۱۳۰ نفر بدون حضور از شهرداری اهواز حقوق می‌گیرند

شهردار اهواز با بیان اینکه ۱۳۰ نفر در شهرداری اهواز حضور ندارند ولی حقوق می‌گیرند که قاطعانه با آن برخورد می‌کنیم، گفت: در ابتدای ورودم به شهرداری بخشنامه‌ای ابلاغ کردم که یکی از مواد آن ثبت روزانه حضور کلیه پرسنل در سامانه حضور و غیاب شهرداری است که این فرآیند با سامانه حقوق و دستمزد مرتبط است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا امینی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در سیمای خوزستان به سوالات و شائبه‌های مطرح شده در خصوص شهرداری پاسخ داد و اظهار کرد: شهرها در ادوار مختلف به لحاظ سطح، حجم و جمعیت توسعه یافتند و شهرداری‌ها نیز به دلیل واگذاری وظایف متعدد خدماتی با حاشیه‌هایی مواجه شدند، تفاوت زندگی شهری و روستایی در کلانشهرها به شدت مشهود بوده و به دلیل زاغه نشینی و سکونتگاه‌هایی که در اطراف شهر شکل می‌گیرد؛ توازن خدمت را عموماً به دلیل تراکم جمعیت، محرومیت از خدمات عمومی و محرومیت از درآمد بر هم می‌زند، شهرداری‌ها هم حسب قانون نمی‌توانند به این سکونتگاه‌ها خدمات بدهند، اما باید به آنها خدمات ارائه شود.

وی با بیان اینکه عدم تناسب بین وظایف و اختیارات شهرداری‌ها باعث شده ارائه خدمات به مردم در شأن آنها نباشد البته این مسئله تنها مختص شهر اهواز نیست، افزود: اگر بخواهیم وضع تغییر کند، باید با توجه به سه عنصر اصلی مدیریت، منابع و زمان حرکت کنیم.

شهردار اهواز تصریح کرد: متأسفانه ناملایمات گذشته کاسه صبر مردم را لبریز کرده است، از صبح علی‌الطلوع که کار را آغاز می‌کنیم تا پاسی از شب در حال پاسخگویی به مطالبات متعدد مردم هستیم؛ در بخش منابع هم که شامل سرمایه‌های انسانی و منابع مادی است نیز با مشکل مواجهیم؛ با این وجود اراده جریان حاکمیت در شهر، شورا و شهرداری بر خدمت صادقانه و بی‌منت است.

امینی با بیان اینکه یکی از علل مشکلات اهواز رشد بیش از حد سطحی شهر است، خاطرنشان کرد: اهواز به جای اینکه به صورت متناسب در حجم، سطح و ارتفاع حرکت کند، به صورت نامنظم در سطح رشد کرده است به همین دلیل شاهد پدیده‌های زمین خواری، تصرفات عدوانی و تعرضات به حقوق مردم می‌شویم که اگر مردم، رسانه‌ها و گروه‌های اجتماعی همراهی نکنند، بعضاً با کارشکنی‌ها و تحصن‌هایی در شهر روبرو می‌شویم.

وی یادآور شد: تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد تا مشکلاتی که در طول سال‌ها پیش آمده را ظرف مدت سه الی چهار ماه و بعضاً تا یکسال حل کنیم؛ اگر مردم صبوری نکنند و افرادی هم فضا را آلوده و سیاه‌نمایی کنند، زحمات همکارانم در شورا و شهرداری نادیده گرفته شده و انگیزه‌ها ضعیف می‌شود. ما به صبوری و انسجام مردم نیاز داریم.

