سازگارسازی طراحی شهری با نیازهای زنان در اسکاتلند

برنامه‌ریزان گلاسگو، بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند و چهارمین شهر پرجمعیت در پادشاهی متحد بریتانیا و ایرلند شمالی در نظر دارند به زودی طراحی شهر را سازگار با نیاز زنان تغییر دهند تا زمینه امنیت و آسایش این گروه آسیب‌پذیر را در فضاهای عمومی تامین کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اخیراً جنبشی در اسکاتلند برای افزایش قدرت سیاسی زنان در کشور شکل گرفته و پیامدهای مثبت زیادی برای بهبود جایگاه اجتماعی این گروه در پی داشته است. به پیروی از این جنبش، مدیران گلاسگو نیز تصمیم گرفته‌اند در آینده‌ای نه چندان دور، طراحی شهری را سازگار با نیاز زنان و همچنین برای تأمین حس بیشتر امنیت در آنان تغییر دهند. در واقع به زودی بزرگترین شهر اسکاتلند، ایمن‌ترین شهر کشور برای زنان خواهد بود که در آن، طراحی شهری امنیت و آسایش این قشر اجتماعی را بیش از گذشته تأمین خواهد کرد.

بدیهی است که نحوه تردد زنان و سایر اقشار جامعه در یک شهر نقش مهمی در حفظ امنیت آنان ایفا می‌کند. امروزه در بسیاری از نقاط دنیا، زنان از اینکه در وسایل نقلیه عمومی مورد آزار قرار می‌گیرند، شاکی هستند و در نتیجه، سایر روش‌های عبور و مرور نظیر استفاده از خودروهای شخصی یا پیاده‌روی را برای انجام امور روزمره خود انتخاب می‌کنند. این در حالی است که مدیران شهری می‌توانند تدابیری بیاندیشند تا رفت و آمد از طریق وسایل نقلیه را بهبود ببخشند و ایمنی تمام کاربران را بیش از گذشته تأمین کنند، ضمن اینکه افزایش گرایش مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، مزایای بسیاری برای شهر نیز در پی دارد.

در این راستا، قرار است حمل و نقل عمومی گلاسگو به طور ویژه‌ای بهبود یابد تا ایمنی زنان شهر را در پی داشته باشد و به تردد هر چه بیشتر این گروه از طریق اتوبوس‌ها منجر شود. علاوه بر این، مدیران گلاسگو در نظر دارند سیستم‌های روشنایی و فضاهای پارک‌های عمومی را برای امنیت هر چه بیشتر زنان بهبود ببخشند ضمن اینکه اتوبوس‌های عمومی جدیدی مخصوص تردد زنان به هنگام شهر نیز آغاز به فعالیت خواهد کرد که این اتفاق به سهم خود می‌تواند در بهبود حس امنیت در زنان مؤثر واقع شود. در ادامه به شرح مهم‌ترین اهداف مدیران گلاسگو در راستای بازطراحی شهر سازگار با نیاز زنان پرداخته می‌شود.

تأمین امنیت زنان پس از تاریک شدن هوا

گزارش‌ها حاکی است که ۶۷ درصد زنان گلاسگو به هنگام تاریک شدن هوا حس ناامنی شدید را تجربه می‌کنند چرا که اغلب از سوی مردان مورد آزار قرار می‌گیرند. در واقع تنها ۲۰ درصد زنان شهر پس از غروب خورشید از وسایل نقلیه عمومی برای تردد خود بهره می‌گیرند و سایرین به رفت و آمد از این طریق تنها در طول روز می‌پردازند. بیش از ۷۰ درصد زنان گلاسگو نیز ادعا کرده‌اند که حتی در تاریکی شب از توقف کردن در ایستگاه‌های اتوبوس نیز هراس دارند. علاوه بر این، زنان گلاسگو از حضور در فضاهای سبز به هنگام تاریکی اجتناب می‌کنند چرا که نگرانند از سوی مردان مورد آزار قرار گیرند.

در همین راستا، مدیران شهر در نظر دارند وضعیت حمل و نقل عمومی شهر را بهبود ببخشند، بخش زنان را به هنگام شب از مردان جدا کنند و فضاهای بیشتری از اتوبوس‌ها را به این گروه آسیب‌پذیر اختصاص دهند. علاوه بر این به زودی اتوبوس‌هایی نیز در سراسر خیابان‌های شهر به هنگام تاریکی شب فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که البته رانندگان تنها مجاز به سوار کردن زنان در این وسایل نقلیه هستند.

فضاهای سبز نیز از نظر امنیت به زودی بهبودهای قابل توجهی را تجربه خواهد کرد به این صورت که نظارت مأموران امنیتی در آن به خصوص در شب‌ها بیشتر می‌شود ضمن اینکه سیستم‌های روشنایی نیز بهبودهای قابل توجهی را تجربه می‌کند.

درس‌هایی از وین اتریش برای مدیران گلاسگو

پایتخت اتریش یکی از بهترین شهرهای جهان از نظر برابری بین زنان و مردان در طراحی شهری به شمار می‌رود. در واقع، دسترسی تمام مردم، خواه زن یا مردم، کودک یا بزرگسال، سالم و معلول به همه امکانات شهری در وین بسیار رضایت‌بخش است و به همین دلیل، حس امینت تمام ساکنان شهر با یکدیگر برابر است.

مدیران گلاسگو نیز در نظر دارند به پیروی از وین، طراحی شهرها را تغییر دهند تا در نتیجه امکان دسترسی برابر زنان و مردان به خدمات شهری و مکان‌های عمومی را فراهم آورند. در این راستا، فرآیند بودجه‌بندی برای بازطراحی شهر تغییر چشمگیری را تجربه خواهد کرد، پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری برای آزادی حرکت تمام شهروندان گسترده‌تر خواهد شد، نیمکت‌های بیشتری برای برقراری تعاملات اجتماعی بین مردم در فضاهای عمومی قرار خواهد گرفت و سیستم‌های روشنایی نیز با بهبود قابل توجهی مواجه خواهد شد. مدیران گلاسگو ادعا کرده‌اند که پس از پایان یافتن شیوع بیماری کووید -۱۹ نه تنها ظاهر فیزیکی شهر را تغییر خواهند داد، بلکه تحولات زیادی نیز در سیاست‌گذاری‌های شهری به وجود خواهند آورد تا شهری قابل دسترسی برای تمام اقشار جامعه نظیر زنان، کودکان و افراد دارای معلولیت جسمی و ذهنی از نو طراحی کنند. در این میان، طراحی شهر برای افراد سوار بر صندلی‌های چرخ‌دار و مادرانی با کالسکه‌های کودکان نیز حائز اهمیت خواهد بود و قابلیت دسترسی این گروه‌ها به تمام امکانات و فضاهای عمومی از طریق ایجاد سطوح شیب‌دار بهبود خواهد یافت.

سازگارسازی طراحی شهری با نیازهای زنان در اسکاتلند

کد خبر 533459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.