خدمت سربازی حذف می‌شود؟

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

پاسخ امیر رحیمی پور به طرح جریمه مشمولان غایب

امیردریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام و اظهار کرد: ستاد کل نیروهای مسلح به دنبال خوشایند سازی، بهبود وضعیت سربازی، افزایش نگهداشت، بهبود حقوق، کاهش مشکلات و بومی‌سازی بوده و مطالبات سربازان را بررسی می‌کند.

وی در خصوص تغییر در نحوه سربازی ادامه داد: عده‌ای نظرات شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کنند؛ در صورتی که تنها مرجع رسیدگی در این زمینه کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی است.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: سربازی حرفه‌ای وجود ندارد؛ بلکه آن چیزی که گفته می‌شود ارتش حرفه‌ای است که در دنیا در بخشی کلان وجود دارد و قابل انعکاس است؛ ستاد کل نیز در این زمینه می‌گوید سربازی حذف نخواهد شد فقط کیفیت بهتر می‌شود چرا که تولید امنیت نیاز به نیروی انسانی، زحمت و انرژی دارد.

رحیمی پور در خصوص طرح جریمه مشمولان غایب ادامه داد: طرح جریمه مشمولان غایب در دستور کار مجلس است و بسیاری از نمایندگان مجلس و از طرفی خود ستاد کل نیز با این مسأله مخالف است چرا که این موضوع، مشکلی را حل نمی‌کند بلکه فقط تعداد مشمولان غایب را زیاد می‌کند. باید گفت اجرای این طرح عادلانه نیست و با توجه به اینکه باید طرح‌ها عادلانه باشد این طرح طرفدار چندانی ندارد؛ مگر می‌شود کسی که پول دارد سربازی نرود و این طرح مصداق این است و به همین دلایل بسیاری از نمایندگان مخالفت خود را اعلام کرده‌اند. از طرف دیگر نیز در سال‌های اجرای این طرح آثار نامناسبی از آن را شاهد بودیم چرا باید دوباره آن را تکرار کنیم به جایش نمایندگان پیگیر حق و حقوق سربازان باشند که حقوق بیشتر و فوق‌العاده کافی به آنها بپردازند.

انتقاد تند آیت الله نوری از صداوسیما

آیت الله نوری همدانی، مرجع تقلید در دیدار حجت الاسلام آقا تهرانی رئیس و برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: اینکه ما قانونی را تصویب و ابلاغ کنیم، اما نظارت بر اجرا نداشته باشیم مؤثر نیست، بلکه باید با نظارت دقیق، در اجرای آن نیز سهیم باشیم.

وی با اظهار نگرانی از وضعیت صدا و سیما افزود: آیا واقعاً صدا و سیمای ما در طراز کشوری که انقلاب کرد و اسلامی است، می‌باشد؟، بخشی از برنامه‌ها خلاف شرع است که باید جلوی آن گرفته شود.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به فرهنگ غنی اسلام تاکید کرد: دنیای امروز تشنه حقایق اسلام است. امام رضوان الله تعالی علیه با قیام خویش نگاه جهانیان را به اسلام جلب نمود و یک شاکله خاصی به دنیا معرفی نمود و آن شاکله تدین و اسلام است. دنیای امروز که از زر و زور و تزویر، که تنها سرمایه دشمنان اسلام است خسته شده است و به دنبال حقیقت اسلام ناب محمدی است، امروز شما باید مسائل فرهنگی خارج از کشور را پیگیر باشید که آیا سازمان فرهنگ و ارتباطات توانست پیام فرهنگی انقلاب و ایران و اسلام را به جهان معرفی کند؟

نوری همدانی در ادامه وضعیت فرهنگی در فضای مجازی را نگران کننده دانسته و افزود: امروز با بسته شدن فضای مجازی مخالف هستم، اما باید نسبت به کنترل ناهنجاری‌های آن حساس بود. متأسفانه دشمنان جوانان و خانواده‌ها را مورد هدف قرار داده‌اند که در مقابل این نقشه دشمن باید اقدامات مناسبی انجام گیرد.

