قانون مهریه در راهروهای بهارستان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در اینجا به بررسی اظهار نظرها، تذکرات و بخشی از فعالیت‌های جنجالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته می‌پردازیم.

ذوالنوری: امروز محل مبارزه با آمریکا در کوچه‌ها و خیابان‌های قم است

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت یوم الله ۱۳ آبان‌ماه که در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: بعد از تصویب کاپیتولاسیون در ایران، امام خمینی (ره) با قامت رشید خود مقابل جنایت ناشی از تصویب این قانون ایستادند و بیانیه‌ای را در سال ۱۳۴۳ بیان کردند که لرزه بر تن رژیم وابسته افتاد.

وی افزود: امام فرمودند اگر یک آشپز امریکایی شاه ایران و یا مرجع تقلید را با ماشین زیر بگیرد کسی حق تعرض به او را ندارد و نه دستگاه امنیتی و نه دستگاه قضائی نمی‌تواند با مجرم آمریکایی برخورد کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز دزدان آمریکایی حمله کردن تا نفت ایران را سرقت کنند اما رزمندگان ایرانی سینه دریا را شکافتند و خودشان را در منطقه حاضر کردند و هلی‌کوپترها، ناوهای آمریکایی آمدند تا کشتی را از دست نیروهای ایران خارج کنند اما نتوانسته و مجبور شدند با فضاحت و سرشکستگی منطقه را ترک کنند.

وی ادامه داد: عزت، اقتدار، عظمت و آبرو ایران اسلامی از دیروز تا امروز مورد تجلیل همه رسانه‌های دنیا و تحلیلگران قرار گرفته است چرا که این عظمت هیمنه پوشالی استکبار جهانی را به چالش کشیده است.

ذوالنوری با بیان اینکه امروز عزت و عظمت خود را مرهون قیام عزتمندانه امام در مقابله با قانون ننگین کاپیتولاسیون هستیم، تاکید کرد: مردم به این قیام لبیک گفتند و شاخ استکبار جهانی را شکستند

نماینده قم با اشاره به اینکه در چنین روزی، دانش آموزان ارزش‌های خود را فریاد زده و اعتراض خود را اعلام کردند، گفت: دژخیمان رژیم منحوس پهلوی نتوانستند این فریاد را تحمل کنند و چند دانش‌آموز را به گلوله بستند که چندین دانش‌آموز به شهادت رسیده و صدها دانش‌آموز هم مصدوم و مجروح شدند؛ اگر چه نماندند تا طعم شیرین پیروزی انقلاب را بچشند اما یک پیروزی به تاریخ در ذائقه آزاد مردان به جا گذاشتند و این عزت و اقتدار ما در اثر همان حماسه و ایثار است.

ذوالنوری با تاکید بر اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا شاه را پناه داد و اموال و پول ایران را توقیف کرد، افزود: در حادثه ۱۷ شهریور تهران حضور داشتم که نزدیک به چهار هزار نفر را ظرف چند ساعت به رگبار بستند و به شهادت رساندند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها بقایای رژیم پهلوی را تقویت کرده و سعی در بازسازی ساواک داشتند، تصریح کرد: اقوام و ادیان را علیه جمهوری اسلامی تحریک می‌کردند یا گروه‌ها و اقوام را وادار به جنگ‌های قومی و گروهی می‌کردند که از جمله این توطئه‌ها می‌توان به وضعیت سیستان و بلوچستان، خوزستان و کردستان اشاره کرد.

ذوالنوری از حمایت آمریکا از منافقین یاد کرد و گفت: منافقان هم کسانی بودند که مسئولان کشور را ترور می‌کرده و گروه گروه مردم ما را به گلوله می‌بستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز رنگ مبارزه تغییر کرده ولی راهبرد مبارزه با آمریکا تغییر نکرده است، گفت: مبارزه با آمریکا در حقیقت تقویت پایه‌ها و باورهای دینی مردم و اجتناب از هر عملی است که تقید و تدین مردم را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به روش‌های تهاجم دشمن تصریح کرد: امروز مهم‌ترین شگرد دشمن برای دین‌زدایی و خارج کردن مردم از دایره باورها و اعتقاداتشان زنده کردن روش‌هایی است که در آندلس و سایر بلاد اسلامی استفاده کردند.

ذوالنوری با بیان اینکه امروز محل مبارزه با آمریکا در کوچه‌ها و خیابان‌های قم است، ادامه داد: مسئولان مربوطه در خواب مرگبار قرار دارند و هیچ اقدام جدی در مقابل ترویج مظاهر بی‌دینی در قم نمی‌کنند.

نوروزی: در مورد مهریه نباید زندانی وجود داشته باشد

حسن نوروزی عضو کمیسیون قضائی مجلس در خصوص مجازات مهریه اظهار کرد: مهریه باید نقد و به صورت عندالمطالبه باشد و اگر عندالاستطاعه شد خود زن مسئول دریافتش است.

وی افزود: خانواده‌ها نباید مهریه سنگین برای جوانان ایجاد کنند و هیچ کجای دنیا شبیه ایران نیست.

عضو کمیسیون قضائی مجلس تاکید کرد: طبق قانون جدید تضمین دریافت مهریه سنگین بر عهده خود فرد است. همچنین سهام و ارز دیجیتال نباید به عنوان مهریه ثبت شود زیرا مهریه باید نقد باشد.

