۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
بورس در هفته گذشته چگونه بود؟

بازار سرمایه در هفته ای که گذشت روندی پر نوسانی را پشت سرگذشت، روزهای ابتدایی هفته، شاهد سقوط‌های چشم گیر این بازار بودیم و در نهایت در روز چهارشنبه بازار در حالی به کار خود پایان داد که توانست مجدد روند صعودی خود را از سر بگیرد .

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی معاملات بازار بورس در هفته‌ای که گذشت حاکی از آن است که ارزش کل معاملات این بازار با ۴.۵۵ درصد افزایش از ۱۸۶ هزار و ۹۲۳ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۱۹۵ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. حجم کل معاملات این بازار نیز رشدی ۱۳.۲۰ درصدی را تجربه کرد و از ۲۲ هزار و ۴۹۵ میلیون سهم در هفته گذشته به ۲۵ هزار و ۴۶۴ میلیون سهم در هفته جاری رسید.

شاخص کل بورس در این هفته توانست ۰.۳۲ درصد افزایش یابد و از یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحد در هفته گذشته به یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد در هفته جاری رسید. این در حالی است که شاخص کل با معیار هم وزن باز هم نزولی ماند و با ۰.۵۶ درصد کاهش از ۳۷۶ هزار و ۴۷۰ واحد در هفته گذشته به ۳۷۴ هزار و ۳۵۰ واحد در هفته جاری رسید.

در جلسه وزیر اقتصاد با حقوقی‌های بورس چه گذشت؟

حدود ۳۰ هلدینگ و حقوقی بزرگ بازار سرمایه از صبح امروز در ساختمان باب همایون وزارت اقتصاد و دارایی گرد هم جمع شده‌اند تا درباره احیای بورس چاره‌جویی کنند؛ جایی که وزیر اقتصاد از اجماع وزارت اقتصاد، نفت، صمت و بانک مرکزی برای رونق بورس خبر می‌دهد.

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی اعلام در این جلسه گفت: شواهد قطعی نشان می‌دهد بازار سرمایه در بلندمدت بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته است و نگاه ماه به بازار حرفه‌ای و بلندمدت است. البته با نگاه به کوتاه مدت هم اطلاعات سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهد چشم‌انداز روشن است و جای نگرانی برای تصمیم هیجانی نیست.

وی افزود: وظیفه وزارت اقتصاد و سازمان بورس توسعه ابزارها و نهادها و ایجاد بازاری شفاف و کارا و پیش بینی پذیر است. بازار بدهی مکمل بازار سهام است نه رقیب آن، خالص تأمین مالی دولت از اوراق در دو ماه دوره بنده بسیار اندک و ناچیز و در ۴۰ روز اخیر صفر ریال بوده است هرچند فضای مجازی پر است از اطلاعات غیردقیق. زین پس هم دولت بیشتر به دنبال جبران کسری بودجه از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد است.

رئیس شورای عالی بورس در این جلسه افزود: برنامه ما پیش بینی پذیر کردن اقتصاد و حذف قیمت گذاری‌های مضر به بازار در صنایع بورسی است و به زودی زود خبر تغییر نظام قیمت گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد.

خاندوزی اظهار کرد: من به دنبال پیش بینی پذیر کردن نرخ‌های کلیدی اقتصاد و بورس هستم تا نااطمینانی از بازار زدوده شود. در گذشته برای تغییرات مکرر قیمت خوراک و نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و قواعد پالایشی‌ها و فراخوان عموم به سهامداری مستقیم اشتباهات بزرگی صورت گرفته که باید با همکاری وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی و سازمان بورس شاهد کاهش این اشتباهات و ایجاد اطمینان در بازار باشیم. برای اعتمادآفرینی در حال اجماع سازی با وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی هستیم تا آنجا هم خبرهای امیدبخشی به اقتصاد منتقل کنیم.

جلسه "شورای مشورتی" با محور "اوراق بدهی دولتی" برگزار شد

جلسه شورای مشورتی سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور رؤسا، مدیران فعلی و سابق سازمان و برخی از صاحبنظران بازار سرمایه برگزار شد. در این جلسه، به بررسی آثار انتشار اوراق بدهی دولت بر بازار سرمایه جمهوری اسلامی پرداخته و حاضرین در جلسه به ارائه نظرات خود پیرامون راهکارهای ارتقا کارایی و شفافیت بازار اوراق بدهی دولتی، پرداختند.

