استروژن از کاهش حجم مغز زنان میانسال پیشگیری می‌کند

مطالعات جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض طولانی‌تر هورمون استروژن از کاهش حجم ماده خاکستری مغز و زوال عقل زنان میانسال پیشگیری می‌کند. شروع قائدگی، بچه‌دار شدن و یائسگی رویدادهای مهمی هستند که بر سلامت مغز تاثیر گذارند.

به گزارش ایمنا، در این مطالعه ۱۲۸ داوطلب ۴۰ تا ۶۵ سال شرکت کردند و همه یکی از فاکتورهای بیماری آلزایمر از جمله ژن APOE4 یا سابقه خانوادگی این بیماری را دارا بودند.

شرکت کنندگان در این مطالعه به سوالات مختلفی پاسخ دادند، از جمله اینکه در چه سنی یائسه شدند، آیا هورمون درمانی می‌کنند، سابقه بارداری و زایمان دارند.
داوطلبان مورد اسکن مغزی قرار گرفتند تا ماده خاکستری مغز آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. ماده خاکستری از جمله مناطق کلیدی است که در بیماری آلزایمر آسیب می‌بیند و اگر حجم ماده خاکستری کاهش یابد، خطر زوال عقل افزایش می‌یابد. در ادامه از داوطلبان تست حافظه برای ارزیابی مهارت‌های تفکر و زبان گرفته شد.

نتایج نشان می‌دهد یائسگی دیرتر، استروژن درمانی و در نتیجه داشتن فرزند بیشتر با حجم ماده خاکستری بیشتر در زنان میانسال مرتبط است.
این مطالعه نشان می‌دهد دو سوم مبتلایان به آلزایمر را زنان تشکیل می‌دهند و شروع قاعدگی، بچه‌دار شدن و یائسگی رویدادهای مهمی هستند که بر سلامت مغز تاثیرگذارند.

بیماری آلزایمر ترکیب پیچیده‌ای از عواملی مانند سن، ژنتیک و شیوه زندگی است که برخی در کنترل ما و برخی نیز خارج از کنترل هستند. این مطالعه نشان می‌دهد فعالیت جسم و ذهنی، رژیم غذایی متعادل، کنترل فشار خون و قند خون، کاهش وزن و دوری از مشروبات الکلی و سیگار اقدامات مؤثری برای داشتن ذهنی سالم و پویا است.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد زوال عقل

  • زوال عقل سندرمی است که منجر به انحطاط تفکر، حافظه، رفتار و انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود.
  • گرچه زوال عقل بیشتر در دوران سالمندی عارض می‌شود، ولی این اختلال یک بخش طبیعی از پیری نیست.
  • در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و هر ساله نزدیک به ۱۰ میلیون نفر به این آمار افزوده می‌شود.
  • آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است.
  • زوال عقل یکی از مهمترین دلایل ناتوانی و وابستگی سالمندان در سراسر جهان است.
  • زوال عقل نه تنها تأثیر جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی بر مبتلایان دارد، بلکه خانواده و جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نتایج این مطالعه در نشریه Neurology منتشر شده است.

منبع: ایرنا
کد خبر 533982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.