عوامل حمله به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق هوشمندانه عمل نکردند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: واقعیت این است که عوامل حمله اخیر و هر گروهی که پشت پرده حمله به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق است، هوشمندانه عمل نکردند و احتمالاً نتوانند به اهداف سیاسی خود دست پیدا کنند.

سید رضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ترور نافرجام نخست وزیر عراق اظهار کرد: در این حادثه مساله رقابت برای کسب جایگاه نخست‌وزیری هم مطرح است؛ الکاظمی به‌رغم اینکه تلاش زیادی می‌کند تا کارنامه خود را پر بار نشان دهد و بگوید توانسته دولتی موفق و کارآمد را رهبری کند، با اینکه نامش همواره به عنوان یکی از گزینه‌های جدی برای نخست‌وزیری مطرح می‌شود، اما در ماه‌های اخیر اتفاقاتی رخ داده که میان وی و صندلی نخست‌وزیری فاصله انداخته است.

وی افزود: از طرفی ناکارآمدی الکاظمی طی ماه‌های گذشته در امور اجرایی عیان بود و نشان داد که نمی‌تواند نقش بروکراتی عملگرا را بازی کند؛ در دوره نخست وزیر الکاظمی، عراق پیشرفت چندانی در حوزه رفاه و خدمات اجتماعی نداشت و از حجم مشکلات اقتصادی که شهروندان این کشور با آن مواجه هستند، کاسته نشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: تنها نقطه‌ای که شاید مصطفی الکاظمی بتواند روی آن مانور دهد و از آن به عنوان دستاورد در دولت خود یاد کند، سیاست خارجی است. عراق طی دوره نخست وزیری وی توانست تا حدودی جایگاهش در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی را ارتقا دهد و نقش موثرتری در منطقه ایفا کند.

صدرالحسینی ادامه داد: انتخابات اکتبر مزید بر علت شد تا گمانه‌زنی‌ها در خصوص ناکارآمدی دولت فعلی عراق بیشتر شود. فارغ از اینکه آیا در انتخابات ماه گذشته عراق تقلبی صورت گرفته یا انتخابات در صحت و سلامت کامل برگزار شده، عملکرد دولت در روند شمارش آرا بسیار بد بود و این مدیریت در کنار کم‌کاری محسوس باعث شد بی‌اعتمادی‌ها در خصوص آنچه اتفاق افتاده تا حد زیادی گسترش پیدا کند؛ از سوی دیگر، نخست‌وزیر عراق جایگاه فرماندهی کل قوا در این کشور را برعهده دارد و عملکرد نیروهای نظامی و امنیتی کشور به پای وی نوشته می‌شود.

الکاظمی: عاملان ترور نافرجام را رسوا می‌کنم

وی تصریح کرد: زمانی که در مواجهه با اعتراضات، اتفاقاتی نظیر آنچه این روزها در عراق شاهدش هستیم رخ می‌دهد، طبیعی است که جامعه، نخست‌وزیر را مسئول بداند و وی را به دلیل ضعف در مدیریت اوضاع ملامت کند. نگاهی به نحوه پوشش رسانه‌ای تلاش نافرجام برای ترور مصطفی الکاظمی و تاکید جدی روی مساله استفاده از پهپاد، نشان می‌دهد که فارغ از صحت روایتی که دولت عراق مطرح می‌کند، گروهی تصمیم دارند این مساله را به ایران و نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی ارتباط دهند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: برخی می‌خواهند با ارتباط دادن موضوع پهپاد به ایران از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و گروه‌هایی نظیر حشدالشعبی را تحت فشار قرار دهند؛ در حالی که مواضع افراد تأثیرگذار در گروه‌هایی نظیر عصائب اهل حق، کتائب حزب‌الله و ائتلاف الفتح و محکوم کردن حمله به نخست‌وزیر از سوی آنها بیانگر اشتباه بودن این اتهام‌زنی بوده و نشان می‌دهد گروهی با اهداف سیاسی چنین اتهاماتی را مطرح می‌کنند.

هدف سوءقصد به الکاظمی، بر هم زدن آرامش عراق است

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که عوامل حمله اخیر و هر گروهی که پشت پرده حمله به اقامتگاه نخست‌وزیر است، هوشمندانه عمل نکردند و احتمالاً نتوانند به اهداف سیاسی خود دست پیدا کنند. از منظر سیاسی، زمان درستی برای حمله انتخاب نشده بود؛ چراکه اگر گروهی واقعاً مخالف کاظمی باشد، اینگونه به احیای چهره وی در عراق کمک نمی‌کند و از سوی دیگر در وضعیتی که گروه‌های مقاومت ندای مظلومانه سر داده‌اند و در حال اعتراض هستند، اتهام‌زنی به آنها بعید به نظر می‌رسد که راه به جایی ببرد.

کد خبر 534030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.