یکی از مسائل مهم گفت‌وگوهای وین انجام تعهدات آمریکا است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به نظر می‌رسد بایدن با داشتن طرح‌هایی که می‌تواند به عنوان طرح‌های تشویقی برای کشورهای هدف مطرح شود، اقدامات جدیدی را در سر دارد، اما با این حال یکی از مسائل مهم گفت‌وگوهای وین انجام تعهدات آمریکا است.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سفرهای اخیر جو بایدن به کشورهای منطقه اظهار کرد: در دوران جدید ریاست جمهوری دموکرات‌ها در کاخ سفید، تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران افزایش چشم‌گیری یافته، اما این اقدام به دور از هیاهو و سروصداهای رسانه‌ای و تبلیغاتی انجام شده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد یکی از دلایل سفر اخیر جو بایدن به کشورهای منطقه که یکی از مباحث اصلی آن نیز در مورد افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران بوده به دلیل نتیجه نگرفتن مأموران قبلی کاخ سفید در این حوزه است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: در واقع بیش از چهار ماه سکوت از جانب بایدن در مورد جمهوری اسلامی کاملاً نشان داد که سفر رابرت مالی به کشورهای پیرامونی حوزه خلیج فارس با محوریت ایران و تشدید تحریم‌ها و تبدیل آن به نوعی محاصره در حوزه اقتصادی بوده است.

صدرالحسینی تصریح کرد: با توجه به تجربیات گوناگون ایران چه در حوزه دور زدن و چه در خنثی کردن تحریم‌ها، امروز آمریکایی‌ها با چالشی واقعی روبه‌رو هستند و آن بی نتیجه بودن تحریم‌ها و فشارها به ملت ایران است. در حقیقت در دوران ترامپ تحریم‌های تکراری انجام شد و همچنان ادامه دارد، اما نتیجه مطلوبی توسط نظام سلطه گرفته نشده است.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد بایدن در این رابطه با داشتن طرح‌هایی که می‌تواند به عنوان طرح‌های تشویقی برای کشورهای هدف مطرح شود، اقدامات جدیدی را در سر دارد، اما با این حال یکی از مسائل مهم گفت‌وگوهای وین انجام تعهدات آمریکا است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: این نکته نیز حائز اهمیت است که بایدن در صورتی می‌تواند ورود مجدد آمریکا به برجام را اعلام کند که تحریم‌ها را لغو نماید؛ زیرا افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بر روند مذاکرات پیش رو با کشورهای ۱+۴ تاثیر مستقیمی می‌گذارد.

کد خبر 533463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.