وی ایجاد شبهه در فضای مجازی نسبت به اسلام و انقلاب و شیعه را فراوان دانست که نیازمند پاسخگویی است.

نسخه سعید جلیلی برای ساخت یک میلیون مسکن

سعید جلیلی، عضو شورایعالی امنیت ملی در نشست مشورتی جمعی از کارشناسان حوزه مسکن و شهرسازی اظهار کرد: این موضوع بسیار اهمیت دارد که روند جدیدی که توسط دولت و نهادهای دیگر به جهت تأمین مسکن آحاد مردم شروع می‌شود، یک برنامه‌ی صحیح و مبتنی بر طراحی خرد و کلان داشته باشد.

وی افزود: در طراحی خرد، مسکن فقط یک بعد خوابگاهی ندارد بلکه دارای ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که اگر در برنامه‌ریزی‌ها به این ابعاد توجه کافی نشود، عوارض و آسیب‌های اجتماعی دیگری پدید می‌آید که بایستی بسیار هزینه شود تا آن‌ها را رفع کرد.

این عضو شورایعالی امنیت ملی با تاکید بر لزوم تهیه چارچوب و برنامه جامع اجرایی در قبال تولید مسکن اظهار کرد: مسکن باید محیطی برای آرامش، حفظ هویت فرهنگی و بستر مناسب تعاملات اجتماعی باشد و همچنین نیازهای روحی و اجتماعی مردم در عرصه‌های مختلف فرهنگی را تأمین کند.

جلیلی افزود: اگر از طرحی برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی صحبت می‌کنیم و در آن سخنی از این ابعاد و جنبه‌های مختلف نداشته باشیم، چه بسا خدای ناکرده به شکلی تک بعدی و ناقص حرکتی شروع شود و به هدف مطلوب و ضروری نرسیم.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از تأمین مسکن می‌شود باید مشخص باشد که در طراحی کلان، این مسکن چه جایگاهی را در محله یا شهر دارد و همچنین چه نقشی را در قبال اقتصاد کشور و سیاست‌های کلی ایفا می‌کند؟ به عنوان مثال، سهم اقتصاد کشور از دریا دو درصد است در حالی که کشورهای مشابه ما از این فرصت چندین برابر استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم و از فرصت دریا بهره‌مند شویم، این سیاست کلی نباید در سیاست‌های مسکن و شهرسازی نیز نادیده گرفته شود.

این عضو شورایعالی امنیت ملی با اشاره به پدیده‌هایی نظیر حاشیه‌نشینی در جوار کلانشهرها و …، آن‌ها را ناشی از عدم وجود برنامه کلان تأمین مسکن در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: در مثالی دیگر، باید بدانیم پدیده‌ای همچون حاشیه‌نشینی چه جایگاهی در سیاست‌های ساخت مسکن دارد؟ آیا می‌خواهیم در خصوص چنین پدیده‌ای به صورت پیشینی و در مبدا تصمیم گیری کنیم؟ چرا که اگر مشکل را در مبدا حل کنیم و زندگی را با همه‌ی آن ابعاد مذکور برای مردم تأمین کنیم، اساساً پدیده‌ای به نام حاشیه نشینی به وجود نخواهد آمد؛ بنابراین در برنامه جامعی که برای تولید مسکن تهیه می‌شود، باید تکلیف این مصادیق مشخص باشد.

سپاه به موازات تأمین امنیت، محرومیت زدایی هم می‌کند

سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه آئین نکوداشت شهدای وحدت، با بیان اینکه محرومیت‌زدایی ضروری‌ترین زیرساخت تأمین امنیت پایدار است، اظهار کرد: محرومیت یکی از عوامل فعالیت گروهک‌های معاند و ضدانقلاب است و دشمن همواره از این مشکلات در جهت سوءاستفاده و تحقق اهداف شوم خود استفاده می‌کند لذا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به موازات تأمین امنیت مرزها، در جهت رفع محرومیت از این مناطق نیز گام‌های مؤثری برداشته و امنیت پایدار را به ارمغان آورده است.