این جلسه با حضور آقایان مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، شاپور محمدی، حسن قالیباف اصل، عبده تبریزی رؤسای سابق این سازمان، اعضای هیأت مدیره سازمان بورس آقایان فرج زاده، خدابخش و ناصرپور و آقای نوری بروجردی معاون اقتصادی دادستان کل کشور و آقای مساحی مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و آقای محمدحسین قوام، عضو و دبیر شورای مشورتی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

پیش‌بینی عشقی از وضعیت بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن توضیح درباره میزان فروش اوراق توسط دولت، در مورد اینکه وضعیت بازار چه زمانی بهبود می‌یابد؟ گفت: قرمزی بازار ناگهانی ایجاد نشده که ناگهانی هم از بین برود، بلکه وضعیت به مرور بهتر خواهد شد.

مجید عشقی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با تاکید بر اینکه سازمان در تلاش است که بازار سرمایه به ثبات برسد، اظهار کرد: نمی‌توان گفت مردم سرمایه خود را نمی‌آوردند. ما تلاش داریم بازار به ثبات برسد. هم رشدهای شدید و هم نزول‌های شدید برای بازارها سم است.

وی با بیان اینکه مهمترین بحث امروز کسری بودجه و انتشار اوراق است، اظهار کرد: به اندازه کشش بازار اوراق منتشر می‌شود. دولت همه کسری بودجه خود را از بازار تأمین نمی‌کند و بخش عمده آن از منابع دیگر تأمین می‌شود. در ۴۰ روز گذشته هیچ اوراقی فروخته نشده است.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: گاهی تصویری در مورد اوراق منتشر و اعلام می‌شود این حجم توسط دولت فروخته شده، در حالی که توسط دولت فروخته نشده است. در ضمن خریداران اوراق و سهام با هم متفاوت هستند. کسی که اوراق می‌خرد برنامه متفاوتی دارد و با خریداران سهام فرق می‌کنند.

عشقی با تاکید بر اینکه سازمان به دنبال توقف قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از رانت است، گفت: نمی‌شود سرمایه مردم را جذب کنیم و بعد دست در جیب شرکت‌ها کنیم و سودشان را بگیریم. در فولاد و پتروشیمی این وضعیت بود که رفع شد. مردم مطمئن باشند که ما از منافع شرکت‌ها حفاظت خواهیم کرد.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود شرکت‌ها سود نمی‌دهند، توضیح داد: با صنایع معدنی و فلزی جلسه داشتیم و مشخص شد طرح‌های توسعه زیادی دارند. راه ثبات بازار از طرح‌های توسعه شرکت‌ها می‌گذرد.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: وضعیت فعلی و جو نا امیدی بازار سیکل‌هایی است که چندین بار تجربه شده است. سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۹۲ همین وضع بوده است. البته قطعاً شدت و گستردگی افرادی که در حال حاضر درگیر بازار سرمایه هستند فرق می‌کند. اکنون حدود ۵۸ میلیون کد سهامداری وجود دارد و به نوعی کل جمعیت کشور درگیر بازار هستند.

عشقی در مورد وضعیت بازار نیز گفت: قرمزی بازار ناگهان ایجاد نشده است که ناگهان هم از بین برود. وضعیت بازار به مرور بهبود یافته و انشاالله از همین امروز قرمزی تابلو کاهش پیدا خواهد کرد.

به گفته وی، نسبت p/e نمادها به چهار رسیده و قیمت سهام جذاب و شرایط بنیادین بازار بسیار خوب است. صندوق‌های بازار گردانی در این مدت خریدهای خوبی انجام دادند و این روند ادامه خواهد داشت و مردم نگران نباشند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: به دلیل تغییرات مدیریتی وقفه یک ماهه در اطلاع‌رسانی سازمان بورس ایجاد شده است. ان‌شاءالله از این پس به صورت منظم اطلاع‌رسانی خواهد شد تا مردم به کانال رسمی انتشار اطلاعات دسترسی داشته باشند.

کد خبر 533283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.