نوروزی خاطرنشان کرد: جوانان از هم سطح خودشان همسر انتخاب کنند تا در آینده دچار مشکل مهریه نشوند.

«حراج ۶۲ تن طلا» پرونده باز رئیس بانک مرکزی سابق بررسی شود

علی اکبر کریمی عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی در خصوص عملکرد ولی‌الله سیف رئیس سابق بانک مرکزی اظهار کرد: در دولت‌های مختلف مدیرانی حضور داشتند که به دلیل سوءمدیریت آنها خسارت‌هایی به مردم و بیت‌المال وارد شده است اما حجم خسارت‌هایی که به دلیل سوءمدیریت و فساد مدیریتی در زمان سیف به بیت‌المال وارد شد، بسیار عظیم بود.

وی افزود: در پرونده سیف که از سوی قوه قضائیه منتشر شده است علاوه بر سوءمدیریت، فساد، رشوه، مشارکت در استفاده غیرقانونی و نامشروع از اختلاف قیمت ارز و توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی به افراد خاص وجود داشته است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی تاکید کرد: البته برخی از این تصمیمات از سوی مقامات بالاتری گرفته شده بود. در سال ۹۷ بنده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بودم. پس از اعلام تصمیم دولت برای تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای ارز دولتی جلسه‌ای با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور برگزار شد. مدیران حاضر در این جلسه در مورد تعیین دستوری نرخ ارز دولتی از خود سلب مسئولیت کرده و این تصمیم را به رئیس‌جمهور نسبت می‌دادند و اعلام کردند شخص رئیس‌جمهور این تصمیم را اخذ کرده است.

کریمی ادامه داد: تعیین دستوری نرخ ارز، اصرار برای توزیع حجم عظیم منابع ارزی در راستای تثبیت این نرخ و توزیع ارز بین برخی افراد خاص از تخلفات ارزی دولت روحانی بود.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه هنوز وارد برخی پرونده‌های تخلف رئیس کل اسبق بانک مرکزی نشده است، افزود: «حراج ذخایر طلای کشور در دوره مدیریت سیف در بانک مرکزی انجام شد. در آن زمان ۶۲ تن طلا در قالب سکه به فروش رسید اما این پرونده هنوز بررسی نشده است.»

عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی ادامه داد: این سکه با نرخ یک میلیون تومان پیش فروش شد و زمانی که قیمت آن به چهار تا پنج میلیون تومان رسید تحویل داده شد. برخی افراد هزاران سکه خریداری کرده بودند.

میر تاج‌الدینی‌: توئیتر باید رفع فیلتر شود

محمدرضا میر تاج‌الدینی رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی، گفت: نظر من این است که توئیتر باید رفع فیلتر شود، چرا توئیتر برای مسئولین آزاد باشد و برای مردم آزاد نباشد؟ من معتقدم وقتی که مسئولین در توئیتر حضور دارند، چرا باید برای مردم ممنوع باشد؟ اگر خلاف است برای همه باید باشد و مسئولین هم استفاده نکنند، اما حالا که استفاده می‌کنند باید برای مردم هم آزاد شود؛ لذا من موافق این هستم که توئیتر رفع فیلتر شود.

دلخوش: وزارت نیرو دست در جیب مردم کرد

سید کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی در صحن علنی سه شنبه و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اصل نود در خصوص خاموشی‌های گسترده در تابستان ۱۴۰۰، با ارائه اخطار قانون اساسی به استناد اصول سوم، ۲۰ و ۴۳ اظهار کرد: در قانون برنامه ششم تکلیف وزارت نیرو و سرمایه‌گذاران در حوزه انرژی‌های پاک و تجدید پذیر مشخص شده است، اما امروز سهم این انرژی‌ها در صنعت برق کشور کمتر از سه درصد است.

وی افزود: در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز مقرر شده است که تلفات برق از ۲۴ درصد طی پنج سال به ۱۰ درصد کاهش یابد، اما این رقم افزایش یافته است. همچنین راندمان تولید نیز از ۳۸ درصد باید به ۴۵ درصد برسد که این هم محقق نشده است.

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس همچنین با اشاره به بدهی ۵۱ هزار میلیارد تومانی دولت در حوزه صنعت برق گفت: این رقم قطعاً بالاتر می‌رود و برای جلوگیری از استخراج رمز ارزها نیز باید یک کارگروه ویژه تشکیل شود.

دلخوش با انتقاد از نابسامانی در تنظیم و صدور فیش برق خانوارها ادامه داد: فیش برق مصرفی مردم به جای آنکه بر اساس الگوی حرارتی محاسبه شود در قالب‌های دیگر محاسبه می‌شود و وزارت نیرو دست در جیب مردم کرده و نرخ‌ها درست کارشناسی نشده است.

وی با اشاره به پیگیری شکایت مردم در این زمینه در مجلس تصریح کرد: با این روند اگر اصلاح نشود، در ماه‌های بعد نیز دچار مشکل می‌شویم.

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی در پایان خواستار تشکیل یک کارگروه تخصصی در مجلس برای پیگیری مشکلات صنعت برق و پیشگیری از تکرار اتفاقات بعدی شد.

کد خبر 533525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.