وی افزود: تأمین امنیت در سایه رفع محرومیت، آموزه اصیل مکتب شهید شوشتری و شهدای وحدت است و این فرماندهان شهید در عمل نشان دادند که با عمل انقلابی و روحیه جهادی هم می‌توان بر مشکلات اقتصادی چیره شد، هم آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی را رفع کرد و هم سایه شوم تهدیدات امنیتی را از کشور و ملت دور کرد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران ضمن اشاره به وحدت نیروهای مسلح و همکاری مشترک ارتش، سپاه، نیروی انتظامی در تأمین امنیت کشور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از زیرساخت‌های ضروری تأمین امنیت و آرامش، وحدت است و به برکت وحدت و همکاری‌های سازنده و صمیمانه‌ای که میان رده‌های مختلف نیروهای مسلح وجود دارد، مظاهر اقتدار بازدارنده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در هر نقطه از مرزهای سرزمینی کشور، ظهور و بروز پیدا کرده است.

پاکپور ادامه داد: افزون بر انسجام برادرانه نیروهای مسلح، استفاده از الگو و سیره جهادی شهید شوشتری در تقویت وحدت میان هموطنان مرزنشین با اقوام و مذاهب مختلف باعث شده تا نه تنها هموطنان ساکن در مناطق مرزی جنوب شرق کشور بلکه آحاد مرزنشینان ما به طور پیوسته در تأمین امنیت مشارکت فعال داشته باشند و اساساً عناصر ضدانقلاب منطقه نیز از همین مسائل وحشت دارند.

وی یادآور شد: روحیه جهادی پاسداران انقلاب اسلامی الگو گرفته از سیره فرماندهان شهید دفاع مقدس است؛ همان شخصیت‌های متعالی و تهذیب یافته‌ای که در جبهه‌ها پرورش پیدا کردند و آموزه‌های ارزشمند خود را به عنوان میراث گران‌بهای دفاع مقدس برای آیندگان به جا گذاشتند و از خداوند متعال می‌خواهیم که به برکت خون‌های پاک شهدا، اراده‌های الهی مجاهدان در مسیر تعالی انقلاب اسلامی را مصمم‌تر از همیشه بگردان

انتقاد تند آقا تهرانی از حامیان مذاکره با غرب

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات برخی از افراد مبنی بر اینکه دولت چاره‌ای جز پذیرش شروط غربی‌ها در برجام ندارد چرا که وضعیت اقتصاد در گرو برجام است، اظهار داشت: مدافعان ارتباط با غرب هشت سال همین مطالب را مطرح کردند اما با وجود برجام، هیچ گشایشی در وضعیت اقتصادی کشورمان به‌وجود نیامد.

وی افزود: دولت روحانی در هشت سال گذشته تمام ظرفیت خود را برای تعامل با کشورهای غربی گذاشت و نتیجه این تفکر باعث شد که بدترین شرایط اقتصادی به مردم ایران تحمیل شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید هشت سال کشور را معطل غرب و آمریکا کرد و آنان منتظر بودند تا آمریکا و کشورهای غربی برای ایران کاری انجام دهند تا مشکلات کشورمان حل و فصل شود.

آقاتهرانی تأکید کرد: کسانی که هنوز هم به دنبال ارتباط با آمریکا هستند، باید به این مسئله واقف باشند که آمریکا هیچ‌گاه برای ما کاری نخواهد کرد چرا که آنان دشمن واقعی جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران در گرو برجام و ارتباط با غرب نیست، گفت: به هیچ‌وجه اقتصاد و معیشت مردم ما نباید معطل برجام باشد. ما باید به جوانان و متخصصان ایرانی اعتماد کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: ایران در زمینه‌های مختلف ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، ما باید از صنعت و تولید داخلی حمایت کنیم و مجلس شورای اسلامی هم آمادگی کامل دارد تا از تولید داخلی حمایت کامل داشته باشد.

آقاتهرانی تصریح کرد: کسانی که می‌گویند ما باید تمام شروط غربی‌ها را برای ادامه برجام بپذیریم، حرف باطلی می‌زنند و ما به هیچ‌وجه زیر بار این مسئله نمی‌رویم.

کد خبر 532748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.