شهردار اهواز با بیان اینکه نسبت ۷۰ درصدی بودجه عمرانی را به ۳۰ درصدی بودجه جاری باید رعایت کنیم، گفت: باید حرکت نظام‌مندی در زمینه بودجه داشته باشیم. معمولاً رسم و قاعده این است که ۳۰ درصد بودجه صرف هزینه‌های جاری و ۷۰ درصد به هزینه‌های عمرانی اختصاص یابد؛ اما به دلیل ورود نیروهای متعدد در سنوات گذشته و در قالب‌های مختلف این نسبت در شهرداری اهواز به هم خورده و هزینه‌های جاری به جای ۳۰ درصد، ۸۰ درصد است که بخش عمده آن به حقوق و دستمزد پرسنل مربوط می‌شود؛ در این رابطه نمی‌توان حق یک میلیون و ۲۰۰ نفر جمعیت شهر اهواز را به چند پیمانکار اختصاص دهیم.

وی توضیح داد: ما برای این اتفاق راهکاری در نظر گرفته‌ایم بدین صورت که هر مقدار از بودجه محقق شود تنها ۳۰ درصد از آن را به هزینه‌های جاری و مابقی را صرف هزینه‌های عمرانی کنیم. یعنی اگر مثلاً ۷۰ درصد بودجه محقق شود ۳۰ درصد آن جاری و ۴۰ درصد صرف عمرانی شود که البته ما این عدد عمرانی را از طریق درآمدهای پایدار، مطالبه بخش دولتی و قوانینی که بر شهرداری‌ها حاکم است و حضور بخش خصوصی تأمین می‌کنیم که اگر قرار است کار در شهر انجام شود، عارضه‌ای برای بخش جاری و پرسنل شهرداری نداشته باشد.

شهردار اهواز در خصوص مدیرانی که در شهرداری نیستند، اما از شهرداری حقوق می‌گیرند اظهار کرد: در ابتدای ورودم به شهرداری بخشنامه‌ای در هفت ماده ابلاغ کردم که یکی از مواد آن ثبت روزانه حضور کلیه پرسنل در سامانه حضور و غیاب شهرداری است که این فرآیند با سامانه حقوق و دستمزد مرتبط است.

امینی با بیان اینکه ۱۳۰ نفر در شهرداری اهواز حضور نداند ولی حقوق می‌گیرند که قاطعانه با آن برخورد می‌کنیم، گفت: در یک اشتباه لفظی بیان شده که ۶۳۰ نفر در شهرداری که حضور فیزیکی ندارند ولی حقوق می‌گیرند؛ این عدد به اشتباه بیان شده و تعداد اعلام شده ۱۳۰ نفر است؛ البته از این تعداد ۱۳۰ نفر عده‌ای در ادارات دیگر مأمور به خدمت هستند که به آنها اعلام شده، برگردند یا از سازمانی که در آنجا مشغولند حقوق دریافت کنند؛ یکی دیگر از علل عدم برگشت نیروها، انباشت نیرو است یعنی ما مشکل کار و مکان داریم که در حال تعریف کار برای نیروهای پیشکسوت و مدیرانی هستیم که دیگر مدیر نیستند ولی قصد داریم از دانش و تجربه آنان استفاده کنیم.

وی افزود: گاهی القای اطلاعات ناقص یا غلط توسط رسانه‌ها و فضای مجازی و برخی افراد، سبب ناامیدی مردم می‌شود که اکنون در حال جمع‌آوری داده‌ها و طراحی سامانه‌ای برای ثبت داده‌های درست هستیم؛ آنچه ما در اهواز نیاز داریم هم افزایی مردم و مسئولان است.

امینی تصریح کرد: با وجود مشکلات و معضلاتی که در شهر وجود دارد، اجرای برنامه کوتاه مدت در اهواز جوابگو نیست برای مثال تمام خیابان‌های شهر به آسفالت نیاز دارد و ما برای تک تک اینها به برنامه زمانبندی نیاز داریم و مردم در ابتدای سال آینده تغییرات را مشاهده خواهند کرد.

وی اظهار کرد: برای ابتدای سال پیش‌بینی کردیم که وضعیت نظافت شهر به کلی تغییر کند، امیدواریم بتوانیم با شایسته سالاری تغییراتی که مردم منتظر آن هستند را ایجاد کنیم.

کد خبر 534049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.