حماسه مردم اصفهان در عملیات محرم

یک رزمنده دفاع مقدس گفت: نیروهای لشکر ۱۴ امام حسین(ع) در عملیات محرم جان خود را فدا کردن تا هم‌رزمانشان در محاصر دشمن قرار نگیرند.

مصطفی سجاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص عملیات محرم، اظهار کرد: پس از انتخاب و شناسایی منطقه عملیاتی عین خوش توسط نیروهای اطلاعات عملیات، تمامی نیروهای پیاده ایران در خصوص منطقه عملیاتی توجیه شدند، اما در بین یگان‌های این عملیات تنها لشکر ۱۴ امام حسین (ع) بود که می‌بایست از رودخانه دویرج عبور می‌کرد. در شناسایی‌های انجام شده پیش از عملیات عمق این رودخانه فصلی زیاد نبود.

وی افزود: اذان صبح دهم آبان ماه سال ۶۱، توپخانه ارتش عراق که متوجه عملیات ایران در این منطقه شده بود، مقر لشکر ۱۴ امام حسین (َع) را مورد هدف قرار داد که در این واقعه متأسفانه تعدادی از رزمندگان این لشکر به درجه شهادت نائل شدند. بر همین اساس فرماندهی لشکر دستور داد که نیروها به اطراف مقرر حرکت کنند، زیرا این احتمال می‌رفت که پدافند هوایی عراق برای پاکسازی منطقه اقدام کند.

این رزمنده دفاع مقدس یاد آور شد: نیروهای تدارکات و جهاد سازندگی که احتمال ریزش باران در هنگام عملیات را پیش بینی کرده بودند از قبل عملیات در ارتفاعات میمه در منطقه عین‌خوش یک سد خاکی را ایجاد کردند که در صورت بارندگی شب، عملیات مشکی برای عبور گردان‌های لشکر ۱۴ امام حسین (ع) از رودخانه ایجاد نشود. به خاطر دارم شب عملیات محرم شدت بارندگی به حدی رسید که این سد خاکی از بین رفت و یک سیل آب عظیم در «رودخانه دویرج» جاری شد.

وی تصریح کرد: هنگامی که من به رودخانه دویرج رسیدم سکوت رادیویی بی سیم را شکسته و خطاب به فرمانده گردان موسی بن جعفر (شهید علی ردانی‌پور) تماس گرفتم و در قالب رمز، طغیان رودخانه را گزارش دادم، اما دستور فرماندهی این بود که باید از این رودخانه عبور کرد، لذا به رودخانه دویرج زدیم و در این راستا تعداد زیادی از رزمندگان گردان‌های امام محمد باقر و امیرالمومنین درگیر سیلاب و در رودخانه دویرج شهید شدند.

سجاد یادآور شد: در عملیات محرم، استان اصفهان حدود ۱۲۵۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد که از این تعداد بیش از ۷۵۰ شهید گرفتار سیلاب و مقابل چشمان هم‌رزمان خود شهید شدند و پس از انتقال ۷۵۰ شهید اصفهانی به عقب قرار شد این شهدا طی سه مرحله تشیع شوند که در مرحله اول حدود ۳۲۰ شهید در ۲۵ آبان ماه سال ۶۱ تشیع شدند و حماسه تاریخی مردم اصفهان رقم خورد.

وی خاطرنشان کرد: رزمندگان اصفهانی در عملیات محرم جان خود را فدا کردن تا هم‌رزمانشان در محاصر دشمن قرار نگیرند، زیرا اگر در شب عملیات گردان‌های لشکر ۱۴ امام حسین (ع) از رودخانه دویرج عبور نمی‌کردند، مابقی یگان‌های عملیاتی در محاصره قرار می‌گرفتند و عملیات شکست می‌خورد.

کد خبر 532919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.