قبل از اصلاح رفتار خود اصلاح فرزند ممکن نیست

یک روانشناس گفت: دیده شدن خشم دیگران توسط کودک، موجب نهادینه شدن خشم در او و بروز خشم در بزرگسالی می‌شود. الگوهای رفتاری، یادگیری مشاهده‌ای ایجاد کرده و یادگیری مشاهده‌ای اثربخش‌ترین و ماندگارترین نوع یادگیری است؛ شما نمی‌توانید پرخاشگر باشید و از کودک خود مؤدب بودن را بخواهید.

احسان کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هیجان‌های کنترل نشده حتی دوست داشتن، اثرات مخربی مانند خشم دارد، اظهار کرد: باید بپذیریم خشم یک هیجان سالم و طبیعی است که همه آن را تجربه می‌کنند و نمی‌توان گفت انسانی وجود دارد که از احساس خشم مبری است، گاهی افراد خشم خود را بروز نمی‌دهند اما خشمگین می‌شوند.

وی افزود: هنگامی که در تحلیل و مدیریت خشم ناتوان باشیم، خشم در سطح کلامی و روانی تبدیل به پرخاشگری می‌شود. به عنوان مثال فردی با فرد دیگری شوخی می‌کند اما دیگری شوخی را تحلیل نکرده، متوجه آن نشده یا دچار سوءتفاهم شده است و بلافاصله خشمگین می‌شود، کنترل خود را از دست می‌دهد و شروع به گفتن بد و بیراه می‌کند؛ در واقع فرد نتوانسته موقعیت را درک کند و خشم او تبدیل به پرخاشگری شده است.

خشم مدیریت نشده موجب فاجعه‌آفرینی

این روانشناس در خصوص خشم مدیریت شده، ادامه داد: خشم می‌تواند مدیریت شده یا مدیریت نشده باشد. هنگامی خشم مدیریت شده است که فرد می‌داند از دیگری خشمگین است اما روی رفتار و کلام خود مدیریت دارد و نمی‌خواهد خشم او به رفتار پرخاشگرانه تبدیل شود. او با آرامش صحبت کرده و در انتخاب کلمات و لحن مناسب دقت می‌کند. در خشم مدیریت شده به جای تهدید، تحقیر و استفاده از جملات ناپسند، نشانه‌ای برای اعلام خشم ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: خشم مدیریت نشده موجب فاجعه‌آفرینی شده و در بسیاری مواقع خشم از یک عامل مختصر و کوچک به واکنشی بزرگ تبدیل می‌شود. علت این اتفاق می‌تواند پر شدن ظرفیت فرد و داشتن درگیری‌های ذهنی در طول همان روز باشد و با کوچک‌ترین اشتباه و عامل، فاجعه‌سازی اتفاق بیفتد.

مشکل‬ جوامع عادت زده

کاظمی با تاکید بر مدیریت ذهن تصریح کرد: برای مدیریت خشم باید ذهن را مدیریت کرد. ذهن هر فرد سرشار از اتفاقات قبلی، عادت‌ها، سبک درک و تحلیل موقعیت‌ها است. اگر مسئله‌ای واحد برای دو نفر اتفاق بیفتد، هر دو نفر ممکن است به شیوه‌های متفاوتی راجع به آن خشم خود را نشان دهند و علت آن تفاوت تجارب، مهارت‌ها و عادت‌های متفاوت است. فردی ممکن است خشم خود را با داد و فریاد نشان دهد اما دیگری به دنبال دلیل و راه حل بگردد.

نوجوانی دوران خلق هویت‌های افسانه‌ای

وی در خصوص تفاوت دیدگاه افراد و نبود دیدگاه درست در جامعه، اظهار کرد: در جوامع شرقی و جهان سوم در افراد هیجانات بالایی وجود دارد و معمولاً هیجانات آنها افسارگسیخته و مهار نشده هستند، خشم نیز مانند دیگر هیجانات در جوامع مهار نشده است و در تمام ساختارهای فردی، خانوادگی، محلی و ملی خشم کنترل نشده وجود دارد. گاهی اوقات خشم در پی رفتاری غیرانسانی تشویق شده و مورد توجه قرار می‌گیرد اما برخی دیگر آن را محکوم می‌کنند، این تعارضات رفتاری به علت تفاوت دیدگاه افراد و نبود دیدگاه درست در جامعه اتفاق می‌افتد.

این روانشناس با تاکید بر نهادینه شدن برخی رفتارهای ناشی از عدم مدیریت خشم، تصریح کرد: برخی رفتارها مانند قتل‌های ناموسی و کتک زدن کودک و افراد دیگر حاصل خشم مدیریت نشده بوده و در جامعه نهادینه شده‌اند. اکثر افرادی که در زندان به سر می‌برند یا به زندان رفته‌اند، کنترلی بر خشم خود نداشته‌اند و اکثر اوقات خشم در اثر سوءبرداشت اتفاق افتاده است.

یادگیری مشاهده‌ای کودک موجب خشم بزرگسالی است

وی افزود: خشم به هیجانات دیگر و ذهن وابسته است و متأثر از تغییرات فیزیولوژیک است. زمانی که جامعه، جامعه‌ای عادت‌زده باشد نه مهارت آموخته و سواد زندگی در آن وجود نداشته باشد، برای کنترل خشم در آن راهکاری جز آموزش وجود ندارد. افراد باید از کودکی مهارت کنترل هیجانات و مدیریت ذهن را بیاموزند و خشم خود را با پیشینه انسانی و صحیح نشان دهند تا در جوامع شاهد اتفاقات دردناک حاصل از کنترل نکردن خشم نباشیم. تا زمانی که برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌ها و محیط اطراف سرشار از خشم است هیچ راهکاری برای کم کردن خشم افراد وجود ندارد.

تخریب زندگی کودکانه

کاظمی خاطرنشان کرد: دیده شدن خشم دیگران توسط کودک، موجب نهادینه شدن خشم در ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه او و بروز خشم در بزرگسالی می‌شود. الگوهای رفتاری یادگیری مشاهده‌ای ایجاد کرده و یادگیری مشاهده‌ای اثربخش‌ترین و ماندگارترین نوع یادگیری است؛ شما نمی‌توانید پرخاشگر باشید و از کودک خود مؤدب بودن را بخواهید؛ در واقع قبل از اصلاح رفتار خود، اصلاح فرزند ممکن نیست.

کد خبر 533768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.