از این طرح گفته بود: جمع‌آوری سبدهای زباله از جلوی منازل مناطق ۱۰ گانه کرج اجرایی شده و شهروندان می‌توانند بین ساعت ۲۰ تا ۲۱ زباله‌های خود را بیرون از منزل قرار دهند.

او با استناد به ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند، یکی از اهداف اجرای این طرح را زیباسازی فضای بصری شهر و رفع نواقص برشمرد و اعلام کرده بود که ایجاد نازیبایی‌های بصری و دیگر موارد مندرج در قانون تخلف محسوب شده و شامل جریمه نقدی می‌شود که میزان این جریمه برای بار اول ۵۰ هزار تومان و در صورت تکرار تخلف هر بار جریمه دو برابر افزایش می‌یابد.

معاون خدمات شهری شهرداری کرج در تشریح اجرای این طرح گفته بود که سبدهای زباله پس از برش، ضد عفونی و تحویل منازل می‌شوند و محل اتصال این سبدها با زمین نیز با ضربات پتک صاف می‌شود تا خطری برای تردد شهروندان ایجاد نکند.

البته وی در مصاحبه دیگری اعلام کرده بود که بروشورهایی به دست مردم خواهد رسید تا از چگونگی اجرای طرح با خبر شوند. به هرحال در شرایطی که قرار بود جای سبدهای توری مقابل منازل سطل مکانیزه سر هر کوچه قرار بگیرد و جای خالی سبدها با درخت پر شود حالا سر و ته خیابان پر شده از زباله و حشرات موذی، همین قضیه نشان می‌دهد که مخالفین چندان هم بیراه نمی‌گفتند و به نظر می‌رسد طرح جمع‌آوری سبدهای زباله، شکست خورده است.

شهرداری در خصوص اجرای طرح جمع‌آوری سبدهای زباله عجله کرد

اکنون با روی کار آمدن شورای ششم بدیهی است که بخشی از مطالبه مردم محلی نیز همین موضوع باشد و در کمتر بازدید عضوی از شورا در محلات شهر پیش می‌آید که شهروندان نسبت به تلنبار شدن و بوی تعفن زباله‌ها در کوچه خود گلایه نداشته باشند.

علیرضا رحیمی نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرج، در این خصوص به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در پی حذف سبدهای زباله در مقابل ساختمان‌ها آسیب‌های ناشی از بارندگی در معابر تشدید می‌شود. اگرچه ماهیت طرح درست بود اما عجولانه اجرا شد چرا که برنامه درستی برای جایگزینی سبدهای توری وجود نداشت و شهر بلاتکلیف ماند.

رحیمی با تاکید بر اینکه معاونت خدمات شهری هرچه سریع‌تر باید فکری به حال این موضوع بکند، تصریح کرد: در بازدیدهایی که از مناطق مختلف شهر داشتیم اولین مطالبه شهروندان مسئله بهداشت و سطل‌های زباله بود. به شهرداری تذکر داده‌ایم در خصوص زمان خریداری سطل‌های مکانیزه اطلاع رسانی کند.

مدیران مناطق شهرداری، اعضای شورای پنجم، بسیاری از کارشناسان و بخشی از شهروندان کرجی از جمله مخالفان اجرای این طرح بودند.

معاون امور عمرانی استانداری البرز نیز در این خصوص به شهرداری هشدار داد و اعلام کرد مجموعه مدیریت شهری موظف است هرچه سریع‌تر ساز و کار جمع‌آوری به موقع پسماندهای شهری را اصلاح کند اما با گذشت بیش از شش ماه از این موضع‌گیری هنوز مردم در این خصوص مشکل دارند.

طرح جمع‌آوری سبدهای زباله از مقابل منازل ناقص است

غدیر مهدوی کارشناس مدیریت شهری و عضو سابق شورای اسلامی شهر کرج، در خصوص این طرح به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: طرح جمع‌آوری سبدهای زباله از مقابل منازل ناقص است. رها سازی زباله و وجود سطل‌های پلاستیکی فرسوده و مستهلک در شهر از مهمترین عوامل شیوع بیماری‌ها، منشأ بوی بد و روان شدن شیرابه‌های ناشی از پسماند زباله در شهر است که همگی در پی اجرای نیمه کاره طرح جمع‌آوری سبدهای زباله توسط شهرداری کرج انجام شده است.

مهدوی با تاکید بر اینکه باید بهداشت شهر ارتقا پیدا کند تا بتوانیم به بهبود فضای بصری کلانشهر کرج و پیشگیری از شیوع انواع بیماری‌ها کمک کنیم، تصریح می‌کند: سطل زباله فلزی مکانیزه توسط شهرداری باید هرچه زودتر خریداری شده و در معابر اصلی و محلات مختلف جانمایی و نصب شود.

وی با بیان اینکه در بازدید از هر نقطه و محله کرج، موضوع بهداشت و ساماندهی وضعیت زباله‌ها جز مطالبات اولیه مردم است، به سرانجام نامطلوب اجرای طرح جمع‌آوری سطل‌های زباله اشاره کرده و می‌گوید: این حرکت به دلیل مشخص نبودن گام دوم آن، مردم را دچار سردرگمی کرده است.

تعلل خدمات شهری در نصب سطل‌های مکانیزه جایگزین برای چیست؟

فاطمه منعمی رئیس کمیته بانوان، کودک و خانواده شورای اسلامی شهر کرج، در خصوص طرح جمع‌آوری سطل‌های زباله از مقابل منازل، با اشاره به نواقص اجرای آن اظهار می‌کند: نمی‌دانیم گام بعدی معاونت خدمات شهری و سازمان مدیریت پسماند در این خصوص چیست،

وی با بیان اینکه پیش از اجرای طرح ابتدا باید ابعاد مثبت و منفی آن بررسی و سپس تصمیم به اجرا گرفته شود، می‌افزاید: مشخص نیست چرا هنوز سطل‌های زباله مکانیزه در مناطق نصب نشده است.

منعمی با انتقاد از اجرای این طرح به شکل ناقص و اشاره به اعتراضات مکرر و بجای شهروندان، تصریح می‌کند: استراتژی سازمان در زمینه طرح مذکور هنوز هم مشخص و روشن نیست لذا خواهان اصلاح رویه و اعلام برنامه‌های آتی مجموعه‌های مرتبط در این زمینه هستیم و از شهردار کرج می‌خواهیم به موارد مذکور رسیدگی کند.

به گزارش ایمنا، این طرح با هدف ساماندهی جمع‌آوری زباله‌ها، جلوگیری از زباله گردی، کاهش آلودگی مقابل هر ساختمان و نظم‌دهی انتقال زباله به سطل مکانیزه در ساعت مشخص انجام شد اما حالا حجم زیادی از اعتراض مردمی را در پی دارد چرا که هیچ‌یک از اهداف آن محقق نشدند و جای خود را به مشکلات جدید دادند، زباله‌ها مقابل منازل و ساختمان‌ها رها می‌شوند که علاوه بر فضای بصری نامناسب، آلودگی به دنبال دارد. انبوه زباله‌هایی که به جای امنی برای حشرات موذی تبدیل شده است.

کد خبر 534095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.